جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۱
کد خبر: ۹۸۱۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
نخستین نشست «کتاب خورها» ویژه نوجوانان کتاب‌خوان با حضور رضوان خرمیان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود.
محفلی برای کتاب‌خورهابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه اندیشه همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ویژه برنامه «کتاب خورها» را برگزار می‌کند.

رضوان خرمیان کارشناس و ایده‌پرداز این طرح گفت: ایده اصلی این طرح از دغدغه همیشگی‌ام درباره راه‌کارهای مختلف برای جذب نوجوانان به کتاب و کتابخوانی آمد. به وضوح دریافت کردم که دورهم‌خوانی کتاب و پس از آن گفت‌وگو و بررسی آن و مواجهه بی‌واسطه با مولف یا مترجم می‌تواند انگیزه بیشتری برای نگاه جدی‌تر به مقوله کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

او اضافه کرد: برای اولین بار این طرح را در فرهنگ‌سرای رسانه اجرا کردم. در کنار کتابخوانی به بچه‌ها عناصر داستان و شیوه‌های نقد را هم آموزش می‌دهم و آنها عملا به منتقدان کوچک تبدیل می‌شوند، نسبت به کتاب جدی‌تر و دقیق‌تر می‌شوند و نگاهشان به کتاب و به نویسندگان و مترجمان تغییر می‌کند و می‌توانند روی خانواده و دوستانشان تاثیر بگذارند. اتفاقی که من شاهد آن بودم. طرح را با ۴ نوجوان آغاز کردیم و در پایان به بیش از ۴۰ عضو ثابت رسیدیم.

این کارشناس درباره نام این مجموعه برنامه گفت: این لقبی بود که من از کودکی به خودم داده بودم و همیشه دوست داشتم تا جمعی از کتاب‌خورها را دور هم جمع کنم. پیش از این هم این اسم را برای محافلی که تاکنون برگزار کرده‌ام پیشنهاد داده بودم اما با آن موافقت نشده بود و خوشحالم که این عنوان در فرهنگ‌سرای اندیشه پذیرفته شده و امیدوارم راهنمای خوبی برای همه نوجوانان علاقه‌مند به کتاب باشد. 

نشست‌های تخصصی «کتاب خورها» سه‌شنبه‌ها در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود و نوجوانان علاقه‌مند در بازه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال می‌توانند به صورت رایگان در این محافل شرکت کنند.

نخستین نشست این ویژه برنامه ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۲ تیرماه با جلسه معارفه و معرفی نخستین کتاب برگزار می‌شود.

رضوان خرمیان نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات است. او کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارد و مسلط به زبان فرانسه و انگلیسی است. خرمیان خود نیز نوشتن را از نوجوانی آغاز کرده است و سردبیری مجله اینترنتی «هدهد» (نشریه ویژه کودکان و نوجوانان) را برعهده داشته است. آثارش تاکنون در نشریات مختلف و توسط انتشارات قدیانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... منتشر شده است. جدیدترین اثرش نیز به زودی توسط نشر اطراف منتشر می‌شود. 

فرهنگ‌سرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان شهید منفرد نیاکی(اندیشه) واقع شده است.

نظر شما