جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۸
کد خبر: ۹۶۹۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
برگزاری جشنواره فیلم شهر، میزبانی از سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه، تولید ۲ فیلم بلند سینمایی، ۲ مجموعه مستند و ۶ مستند بلند، برگزاری بیش از ۲۰ اکران خصوصی و مردمی مجموعه‌ای از فعالیت‌های موسسه تصویر شهر در سال گذشته بوده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر در سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور گسترده‌ای داشت. پردیس سینمایی ملت به عنوان سینمای رسانه‌ها معرفی شد و آیین قرعه‌کشی نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه‌ها و ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» برای معرفی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره در این پردیس سینمایی برگزار شد. 

مروری بر فعالیت‌های «موسسه تصویر شهر» در سالی که گذشت

تولید ۲ فیلم سینمایی

«سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی حامد حسینی به عنوان یکی از آثار شاخص دفاع مقدس در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم توانست در جشنواره فجر علاوه بر تحسین‌های بسیار زیاد مخاطبان، در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری کاندیدای دریافت سیمرغ شود. در نهایت، سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه به «سرو زیر آب» رسید.

انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری تولید محصول گروه هنر «پویا» است که موسسه تصویر شهر در کنار بنیاد سینمایی فارابی از تولیدکنندگان این انیمیشن هستند. این انیمیشن که تنها تولید انیمیشن کودک و نوجوان سال ۱۳۹۶ سینمای ایران است، در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. «فیلشاه» از فیلم‌های اکران نوروز است.

مروری بر فعالیت‌های «موسسه تصویر شهر» در سالی که گذشت

تولید ۲ مجموعه مستند و ۶ مستند بلند 

مجموعه مستند بلند «نگارخانه‌های تهران»، با توجه به لزوم تولید فیلم‌های مستند با کیفیت از شهر تهران و آسیب‌ها و مزیت‌های آن به تهیه‌کنندگی غزال بهی‌زادی و با کارگردانی حسن نقاشی، بابک بهداد، هادی آفریده، شهرام میراب اقدم، فخرالدین سیدی، مازیار مشتاق، شهروز توکل، عباس امینی، سام کلانتری و طوفان نهان قدرتی ساخته شد. این مجموعه ۱۰ قسمتی آبان ماه در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد. 

مجموعه مستند کوتاه «سر درهای تاریخی تهران» با توجه به تغییر فضای سنتی شهر تهران، فرسوده شدن بافت قدیمی و همچنین تغییرات ظاهری عمیق ساختمان‌ها و با هدف ثبت و ضبط معماری قدیمی خانه‌ها، ساختمان‌ها و گذرهای شهر تهران به کارگردانی امید غریبی تولید شده است و روایتی جذاب از سردر خانه‌های قدیمی تهران دارد که معماری خاص هر یک، بیانگر معانی مختلفی بوده است. این مجموعه شامل ۵ فیلم ۷ دقیقه‌ای است که آماده نمایش شده است. 

مستند بلند «مرشد چلویی»، مستند پرتره‌ای از زندگی حاج میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به حاج مرشد چلویی از جمله کسبه معروف و خوش‌نام بازار تهران است که در سال ۱۳۵۷ شمسی درگذشت. این مستند به کارگردانی احمد کشاورز و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر، اولین فیلمی است که درباره این شخصیت برجسته تهرانی ساخته شده است. این مستند شهریورماه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

فیلم مستند «خیابان مولوی» به کارگردانی شهراب میراب اقدم و تهیه‌کنندگی مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و موسسه تصویر شهر با هدف توجه به جنبه‌های تاريخي خيابان مولوی به عنوان اولين و کهن‌ترین خيابان تهران که قدمت آثار كشف شده در آنجا به ۸ هزار سال پیش مي‌رسد، ساخته شد. در اين مستند ضمن توجه بر جنبه تاريخي خيابان مولوي، آثار باستانی آن مانند قديمي‌ترين امامزاده تهران، قديمي‌ترين مطب تهران، خانه مشروطه تهران، خانه پروين اعتصامي، گور قديمي تهران، قديمي‌ترين سينماي تهران، قديمي‌ترين كليسای تهران، قديمي‌ترين كنيسه تهران، قديمي‌ترين زورخانه تهران و... مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند. 

مستند سینمایی «کودکان کار» به کارگردانی محمدباقر شاهین و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر رویکردی آسیب‌شناسانه به موضوع تلخ کودکان کار دارد و تلاش می‌کند بدون جانبداری، تصویری بدون سیاه‌نمایی‌های معمول از این آسیب ارائه دهد. 

فیلم مستند «دهه 4 اُم» به کارگردانی محمدعلی شعبانی و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر در حال تولید است. این مستند به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم می‌پردازد که دارای دو فرزند خردسال است اما برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) به سوریه رفت و نیمه سال ۱۳۹۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. این مستند پرتره تلاش می‌کند که وجوه زندگی این شهید و دلیل انتخاب او برای ساخت فیلم را توضیح دهد. 

فیلم مستند بلند «آندو» به کارگردانی غلامرضا رضوی و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال تولید است. این مستند درباره قطعات دیده نشده از تنها فیلم‌های به جا مانده از واقعه خونین میدان ژاله تهران است که در بحبوحه انقلاب اسلامی ضبط شده است.

فیلم مستند بلند «عودلاجان» به کارگردانی مرتضی منشی و تهیه‌کنندگی موسسه تصویر شهر و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال تولید است. این مستند سیر شکل‌گیری محله «عودلاجان» را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران بررسی می‌کند. محله عودلاجان از جمله محلات اصیل تهران بوده است که خانه‌های اعیان زیادی در آن به چشم می‌خورد. همچنین امامزاده و حوزه علمیه این محله نیز مشهور است. امروز تعداد بسیاری از این خانه‌ها، تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. 

مروری بر فعالیت‌های «موسسه تصویر شهر» در سالی که گذشت

برگزاری افتتاحیه ۸ فیلم و ۱۳ اکران مردمی با حضور هنرمندان

افتتاحیه فیلم نقطه کور با حضور هانیه توسلی، افتتاحیه فیلم ماجان با حضور مهتاب کرامتی، افتتاحیه فیلم گذر موقت با حضور سامان احتشامی، افتتاحیه فیلم حریم شخصی با حضور امیر آقایی و میلاد کی‌مرام، افتتاحیه فیلم زرد با حضور ساره بیات و بهرام رادان، افتتاحیه فیلم اشنوگل با حضور خانواده شهدای غواص، افتتاحیه فیلم من یک ایرانی‌ام با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران، افتتاحیه بدون تاریخ بدون امضا با حضور وحید جلیلوند و احسان علیخانی در سال گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

اکران مردمی فیلم گشت۲ با حضور حمید فرخ نژاد و ساعد سهیلی، اکران مردمی فیلم اکسیدان با حضور جواد عزتی، اکران مردمی فیلم رگ خواب به نفع بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور کورش تهامی ، اکران مردمی فیلم ساعت ۵ عصر با حضور مهران مدیری و آزاده صمدی، اکران مردمی فیلم زادبوم با حضور بهرام رادان، اکران مردمی فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش با حضور میلاد کی مرام، تهمینه میلانی و محمد نیک بین، اکران مردمی رگ خواب در حمایت از کمپین یوزپلنگ ایرانی با حضور هدیه تهرانی، لیلا حاتمی و طناز طباطبایی، اکران مردمی شنل با حضور باران کوثری، اکران مردمی غیرمجاز با حضور میلاد کی مرام، اکران مردمی فیلم صفر تا سکو با حضور مهتاب کرامتی و خواهران منصوریان، اکران مردمی فیلم ثبت با سند برابر است با حضور فرزاد حسنی، اکران مردمی فیلم آینه بغل با حضور جواد عزتی و مه لقا باقری، اکران مردمی فیلم هاری با حضور هنگامه قاضیانی نیز از دیگر فعالیت‌های این پردیس سینمایی در سال گذشته بود. 

مروری بر فعالیت‌های «موسسه تصویر شهر» در سالی که گذشت

باشگاه انیمیشن شهر

این پاتوق سینمایی از تابستان ۱۳۹۵ در سالن اشراق مجموعه ایوان شمس به دبیری محمدرضا مقدسیان برگزار شد. باشگاه انیمیشن شهر، دوشنبه‌ها با حضور برترین کارشناسان و متخصصان انیمیشن با نمایش و بررسی آثار روز سینمای انیمیشن جهان، در پردیس ملت برگزار می‌شود. 


مروری بر فعالیت‌های «موسسه تصویر شهر» در سالی که گذشت

جشنواره فیلم شهر

ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از ۹ تا ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ در پردیس سینمایی ملت به عنوان مرکز اصلی برگزار شد. همچنین تعدادی از آثار شاخص بخش مسابقه جشنواره در همان زمان در پردیس‌های سینمایی؛ آزادی، تماشا و راگا نیز به نمایش در آمد.
ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در چهار بخش: ملی، بین‌الملل، محله و جنبی به دبیری سیدعلی احمدی برگزار شد.
تعداد آثار رسیده به بخش ملی و بین‌الملل جشنواره بیش از ۲ هزار اثر بود و علاوه بر نمایش و داوری آثار در بخش‌های مختلف، چندین کارگاه‌ داخلی و بین‌المللی با حضور سینماگران شاخص در این جشنواره برگزار شد. 
تعداد آثار رسیده به دوره ششم جشنواره فیلم شهر، نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد  افزایش داشته است.
در افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم شهر از سه دهه فعالیت زنده‌یاد حبیب‌اله کاسه‌ساز تهیه‌کننده سینمای ایران و بانوفاطمه معتمد آریا تقدیر شد. در آیین اختتامیه جشنواره برای محمود کلاری و ژاله علو بزرگداشتی برگزار شد.

مهدی نوروزوندیان
نظر شما