شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۶
کد خبر: ۹۷۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون صد و یازدهمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون صد و یازدهمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با حضور محمد هاشم‌پور کارشناس ادبی و علاقه‌مندان به ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.

هاشم‌پور با خیر مقدم و تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و زادروز سعدی اظهار کرد: سلام بر تو و بر روان‌هایی که فرود آمدند به آستانت، سلام خدا بر همه شما باد. در ستایش سلطان عشق و شاه شهیدان امام حسین (ع) زبان قاصراست.   

وی در ادامه توضیحاتی را درباره مقام و منزلت شاه شهیدان بیان کرد و چند نفر از شاعران اشعار خود را در وصف امام حسین (ع) خواندند.

سپس در بخش دوم برنامه به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، درباره این شاعر کهن صحبت شد و هاشم‌پور درباره سبک شعری و سهل و ممتنع بودن اشعار او گفت: ساده‌ترین تعریف سهل و ممتنع این است که یک کار در ابتدا سهل و ساده به نظر برسد، اما وقتی می‌خواهیم آن را انجام دهیم، ببینیم که چندان هم ساده نیست و موانع زیادی برای انجام آن وجود دارد. شاید ساده ناممکن بهترین توصیف و تعریف مفهوم سهل ممتنع باشد. در ادبیات کهن ایران، سعدی را خداوندگار ادبیات سهل ممتنع می‌دانند. نوشتار او و اشعار او، بسیار روان و ساده است. به نظر می‌آید که جمله‌ها صرفاً با به زنجیر کشیدن کلمات ساخته شده‌اند. اما وقتی تلاش می‌کنیم مثل او ساده و روان بنویسیم، می‌بینیم که این کار، بر خلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد، چندان ساده نیست.

این نشست به  منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی در حوزه فرهنگ و ادب و شکوفایی استعدادهای نهفته و پنهان در نسل جوان و نوجوان در زمینه شعر و ادبیات و تقویت فرهنگ غنی زبان فارسی منطبق بر آیین و سنت‌های دیرینه در مفاهیم کلامی و ادبی شاخص در اقوام مختلف ایران اسلامی برگزار شد.

در پایان نشست، شاعران و نویسندگان حاضر به ارائه نظرات خود درباره موضوع مورد بحث پرداختند. 

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.

نظر شما