جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۲
کد خبر: ۹۶۹۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
حجت الاسلام وحیدی در صد و دوازدهمین برنامه «در کوی نیکنامان» گفت:
آخرین برنامه «درکوی نیکنامان» در سال ۹۶ همزمان با آخرین پنج شنبه این سال با تجلیل از خانواده معزز شهید رضا فرهنگی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در صد و دوازدهمین برنامه «درکوی نیکنامان» که با حضور خانواده شهدای منطقه برگزار شد حجت الاسلام وحیدی به بیان فضائل ماه مبارک رجب پرداخت.

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب اشاره کرد: کسانی که اهل سیر و سلوک‌اند، مشتاق ماه رجب هستند و آنهایی که توانایی روزه گرفتن دارند، این ماه بهترین فرصت برای روزه گرفتن است .

وی ضمن معرفی دعاهای مخصوص این ماه و تاکید بر بهره برداری کافی از فیوضات آن بیان کرد: لازمه روزه گرفتن اراده قوی است که اگر آگاهانه باشد باعث برکات زیادی نیز می‌شود. 

این سخنران با ناشایست خواندن عادت زیاد خوردن  اشاره کرد: روانشناسان معتقدند مردمی که افسرده می‌شوند، خوردنشان زیاد می‌شود، روزه به برطرف کردن افسردگی کمک می‌کند.

وی گفت: بعد از جنگ (غیر از برکات جنگ) غم و ناراحتی افزایش یافته و افراد کمتر شاد هستند. روز به روز بر تعداد رستوران‌ها و سوپر مارکت‌ها افزایش می‌یابد و این خبر و نشانی خوبی نیست.

یادکردن از درگذشتگان نکته دیگری بود که حجت الاسلام وحیدی به آن پرداخت و اضافه کرد: یکی از سنت‌ها و رسوم خوب ما  ایرانی‌ها این است که شب جمعه آخر سال به قبرستان می‌رویم که به ما یادآوری می‌کند حواسمان فقط به زنده‌ها نباشد و به یاد پدر و مادرهایی که از این دنیا رفته اند باشیم. این رفتن به قبرستان، تشییع، خواندن نماز لیله الدفن و ... در اصل برای ما زنده‌هاست و شخص از لحظه‌ای که از دنیا می‌رود و بدنش هنوز داغ است، شب اول قبر، تلقین، حساب و کتاب ، فشار قبر و .... به پایان می‌رسد. این‌ها تذکری است برای ما که توجه کنیم و به یاد مرگ باشیم.  همان لحظه‌ای که جان از بدن ما خارج می‌شود اگر بهشتی هستیم که به بهشت می‌رویم. ما احتیاج داریم که بر سر مزار آنها برویم زیرا آنها اصل و ریشه و اصالت ما هستند. به خودمان هم توجه کنیم. یک روز هم عمر ما تمام می‌شود و از این دنیا می‌رویم. از همه چیز می‌توانید فرار کنید حتی جنسیت و از مرگ هیچ راه فراری نیست. 

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به آیاتی از قرآن که به نو شدن و بهار اشاره دارد بیان داشت: بهار قیامت را  تداعی می‌کند. فصل زمستان فصل مرگ است و انگار همه مرده‌اند، بهار همان قیامت است که اتفاق می‌افتد و درختان زنده می‌شوند و طبیعت عاری از سبزه، به یکباره سبز می‌شود، چشمه‌ها و رودخانه‌ها قدرت و قوت می‌گیرند و خروشان می‌شوند و قرار است ما را به یاد قیامت بیاندازند و این تازگی و تغییر و تحول در خود ما هم پیش بیاید.

وی با تاکید بر بخشش یکدیگر در شروع فصل بهار گفت: اکثر انسان‌ها تکراری زندگی می‌کنند و کمتر میشود خودشان را نو کنند. بیاییم به جای خانه تکانی، دل تکانی هم داشته باشیم. آلودگی‌‌های دلمان را از خودمان دور کنیم. یکی از بدترین چیزها این است که ما از کسی بدمان بیاید.  ما هم در حق بعضی‌ها بدی کرده‌ایم حتی ناخواسته.نفرتی که ما از کسی در دلمان داریم ابتدا مارا آزار می دهد. بیاییم و این ناراحتی را از دل خودمان بیرون کنیم.  دعایشان کنیم و برایشان طلب خیر کنیم. " إرحَم تُرحَم" ؛ " ببخشید تا بخشیده شوید" .

بخش پایانی این برنامه پخش کلیپی از صابر خراسانی و بیان خاطراتی از مادر شهید رضا فرهنگی از شهدای دفاع مقدس بود که ضمن شنیدن خاطرات دلنشین ایشان  با اهداء لوح سنگی منقش به تصویر نورانی این شهید و پرچم سه رنگ کشور عزیزمان از این بزرگوار تقدیر و تجلیل شد. 

نظر شما