جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۵
کد خبر: ۹۶۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
در فرهنگ‌سرای معرفت برگزار شد؛
همایش هفته ملی فن آوری فضایی ایران در چهارشنبه ۱۸ بهمن در فرهنگ‌سرای معرفت برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سیروس برزو در نشست «از ایران تا فضا» به تشریح تاریخچه توسعه فناوری فضایی در ایران پرداخت. 

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به تلاش دانشمندان جوان ایرانی گفت: در قبل از انقلاب تنها صاحب امکاناتی بودیم که آمریکایی‌ها برای رفع مشکلات ارتباطات ماهواره‌ای خودشان در ایران ساختند. بعد از انقلاب علی‌رغم قرار داد و تعهدات هیچ کشوری برای ساخت و در مدار قرار دادن ماهواره ملی به کمک ما نیامد.

برزو با اشاره به مشکلات ساخت موشک در ایران گفت: کارشناسان ما مانند شهید تهرانی مقدم، از جان مایه گذاشتند و با زحماتی که نمی‌توان عمق فداکاری آن ها را برشمرد بالاخره توانستند موشک ملی بسازند و بر پایه آن بعدها ماهواره برهای توانمند ملی ساخته شد. به دنبال پرتاب موفقیت آمیز امید نخستین ماهواره کاملا ایرانی، تلاش کارشناسان ایرانی گسترده تر شد. ماهواره‌های بعدی و محموله‌های زیستی، یکی بعد از دیگری راهی فضا شدند. 

در ادامه سمینار در سه بخش کلی ابتدا به معرفی کپسول‌های زیستی فضایی و به تاریخچه مفهوم پروازهای اولیه توسط بالن‌های امریکایی و روسی در سال‌های جنگ سرد پرداخته شد. پس از آن به تاریخچه و مفهوم پروازهای زیر مداری ارسال جانوران به فضا ونیز به اولین کپسول زیستی حاوی یک موجود زنده به نام سگ لایکا اشاره شد.

در پایان برنامه سیروس برزو با بازدید از مجموعه آثار فاخر نقاشی آبرنگ با موضوع فضا که توسط هنرمند روسی در نگارخانه معرفت به نمایش گذاشته شده بود بازدید به عمل آوردند.

این برنامه در چهارشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۶ با حضور سیروس برزو ،رضا ماه منظر و محمد رضا رضایی در فرهنگ‌سرای معرفت برگزار شد.

نظر شما