جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۹۸۳۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
در ادامه برنامه‌های «در محضر دوست» و به منظور تکریم پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر جمعی از همکاران فرهنگ‌سرای ملل یکشنبه ۲۴ تیر به دیدار استاد جلال شباهنگی رفتند و از ایشان تجلیل کردند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ جلال شباهنگی سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شده است. وی فارغ التحصیل رشته گرافیک فوق لیسانس از کالج ایالتی سن خوزه کالیفرنیاست. این هنرمند در سال ۱۳۴۷ به عضویت هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا درآمد و از سال ۱۳۴۷ به مدت سی سال به تدریس درحوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی مشغول بوده است.

جلال شباهنگی در کنار تدریس به ساخت احجام شیشه‌ای نیز پرداخته است و گستردگی نمایشگاه آثار او در داخل و خارج از کشور نشانگر حضور فعال او در حوزه هنرهای معاصر ایران است.

نقاشی‌های جلال شباهنگی آن بخش گمشده از نقاشی معاصر ایران است که تماشاگر ایرانی را به آسانی همراه خود از دوران طبیعت‌سازی به فضا و ذهنیت مدرن امروز دنیا می‌کشاند، بدون آن که تماشاگر طی چنین سفری احساس بیگانگی کند و در فضای مدرن امروز نقاشی دنیا معلق بماند.

تابلوهای شباهنگی مفهوم صفا و زندگی فروتنانه را بهترین وجه نمایش می‌دهد و حتی گروهی از کارهای او که مملو از درختان و فضای جنگلی است، علیرغم شلوغی شاخه و برگ‌ها، اما خلوتو منزه، فضایی با صفا و خالص را نشان می‌دهد. 

همکاران فرهنگ‌سرای ملل به منظور ارج نهادن به مقام استاد ۲۴ تیر به خانه این هنرمند رفتند و ایشان با روی خوش و روحیه طنز گونه ساعاتی را پذیرای میهمانان بود.

گوشه و کنار کارگاه ساده و کوچک پر بود از تابلوهای ارزشمند و مجسمه و احجام زیبایی که هر بیننده‌ای را محو خود می‌کرد که همه نشان از سادگی و فروتنی استاد را می رساند.

شباهنگی در این نشست صمیمی ضمن اهمیت دانستن هنرمندان جوان و شناساندن آن‌ها گفت:  فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی باید در جهت کاهش شکاف بین نسل هنرمندان قدیمی و جوان کشور و شناساندن هنرمندان پیشکسوت در بین جوانان تلاش کند و باعث آشتی این دونسل شود.

وی همچنین ضمن ارائه راهکارهایی در خصوص اعتلای هنرهای تجسمی و آشنایی بیشتر شهروندان با هنرهای تجسمی در کشور راهکارهای متفاوتی را ارائه دادند.

در انتهای این گفت‌وگو استادجلال شباهنگی  کتاب مصور «دشت‌ها و کویرها» که مجموعه‌ای است از آخرین آثار ایشان به همکاران هدیه کرد. 
  


نظر شما