چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۹۶۸۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
فرهنگ‌سرای کار و تعاون با هدف گسترش و تقویت خوداتکایی، خودباوری و عزت ملی و نیز به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی سومین کارگاه آموزشی رایگان «فرهنگ کارآفرینی و تعاون» را روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین کارگاه آموزشی «فرهنگ کارآفرینی و تعاون» با موضوع آشنایی کارآفرینان با سامانه کارا و نحوه بهره‌مندی از تسهیلات کارآفرینی و خود اشتغالی، با حضور مهدی هدایتی کارشناس حوزه تعاون برای کارآفرینان منطقه برگزار شد.

مهدی هدایتی با توجه به موضوع جلسه به معرفی انواع قراردادهای موضعی در تعاونی‌ها برای دریافت تسهیلات پرداخت و گفت: ۱۴ نوع عقود اسلامی داریم که دو نوع آن در تعاونی‌ها بسیار مورد استفاده است که عبارتند از عقد مشارکت مدنی و عقد قرارداد فروش اقساطی که هر یک دارای شرایط موضعی خاص است که شما کارآفرینان باید قبل از دریافت تسهیلات، خوب آن را مطالعه کنید. 

وی افزود: عقد قرارداد مشارکت مدنی عبارت است از در هم آمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد به نحو مشاع به قصد انتفاع طبق قرارداد و ضوابط مورد عمل آن که عبارتند از داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی، سرمایه مشارکت مدنی که می‌تواند نقدی یا غیر نقدی باشد.

هدایتی ادامه داد: مشارکت مدنی زمانی تحقق می‌یابد که طرفین سهم الشرکه خود را اعم از نقدی و غیر نقدی به حسابی تحت عنوان حساب مشارکت مدنی واریز کنند و مشارکت مدنی در بخش بازرگانی، تولید، خدمات و مسکن قابل اعطاست.

این کارشناس حوزه تعاون گفت: عقد قرارداد فروش اقساطی درباره تأمین (مواد اولیه ـ ماشین‌آلات و...) به کار می‌رود. و این قرارداد عبارت است از واگذاری عین کالا به بهای معلوم به غیر، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیر مساوی در سررسیدهای معین دریافت شود که ضوابط مورد عمل آن به این شرح است: داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی، فروش اقساطی مواد اولیه معمولاً کوتاه‌مدت و مدت آن یک دوره تولید و حداکثر یک سال است.

وی ادامه داد: فروش اقساطی ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات میان‌مدت و بلند مدت بوده و حداکثر نباید از طول عمر مفید این قبیل اموال بیشتر باشد، در قراردادهای میان‌مدت و بلند مدت حداقل ۲۰%‌ مبلغ قرارداد به عنوان پیش‌پرداخت، از مشتری اخذ می‌شود.

هدایتی در ادامه برنامه به تشریح نحوه ثبت طرح‌های کسب و کار و اشتغال در سامانه تسهیلات اشتغال (کارا) پرداخت و افزود: این سامانه برای پرداخت تسهیلات در قالب دو گروه «تسهیلات اشتغال فراگیر» و «تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری» طراحی شده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده متقاضیان باید با مراجعه به سامانه کارا در وزارت کار نسبت به بارگذاری مدارک و فرم‌های طرح‌های کسب‌وکار خود برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی گفت: متقاضیان باید مدارکی را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل، پس از تأیید طرح‌های توجیهی توسط دستگاه‌های مربوطه به بانک‌های عامل ببرند تا امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود. طرح‌های ثبت شده در کمتر از یک ماه مورد بررسی قرار گرفته و به متقاضیان سه ماه فرصت داده می‌شود تا مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را تکمیل کنند. 

در پایان مهدی هدایتی به پرسش‌های کارآفرینان درباره موضوعات مورد بحث پاسخ داد و راهکارهای لازم را ارائه کرد. 

این کارگاه آموزشی رایگان به همت فرهنگ‌سرای کار و تعاون و با مشارکت خانه تعاونگران ایرانی برگزار شد. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی: بزرگراه یادگار امام (ره) جنوب، تقاطع خیابان هاشمی، پلاک ۷۶، فرهنگ‌سرای کار و تعاون مراجعه کنند یا با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.
نظر شما