شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۴
کد خبر: ۹۷۸۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
«هزار شب آسمانی» ویژه لیالی قدر با حضور عبدالجبارکاکایی، ابوالفضل جلیلی، دکترمحمدهادی کریمی، محمدجواد ادبی، سید محمدسادات اخوی، محسن سلیمانی، برزو ارجمند، حافظ ایمانی و حمیدعجمی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «هزار شب آسمانی» با موضوع «حکمت عملی زندگی معنوی» شب‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۷ خرداد مصادف با (هجدهم، بیستم و بیست و دوم رمضان) در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

حکمت حیات معنوی ما میان کیفیت و کمیت در درک زندگی و وصف زمانی آن است

کاکایی: روزه تمرینی برای مقابله با وسوسه‌های نفسانی
عبدالجبار کاکایی پس از بیان تجربیات معنوی خود در ادبیات پارسی و شعرخوانی در مدح امیر مومنان علی(ع) گفت: ماه روزه تمرینی است برای مقابله با وسوسه‌های نفسانی.
کاکایی نفاق، ریا و دورنگی را به عنوان رنج های تاریخ برشمرد و ستیز با تزویر و به نوعی مبارزه منفی با این صفت را از شاخصه‌های حافظ شاعر پرآوازه ایرانی دانست. وی فرازهایی از حکایات و روایات اخلاقی مثنوی مولوی با موضوع «نفس» را از دفتر دوم برای حاضرین خواند.

حکمت حیات معنوی ما میان کیفیت و کمیت در درک زندگی و وصف زمانی آن است

جلیلی: گاهی وسعت خدا را با اعمال و تجربیات خود بهتر درک می‌کنیم
ابوالفضل جلیلی کارگردان نام آشنای سینمای ایران ضمن خاطره گویی از هیئت‌های مذهبی، فیلم سازی و معضلات اجتماعی گفت: گاهی انسان‌ها می‌توانند وسعت خدا را با اعمال و تجربیات خود نشان دهند که شاید سال‌ها نتوانیم با مطالعه و حتی نوشتن کتاب به این درک برسیم. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: همیشه از حضرت علی(ع) می‌خواهم مرا در مسیر زندگی هدایت کند.

حکمت حیات معنوی ما میان کیفیت و کمیت در درک زندگی و وصف زمانی آن است

ادبی: در این شب‌ها به سن روح خود بیاندیشیم
محمدجواد ادبی مدرس عرفان اسلامی گفت: زندگی ما با مفهوم زمان همراه است، مفهومی که در حقیقت شاکله و ساختارش پنهانی و پیدایی زندگی ما را تعریف می‌کند و درک زندگی مفهوم زمان را آغاز می‌کند. زمان چیزی است که باطن و ظاهر ما را می‌سازد و حرکت مدور و قاعده‌مند اجرام کمیت آفاقی زندگی است اما لیله القدر کمیت انفسی است.

ادبی در ادامه گفت: حکمت حیات معنوی ما میان کیفیت و کمیت در درک زندگی و وصف زمانی آن است. به این فکر کنید سن روح ما چقدر است؟ آیا هم سن جسم ما یا بزرگتر و یا کوچکتر است. این کمیت آفاقی قابل تقسیم بوده اما روح ما قابل تقسیم نیست. جایی که قاعده کمیت به هم می‌خورد من معنوی ما آغاز می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید چطور در زمان سه تا چهار ساعت  میان ورود به نیمه شب شرعی تا سحر شش هزار و دویست و سی و شش آیه بر پیامبر نازل می‌شود؟ در زندگی ما معمولا عمر با کمیت آفاقی سنجیده می‌شود. بیایید در این شب‌های معنوی فکر کنیم زمان معنوی یکسال گذشته و سال آینده ما چقدر خواهد بود؟ و کیفیت زمان زندگی ما کجاست که عرفا به «آن» یا «لحظه» می‌گویند.

کریمی: اگر دانه، پوسته خود را کنار نزند رشد نمی‌کند
محمد هادی کریمی گفت: اگر به جایی می رسیم و در کاری موفق می شویم تنها نیستیم . اگر دانه کوچکی که به چشم نمی‌آید پوسته خود را کنار نزند رشد نمی‌کند. خدایی که ما امشب او را «رب» به معنای راهنما و تربیت کننده می‌نامیم، دست نیاز خود را به سویش می‌بریم تا ما را پناه دهد و از غیر بی‌نیاز کند هرگز ما را تنها رها نمی‌کند.

به سر گرفتن قرآن، مناجات خوانی و ذکر مصیبت، بخش‌های دیگر این برنامه در لیالی قدر بود.

این برنامه ششمین سال خود را سپری می‌کند و سال گذشته نیز با حضور محمدجواد ادبی با موضوع «تجربه های معنوی ودینی انسان معاصر و مدرن امروزی» که خواستار معنویت و زیست اجتماعی در دنیای مدرن است، با موشکافی از نگاه روانشناسی و عرفان با استقبال شهروندان برگزار شد.
نظر شما