جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۵۷
کد خبر: ۹۷۶۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
در بازدید عضو شورای اسلامی شهر تهران از فرهنگ‌سرای کتاب؛
عضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از فرهنگ‌سرای کتاب گفت: فرهنگ‌سرای کتاب برای همه گروه‌های سنی حتی آن دست از گروه‌های سنی که در خیلی از برنامه‌ها و مناسبت‌های شهری کمتر حضور دارند، برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران شنبه ۲۲ اردیبهشت از فرهنگ‌سرای کتاب بازدید کرد و گفت: به همه دست‌اندرکارانی که فرهنگ‌سرای کتاب را فعال، خوب و پر رونق برگزار کرده‌اند، خسته نباشید و دست مریزاد می‌گویم. فضایی که اینجا وجود دارد برای همه گروه‌های سنی طراحی شده است و لازم است باز تشکر کنم به این دلیل که فرهنگ‌سرای کتاب برای آن دست از گروه‌های سنی که در خیلی از برنامه‌ها و مناسبت‌های شهری کمتر حضور دارند، پیش‌بینی شده و برنامه و مطالب ارائه می‌شود.
 
فخاری افزود: حضور و فعالیت کتابخانه مخصوص روشندلان در فرهنگ‌سرای کتاب از نشانه‌های خوب و مثبت است. نکته خوب دیگر فرهنگ‌سرای کتاب این است که پیش‌بینی فضای تعاملی دارد. یعنی مخاطب در این فضا تعامل ماندگاری برقرار می‌کند. زمان ایستادن و ماندگاری در غرفه‌ها را دارد و کمک می‌کند که مخاطبان با رویدادها و فرایندها آشنا شوند و بعضی از ابزارها را آزمایش کنند. به نوعی آموزش در عمل پیش‌بینی شده است. شاید در ابتدا به نظر می‌رسد که فعالیت‌های اینجا سرفصل‌هایی برای کودکان است اما به نوعی همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. حتی فضای بازی که فراهم شده نیز برای سلامت روانی بزرگسالان موثر و سازنده است. 
 
وی بیان کرد: کاستی‌هایی هم وجود دارد که گفت‌وگو کرده‌ایم. فرهنگ‌سرای کتاب فرصتی بود که ما از نیازها و شرایط دوستانمان در سازمان فرهنگی هنری مطلع شویم. نکته منفی این است که مخازن کتابخانه‌های ما دست کم ۶ سال است که به روز نشده است. یعنی شهرداری تهران به عنوان مهم‌ترین همکار رویداد نمایشگاه کتاب که در برگزاری نمایشگاه کتاب همکار بوده، ولی آورده‌ای برای کتابخانه‌های عمومی که برای مردم خدمت می‌کند نداشته است. شنیدن این موضوع که کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری دو میلیون نفر عضو دارد، امید بخش است اما برای شهر تهران که پایتخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است، انتظار می‌رود و دوست داریم که اگر تهران تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد با وجود حضور فعال قشر دانشجو و علاقه‌مند، کتابخانه‌ها دست‌کم ۷ تا ۸ میلیون عضو داشته باشد. این اتفاق با سیاست‌گذاری و تامین اعتبار ایجاد می‌شود. 
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاکید ویژه‌ مقام معظم رهبری برای تولید کالای ایرانی گفت: کالای ایرانی فقط تولید بخاری، مواد غدایی و پوشاک نیست. مهم‌ترین تولید و یکی از ارزنده‌ترین تولید ما در کشور، تولید فرهنگی است. شعار امسال را در حوزه کتاب جدی‌تر بگیریم، از این جهت که کارهای بهتری تولید شود و حمایت درستی کنیم که این اتفاق می‌تواند چرخه تولید و خدمات را فعال، ناشران را سرپا  و خدمت رسانی کتاب را به روز نگه دارد. از این بابت هم باید دست مریزاد بگویم به دوستان سازمان فرهنگی هنری که سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی هنری پر رونق، پر مخاطب و پر طرفدار است و خداروشکر که این اتفاق حاصل تمام زحمات مدیران سابق تا به امروز شهرداری و سازمان فرهنگی هنری است که توزیع سالن‌های کتابخانه‌ای سازمان فرهنگی هنری در مناطق کمتر برخوردار بیشتر است و به نوعی سعی شده به نیاز منطقه جواب داده شود. همچنین بحث کتابخانه دیجتال سازمان فرهنگی هنری نیز خودش یک فرصت خوب و ارزشمند است که انشالله با اطلاع رسانی خوب به شهروندان، موثرتر عمل کند و شهروندان مطلع شوند که مقالات به روز در این کتابخانه دیجیتال ارائه می‌شود.

الهام فخاری درباره فعالیت سازمان فرهنگی هنری در حوزه کتاب گفت: کتاب در حقیقت یک پنجره گفت‌وگو است، گفت و گو با نویسنده، گفت‌وگو با رویداد، داستان، محتوای کتاب و گفت‌وگو بین اهل کتاب است. اهل کتاب فقط تولید کننده و ارائه دهنده نیست بلکه مصرف کننده هم هست. بنابراین بیشتر از هرچیزی در خصوص فعالیت در حوزه کتاب، نیاز به گفت‌وگو با مردم هستیم. باید رفتارهای تعاملی را بیشتر کنیم و مردم خودشان را در تولید کتاب چه از نظر اقتصادی و چه از نظر تولید محتوا، شریک بدانند.

وی افزود: یکی از پایگاه‌های بهبود مهارت‌های زندگی از طریق کتابخانه‌ها امکان پذیر است. یعنی اگر ما میبینیم رفتارهای خشونت آمیز، رفتارهایی که ناشی از کمبود مهارت‌های زندگی در جامعه و بین شهروندان اتفاق می‌افتد بخشی از آن از عدم حضور در کتابخانه‌هاست. ما شاید نتوانیم دارایی همه آدم‌ها را برآورده کنیم اما می‌توانیم فرصت دسترسی را تا حدی مهیا کنیم که مهم‌ترین آن کتابخانه‌هاست. شاید کودکی که در شرایط نابرخوردار است با خواندن کتاب به این نتیجه برسد که من هم می‌توانم با وجود شرایط نامساعدی که دارم روزگار بهتری را برای خودم بسازم. با مرور تاریخچه زندگی آدم‌های موفق می‌بینم خیلی وقت‌ها دریچه‌ای که زندگی آنها را تغیر داده کتاب و کتابخانه بوده است.

الهام فخاری در پایان گفت: انشالله ارتباط بین شورای اسلامی شهر تهران با سازمان فرهنگی هنری، سازمان‌های مردم نهاد، مراکز علمی تخصصی را بیشتر کنیم تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم. 

نظر شما