جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۲
کد خبر: ۹۶۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
در آیین پایانی جشنواره‌های مجازی کتاب‌خوانی اعلام شد؛
آیین پایانی «ششمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی» و «چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان»، همراه با معرفی و تقدیر از برگزیدگان، به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵، عصر چهارشنبه ۹ اسفند در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
حدود ۱۲ هزار کتاب صوتی به کتابخانه ملی اهدا می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن آذری دبیر جشنواره‌های مجازی کتاب‌خوانی، در آیین اختتامیه ششمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی و چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان در فرهنگ‌سرای فردوس گفت: چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان، تابستان و پاییز امسال در بخش‌های اصلی (تولید کتاب صوتی از میان کتاب‌های معرفی‌شده)، جنبی (جمع‌آوری افسانه‌ها و متل‌ها با زبان‌ها و لهجه‌های محلی)، قصه‌گویی و بخش ویژه (تولید کتاب صوتی به صورت گروهی) در تمامی گروه‌های سنی برگزار شد.

وی گفت: در این دوره، ۷۲۹ نفر، ۵ هزار و ۱۶۱ فایل صوتی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، ۲۷ نفر به عنوان نفرات برگزیده از سوی هیئت داوران به دبیرخانه چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان معرفی شدند.

آذری، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و غنی سازی منابع صوتی برای کودکان و نوجوانان و نابینایان را از جمله اهداف چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی عنوان کرد و افزود: با ارسال ۵ هزار و ۱۶۱ فایل کتاب صوتی به دبیرخانه این دوره از جشنواره، با احتساب آثار چهارمین دوره جشنواره و دوره‌های گذشته، در مجموع حدود ۱۲ هزار کتاب صوتی به کتابخانه ملی اهدا خواهد شد.

دبیر چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان با بیان اینکه کوچکترین و مسن‌ترین شرکت کننده در این جشنواره به ترتیب ۴ و ۵ ساله از تهران و ۸۳ ساله از کرمانشاه بودند، اظهار کرد: در این جشنواره، بعد از تهران، بیشترین آثار از کرمانشاه، مشهد، شیراز و تبریز به دبیرخانه ارسال شد و همچنین ۱۵ نفر هم از خارج از کشور فایل صوتی به چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان ارسال کرده بودند.

وی با اشاره به روند برگزاری ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی گفت: این جشنواره به صورت سراسری و اینترنتی در بخش‌های اصلی، کودک و نوجوان و تستی و رده‌های سنی کودک (۳ تا ۹ سال)، نوجوان (۱۰ تا ۱۵ سال) و بزرگسال (۱۶ سال به بالا) از تیر تا دی ماه ۹۶ برگزار شد که علاقه‌مندان، کتاب مورد نظر خود را از میان رمان‌ها و داستان‌های مطرح ایران و جهان انتخاب کرده و در فضای مجازی به پرسش‌های موجود در تارنمای جشنواره پاسخ دادند.

آذری افزود: ۲هزار و ۴۷۴ نفر با ارسال ۴ هزار و ۹۸۵ پاسخنامه در ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی شرکت کردند که بر اساس رأی هیئت داوران، ۳۷ نفر برگزیده این جشنواره شدند.

وی گفت: امسال در ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی، بعد از تهران از اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران میزبان بیشترین شرکت کننده بودیم.

دبیر ششمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی، ترویج فرهنگ کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور، معرفی آثار ارزشمند ادبیات داستانی ایران و جهان، استفاده مفید از فضای مجازی پیرامون موضوعات فرهنگی، هنری و کتابخوانی و اهمیت مشارکت و همبستگی اجتماعی را از جمله اهداف این جشنواره عنوان کرد.

کتاب‌های صوتی نیاز امروز جامعه است

مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان نیز در این آیین با اشاره به اینکه کتاب‌های صوتی نیاز امروز جامعه است، اظهار کرد: من ۳۱۲ کتاب دارم که اکثر این کتاب‌ها تبدیل به صوتی شده، در شهر تهران که اکثر اوقات ما در ترافیک صرف می‌شود می‌توانیم با بهره‌مندی از کتاب‌های صوتی از اوقات خود بهینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود یک هزار و ۶۵۰ کتاب صوتی در کتابخانه ملی گفت: در کتابخانه حسینیه ارشاد هم بیشتر از این تعداد، کتاب صوتی وجود دارد و امیدواریم با اهدای آثار جشنواره تولید کتاب‌های صوتی، گنجینه کتاب‌های صوتی کتابخانه ملی غنی شود.

رحماندوست افزود: در گذشته کتاب‌های صوتی مخصوص نابینایان بود اما امروزه در کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا تولید کتاب‌های صوتی برابر با تولید کتاب‌های چاپی است اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد.

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: همچنین امروزه کتاب‌های صوتی از کتاب دیجیتال پیشی گرفته و در همه مواقع می‌توانیم از کتاب‌های صوتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نحوه داوری آثار در جشنواره تولید کتاب‌های صوتی گفت: متاسفانه قوانینی برای تولید کتاب‌های صوتی وضع نشده اما آثار تولیدشده و تنوع در آنها مشخص می‌کند که چه قوانینی باید داشته باشیم.

ایمان کرد مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: برای قومی که معجزه دینش کتاب است، کتاب وحی آن با «اقرا» آغاز شده و خداوند از فضیلت دانایی و کتابت به انسان سخن می‌گوید، برای چنین قوم و امتی قاعده این است که کتاب، دانش و خردورزی نزد آنان مقامی بی همتا داشته باشد.

کرد با بیان اینکه انس با کتاب، انس، خلوت و سکوت و تفکرات است، افزود: جایگاه والای کتاب و کار در حوزه تولید فکر، اندیشه و فرهنگ و نقش کتاب در اعتلای جوامع و نقش ممتاز اصحاب علم و فرهنگ در توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در جامعه ای که علم، کتاب، هنر و فرهنگ مورد توجه قرار می‌گیرد، امنیت برای اهل علم و معرفت و احترام به آزادی اصحاب قلم و هنر فراهم است.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: اگر آزادی و امنیت برای مردم واجب و لازم است، برای اهل علم و هنر و اندیشه واجب ترین و لازم ترین است زیرا بدون امنیت و آزادی، هنر، فکر و معرفت پدید نمی‌آید و آزادی برای افرادی که به خلاقیت ادبی، هنری و فلسفی اشتغال دارند مسئله مرگ و زندگی است.

شعرخوانی سعید بیابانکی، اجرای موسیقی سنتی توسط کانون موسیقی فرهنگ‌سرای فردوس، معرفی و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره و جشن امضا کتاب با حضور مصطفی رحماندوست از دیگر بخش‌های این آیین بود.

آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان «ششمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی» و «چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ و با مشارکت مدیریت امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عصر چهارشنبه 9 اسفند با حضور ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل عرب‌لو معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۵ به همراه مدیران فرهنگی، بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگ‌سرای فردوس، محمدرضا آزادی نژاد معاون آفرینش و اجرای مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ ، حسن آذری رئیس کتابخانه فردوس و دبیر ششمین جشنواره مجازی کتابخوانی و چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی، مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان، سعید بیابانکی شاعر و جمعی از مسئولان در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
نظر شما