شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۹۷۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
شانزدهمین جشنواره «گل و گلاب» فرهنگ‌سرای اشراق، پربارتر از هر سال افتتاح شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای اشراق اردیبهشت امسال برای شانزدهمین بار میزبان جشنواره «گل و گلاب» است.
این جشنواره عصر روز گذشته با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید علیرضا حسینی شهرداری منطقه ۴، جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری و جمع پر شوری از مردم منطقه ۴ افتتاح شد.
شانزدهمین دوره اما تفاوت‌های آشکاری با دوره‌های پیشین دارد. این موضوع را از همان لحظه ورود به فرهنگ‌سرا به خوبی درک می‌کنید. شور و حالی که بچه‌های فرهنگ‌سرای برای استیجی که قرار است چند ساعت دیگر در این محل برگزار بشود، دارند؛ هر عابری را میخ کوب می‌کند. 
گروه موسیقی برای استقبال از مردم می‌آیند و آنها را به محل برگزاری مراسم افتتاحیه دعوت می‌کنند. در طول مسیر اما بخش‌های ویژه‌ای وجود دارد که اگر کودکی همراهتان باشد، حتما به مراسم افتتاحیه نمی‌رسید. 
خانه بازی یکی از همین غرفه‌هاست، جایی که فقط محل بازی بچه‌ها نیست و والدین هم باید در انجام بازی به کودکان کمک کنند. درست کردن گردن‌بند و تسبیح، چیدن مهره‌های رنگی در کنار یکدیگر، چیدن پازل و بازی‌های گروه دیگری در این بخش برگزار می‌شود. 
بازی‌ها البته فقط به همین اتاق خلاصه نمی‌شود. گوی و میدان و ماهیگیری بخش‌های دیگری از مسیر رسیدن شما تا جشنواره گل و گلاب را تشکیل می‌دهد که با استقبال ویژه‌ای از سوی خانواده‌ها دنبال می‌شود. 
اما فصل مشترک همه این بازی‌ها یک موضوع است، «خانواده». همه این بازی‌ها و برنامه‌ها در لایه‌ درونی خود، به مسئله سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازد و در همه این بخش‌ها ناخودآگاه شاخص‌ها برای خانواده‌ها تعریف می‌شود. انتهای مسیر هم به یک راهنما می‌خورد. روحانی خوشرویی که پشت میزی نشسته و با لبخند، پاسخ پرسش‌های مردم را می‌دهد.
همه اینها مقدمه‌ای است تا به «گل و گلاب» برسید. مقدمه‌ای برای رسیدن به «رایحه محمدی» انگار برای رسیدن به این رایحه، باید ابتدا به خود، و مهم‌ترین جنبه زندگی خود «خانواده» توجه کنید. 
این بخش اما جنبه دیگری دارد. مردم شهرهای مختلف با بهترین محصولات و سوغاتشان منتظر افتتاحیه و استقبال مردم‌اند. 
شور و شوق مردم زمانی بیشتر می‌شود که برنامه به طور رسمی آغاز می‌شود و گروه هنری «حنانه» که در همین فرهنگ‌سرای شکل گرفته، با اجرای یک موسیقی ترانه داستان زندگی امام زمان(عج) را روایت می‌کنند. مردم دوربین به دست و با چشمان مشتاق اجرای این گروه هنرمند را دنبال می‌کنند. این مراسم سه سخنرانی کوتاه دارد. 
اولین سخنران مراسم علیرضا زندوکیلی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۴ و رییس فرهنگ‌سرای اشراق است. او از تلاش همکارانش برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم می‌گوید، از سعی‌شان در اعتلای فرهنگ، هنر و عقیده با نگاهی به فرهنگ غنی مردم ایران.
علیرضا حسینی شهردار منطقه ۴ هم، دراین مراسم در مقابل چشمان مردم منطقه، قول همکاری و تعامل هرچه بیشتر با مدیریت فرهنگی هنری منطقه را می‌دهد.
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم با اشاره به ۲ هزار شهید منطقه به نقل از یک حدیث از پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد که شایسته‌ترین مردم در نزد خدا، مفیدترین انسان برای مردم است، مثال بارز این مفید بودن را هم شهیدان می‌داند، کسانی که برای سیانت از این آب و خاک جان خودشان را فدا کرده‌اند. 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امیدوار است که با برگزاری این برنامه‌ها، مجموعه این سازمان بتواند به وظیفه خودش «خدمت به مردم» عمل کند و در نهایت برای مردم پایتخت مفید باشد.
تابلو نقاشی «ظهور منجی» با حضور هنرمندان رونمایی می‌شود و پس از رونمایی از این نقاشی بی‌نظیر و فاخر، جشنواره «گل و گلاب» به طور رسمی افتتاح می‌شود. 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهردار منطقه ۴ زیر اولین دیگ سرشار از گل‌های محمدی را روشن می‌کنند و جشنواره میان صدای موسیقی که از رادیو جشنواره پخش می‌شود، آغاز می‌شود. 
جشنواره‌ای که علاوه بر رایحه محمدی، رایحه‎ای از ۳۲ استان ایران را هم با خودش دارد. عطر دارچین، عطر نان تازه محلی و بوی چوب چنان در هم می‌آمیزد که دل کندن را سخت می‌کند. به این عطر، صدای آشنای مردم را هم اضافه کنید. صدایی از گویش‌های مختلف که شما را دعوت می‌کنند تا از غرفه‌شان بازدید کنید. 
این روزها اگر فرهنگ‌سرای اشراق را ببنید، انگار کل ایران را دیده‌اید.
شانزدهمین جشنواره «گل و گلاب» با عنوان رایحه محمدی تا ۲۶ اردیبهشت در فرهنگ‌سرای اشراق میزبان شماست.

نظر شما