شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۱
کد خبر: ۹۸۰۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
در صد و هجدهمین نشست ادبی قلم در فرهنگ‌سرای کار و تعاون مطرح شد
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون صد و هجدهمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه با حضور کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صد و هجدهمین نشست ادبی قلم روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه با حضور محمد هاشم‌پور کارشناس و پژوهشگر ادبی با موضوع جایگاه شعر سپید کوتاه در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد. 

در آغاز نشست، کارشناس برنامه به معرفی  شعر سپید پرداخت و گفت: شعر سپید زیرمجموعه‌ای از شعر نو است. تفاوت برجسته شعر سپید با سبک‌های شعری دیگر در فرم شعر است، به این گونه که در شعر سپید عموماً وزن عروضی رعایت نمی‌شود ولی آهنگ و موسیقی وجود دارد.
 
هاشم‌پور همچنین به تفاوت شعر نیمایی و سپید و موج نو پرداخت و گفت: قالب نیمایی شعری است با وزن عروضی، منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو، سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما، اخوان، فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.  شعر آزاد (سپید) نیز وزن و آهنگ دارد ولی عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد، اغلب شعرهای احمد شاملو چنین است. 

وی گفت: در شعر سپید تشبیهات و استعارات با زبان شعر بیان می‌شود و جز لطافت و تاثیرگذاری معنوی، در ظاهر فرقی با نثر ندارد. اما شعر موج نو مانند نثر است نه تنها وزن عروضی ندارد بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست. حتی می‌گویند شعر موج نو یک آهنگ درونی دارد که آن را از نثر جدا می‌کند. و در حقیقت فرق آن با نثر در معنای آن است.

هاشم‌پور در ادامه افزود: ما سه قالب شعر نو داریم: نیمایی، سپید و موج نو که پس از گذشت سه دهه از انقلاب، شعر سپید انقلاب اسلامی همچنان تاثیرگذار و مطرح در ادبیات به چشم می‌خورد. اما این شاخه از شعر، تنها محدود به شعر مقاومت و پایداری نیست. همان طور که مفاهیم بی‌پایان اسلامی در شاخه‌های مختلف، در شعر کلاسیک نمود پیدا کردند، اکنون شعر سپید هم به مأمنی بدل شده برای این مفاهیم والا و شاعران در پی این هستند که دایره مفهومی شعر خود را گسترش دهند. 

این پژوهشگر ادبی گفت: مجید سعدآبادی در کتاب «گلفروش مسلمان» برای بیان همین مفاهیم تلاش می‌کند و گونه‌ای از شعر را ارائه می‌دهد که شاید بهترین عنوان آن شعر مسلمان باشد. شعری که در یک کلام حول خدا و اسلام می‌چرخد. پیش از این، نمونه‌های این‌چنینی را در کتاب‌های سلمان هراتی دیده‌ایم. سلمان نیز با تکیه بر مفاهیم اسلام و نه صرف جنگ  به سرایش شعر می‌پردازد. زبان سهل و ممتنع سعدآبادی که در مقایسه با کتاب‌های قبلی‌اش سالم‌تر و ساده‌تر است، به خوبی از پس بیان مفهوم برآمده. 

در پایان تعدادی از شاعران حاضر در جلسه نیز با توجه به موضوع مورد بحث به ارائه نظرات خود پرداختند.  

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.
نظر شما