جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۷۵۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
کتاب خاطرات شهید مدافع حرم محمدحسین محمدخانی با حضور نویسنده کتاب در نهمین فرهنگ‌سرای کتاب نقد و بررسی شد.
قصه دلبری در فرهنگ‌سرای کتاب نقد شد / ساعدی مبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین معرفی و بررسی کتاب «قصه دلبری» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 و فرهنگ‌سرای تهران با حضور محمدعلی جعفری(نویسنده کتاب)، مریم برادران (منتقد و نویسنده)، عارف علوی (میهمان ویژه) و حمید باباوند (کارشناس مجری) عصر روز گذشته هفدهم اردیبهشت در نهمین فرنگ‌سرای کتاب برگزار شد.  این کتاب عاشقانه‌های زندگی شهید محمدحسین محمدخانی به روایت همسر است. 

محمدعلی نجفی نویسنده کتاب که پیش از این کتاب «عمار حلب» (روایت زندگی شهید مدافع حرم محمدحسین محمدخانی به روایت خانواده، دوستان و همرزمان) را در انتشارات روایت فتح منتشر کرده بود. درباره نوشتن قصه دلبری گفت: در نگارش این کتاب تمام تلاش خود را به کار بردم تا به روایت همسر شهید وفادار بمانم. حتی لحن و کلماتی که او استفاده می‌کرد را در کتاب به کار برده‌ام.
 
عارف علوی با اشاره به طولانی بودن کتاب گفت: کسی که کتاب را می‌بیند انتظار دارد واقعا قصه دلبری را بخواند و قصه هم با همین شروع می‌شود اما در ادامه اتفاق دیگری برای کتاب می‌افتد. سلیقه من این است در این کتاب فقط همین را ببینم. ماجرای عاشقی‌های پسر بسیجی‌ای که عاشق دختری می‌شود که شاید چندان تشابهی با او ندارد و برای دلبری از او به کارهای نامتعارفی دست می‌زند. روایت همین اتفاقات می‌تواند به اندازه کافی جذاب و پر کشش باشد و حتی اگر در صفحات بیشتری هم بود، مخاطب آن را دنبال می‌کرد. اما نویسنده خواسته تمام قصه زندگی شهید را در یک کتاب روایت کند و همین باعث شده که برخی از جذابت‌ها از بین برود. 

قصه دلبری در فرهنگ‌سرای کتاب نقد شد

جعفری در پاسخ به سخنان علوی گفت: ما نباید فراموش کنیم که راوی این کتاب در همین حال و هوا زندگی می‌کند و پس از چاپ کتاب تازه ماجراها برای او و برای من آغاز می‌شود. مردم به سراغ او می‌روند و مورد سوال قرار می‌گیریم و کلی به ما انتقاد می‌شود. حتی همین اندکی که درباره این عاشقانه‌ها گفتیم، خیلی‌ها را عصبانی کرده که شاید اگر خود شهید بود، راضی نبود این خاطرات گفته شود. خیلی از این نوشته‌ها توسط همسر شهید خط خورد. من باید این حقوق انسانی را رعایت می‌کردم. یا کتاب باید به طور کلی چاپ نمی‌شد یا باید با همین وضعیت چاپ می‌شد که ما مورد دوم را ترجیح دادیم.

مریم براداران در ادامه گفت: پیش از چاپ هر اثری باید به مخاطب فکر کنیم. مخاطب امروز، مخاطب پر سرعت است، مخاطب بی حوصله است و ما برای این خواننده چه چیزی مهیا کرده‌ایم؟ برای چاپ هر کتابی، سیاست‌های ناشر مهم است. ما پیش از این در مجموعه روایت فتح بر اساس یک سیاست گذاری مدون قرار بود که تنها به سبک زندگی بپردازیم. من برای یکی از کتاب‌هایم ۴۲ ساعت مصاحبه رفته بودم اما برای کتاب شاید از یک چهارم آنها استفاده کردم. کسانی که از ماجرا اطلاع داشتند به من می‌گفتند تو قاتلی، چه طور دلت آمد که آن همه ماجرای جذاب را کنار بگذاری. این هم البته کار نویسنده نیست، کار ویراستار و مشاور است. چون نویسنده نسبت به آنچه که نوشته احساس پیدا می‌کند و دلش نمی‌آید که آنها را حذف کند. 

این نویسنده و منتقد در پایان سخنان خود گفت: همه این‌ها البته چیزی از خواندنی بودن اثر کم نمی‌کند. ما نقد می‌کنیم تا شاهد کتاب‌های بهتری در این زمینه باشیم. خانواده شهدا، بسیار مهربانند. باید بیشتر به نویسندگان سخت بگیرند. 

نظر شما