جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۹
کد خبر: ۹۸۳۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
مجموعه تلویزیونی «رهایم‌ نکن» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران در فرهنگ‌سرای رسانه نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «رهایم‌ نکن» با حضور محمدمهدی عسکرپور(کارگردان)، علی پورکیانی(تهیه‌کننده)، امین تارخ و معصومه قاسمی‌پور از بازیگران این سریال و  غلامرضا آذری و جبار آذین منتقدان عصر روز سه شنبه ۲۶ تیرماه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامرضا آذری کارشناس رسانه با بیان اینکه فیلمنامه «رهایم نکن» از یک روایت ساده و در عین حال در خور توجه و نیازمند تأمل برخوردار بود، گفت:بسیاری از وقایع این سریال نیازمند بحث و بررسی است اما به اجمال می‌توانم به بازی خوب امین تارخ اشاره کنم که توانسته بود در نقش حاج رسول به معنی واقعی یک نقش محوری را ایفا کند و روایتی از فردی که بزرگ یک خاندان است را به نمایش دربیاورد. اما آنچه مورد غفلت واقع شده این است که چرا ما دوست داریم چهره‌های مقدس را بیش از حد مقدس جلوه دهیم؟! به اعتقاد من این اشتباهی است که موجب ریزش مخاطب می‌شود.

علی پورکیانی تهیه‌کننده «رهایم نکن» با بیان اینکه ما توانستیم با استانداردی مطلوب این سریال را به پایان برسانیم گفت: این سریال از دیماه ۹۵ کلید خورد و قرار بود در سی و هشت قسمت تهیه شود اما پس از مدتی به کنداکتور ماه رمضان رسید، همین موضوع باعث شد که ابتدا مجبور شویم سریال را برای عدم تداخل با مسابقات جام جهانی به ۲۹ قسمت کاهش دهیم. البته با وجود مشکلات معتقدم ما توانستیم با استانداردی مطلوب این سریال را به پایان برسانیم و سعی کردیم در روند تولید، سلیقه مخاطب را در کیفیت تصاویر ارتقا دهیم.

جبار آذین کارشناس رسانه در اظهاراتی با بیان اینکه «رهایم‌نکن» حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی معتقدم در گفتن حرف‌های خود به توفیق دست نیافت،‌ گفت: مهمترین عنصر یک داستان، فیلمنامه یا اثر تلویزیونی در کنار داشتن قصه‌ای درست پردازش قوی و ملموس شخصیت‌هاست و معتقدم برخی از شخصیت‌ها به ویژه حاج رسول به درستی پرداخت نشده بود. در داستان اصلی این سریال نیز بسیار دیر و بعد از ۹ تا ۱۰ قسمت شروع می‌شود. همچنین این سریال دارای کش و قوس‌های بسیاری است اما این کش و قوس‌ها درگیری‌های بیرونی دارد و بین افراد اتفاق می‌افتد. ما اثری از ندامت را در رفتار حاج رسول به عنوان کسی که مرتکب یک خلاف شرعی و عرفی شده و حق و حقوقی را به حرام برده‌، نمی‌دیدیم. این شخصیت بیش از آنکه از عملی که مرتکب شده پشیمان و عذاب وجدان داشته باشد نگران تعاملات بیرونی خود و جایگاهش در خانواده است.

امبن تارخ حاج رسول را بخشید/ عسگرپور: نقدهای غیرمنصفانه از قسمت سوم آغاز شد‎

امین تارخ بازیگر سریال «رهایم نکن» در پاسخ به انتقادات جبار آذین گفت: متأسفانه بسیاری از نقدهای شما یک طرفه بود و من معتقدم که بسیاری از کسانی که بیرون گود نشسته‌اند و از کارها انتقاد می‌کنند؛ اگر خودشان کار عملی و تولیدی انجام دهند دیدگاه‌شان تغییر کرده و عادلانه‌تر قضاوت می‌کنند. به نظرم بسیاری از حرف‌های آذین غلط بود. سریال «رهایم نکن» هم مقدمه داشت و هم شخصیت‌های آن به درستی پرداخت شده بود و هم به لحاظ نقطه اوج در وضعیت مطلوبی قرار داشت. چون فیلمنامه تنها روایتگر محض نیست بلکه باید بیننده را در کنار لذت تماشای یک اثر با خود همراه و قصه را برای او روایت کند.

وی با بیان اینکه طرح بسیاری از خطوط قرمز با تنبیه رسانه‌ها مواجه می‌شود، افزود: تماشاگر باید به یک آرامش برسد چون با یک ضدآرامش روبروست. این سریال بازگو کننده یک تراژدی است که در زمان ما همواره اتفاق افتاده و به آن پرداخته نشده است. بسیاری از موضوعات هستند که خط قرمز شناخته می‌شوند و اگر آن را مطرح کنید از سوی برخی از رسانه‌ها تنبیه خواهید شد. اگر قرار است نقدی کنیم لطفاً صداقت و عدالت را در نظر بگیرید. درباره پایان این سریال نیز معتقدم باید به عقل، هوش و شعور مخاطب احترام گذاشت و دست او را در تعیین سرنوشت شخصیت‌های داستان باز گذاشت.

امبن تارخ حاج رسول را بخشید/ عسگرپور: نقدهای غیرمنصفانه از قسمت سوم آغاز شد‎

محمدمهدی عسکرپور در ادامه این نشست با بیان اینکه معتقدم باید همه نقدها را شنید زیرا هر نقدی برای خود درسی است، گفت: البته در این سریال اتفاقی افتاد که کمتر من با آن مواجه شده‌ام به این دلیل که وقتی هنوز تنها سه قسمت از سریال نوشته شده بود، برخی از رسانه‌ها به رهایم نکن تاختند که ما می‌دانیم انتهای این داستان چه می‌شود و نقدهایی به شدت غیرمنصفانه در مورد این سریال نوشتند. در صورتیکه دقیقاً جریان سریال برخلاف انتظارات آن‌ها پیش رفت.

عسکرپور با بیان اینکه به نظرمن فیلمنامه‌نویسی یک حرکت ناب هنری است که بخشی از آن هنر نویسنده و بخش قابل توجهی ریاضی فیزیک و مهندسی است، اضافه کرد: اینکه شما بدانید در کدام دقیقه باید نقطه عطف داستان را به تصویر بکشید و توزیع اطلاعات در داستان چگونه باشد کاملاً یک کار مهندسی و برگرفته از تجربه است. برخلاف حرف‌های آذین معتقدم که حاج رسول در این سریال کاملاً با کش و قوس‌های درونی روبرو بود. در همان قسمت اول حاج رسول نسبت به رفتن به حج دچار شک و تردید است و این نشان از کش و قوس درونی اوست. در واقع شخصیت آذر به عنوان یک موتور پیش‌برنده اعتراف حاج رسول را سرعت می‌بخشد و این کش و قوس تا آخر با شخصیت اصلی داستان است. 

کارگردان سریال «رهایم نکن» با اشاره به اینکه در این سریال ما شخصیتی را به نمایش درآوردیم که با یک گناه در گذشته همچنان دست و پنجه نرم می‌کند، تاکید کرد: این داستان امروز جامعه ماست که حق و باطل بسیار زیاد با هم مخلوط شده است. ما اصلاً در این سریال نقش منفی نداشتیم؛ من معتقدم این به واقعیت امروز جامعه بسیار شبیه است. موضوع گناه و پنهان کردن گذشته آنقدرها هم ساده نیست و هدف سریال این بود که بگوید «خدا اگر کسی را دوست داشته باشید مسیر بازگشت و توبه را برای او تسهیل می‌کند». در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از آدم‌هایی که مقدس نشان می‌دهند آنقدرها هم پاک و منزه نیستند که خوشبختانه شبکه‌های اجتماعی به روشن‌شدن ماهیت درونی بسیاری از افراد کمک شایان توجهی کرده است.

وی افزود: به راستی باید بدانیم که گناه نشانه‌ای ندارد و همه ما در معرض خطا هستیم و حتی در بسیاری از موارد راه برای انسان گناهکار برای فرو رفتن در منجلابی که خود آن را ساخته هموار می‌شود.

عسگرپور درباره دلایل حذف صحنه تجاوز در فیلم رهایم نکن که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت توضیح داد: واقعیت این است که تلویزیون ما ساعت مشخصی را برای مخاطب خود ندارد. یعنی همه طیف افراد جامعه می توانند در همه ساعت ها تلویزیون تماشا کنند. باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که همه ساعتها برای همه افراد مناسب نیست. متاسفانه همین باعث می شود که کودکان در کنار بزرگترها سریال هایی تماشا کنند برای آنها مناسب نیست.

این تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه مدیران صدا و سیما محافظه کار هستند و فراموش می کنند رسالتشان چیست افزود: در همین سریال‌های ترکیه‌ای که ما آن را نقد می‌کنیم جنبه آموزشی هم لحاظ شده است چیزی که در بسیاری از سریال‌های ما حذف می‌شود. چرا ما نباید طریقه مواجهه با فردی را که مورد تعرض قرار گرفته است آموزش ببینیم. در این سریال نیز صحنه مربوط به تجاوز در سه پلان حذف شد و آن هم ۵ دقیقه قبل از پخش آن در تلویزیون و من این را یک نوع تجاوز به حقوق خود می‌دانم.

امبن تارخ حاج رسول را بخشید/ عسگرپور: نقدهای غیرمنصفانه از قسمت سوم آغاز شد‎

امین تارخ در پایان نشست با بیان اینکه مسئولین بدانند ما بیش از همیشه به نقد نیاز داریم و بایستی جامعه هنری را مورد حمایت قرار دهند، تأکید کرد: در شرایطی که ماهواره بسیاری از مخاطبان ما را جذب کرده و سریال‌های ماهواره‌ای بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و رسانه ملی از این بازی عقب افتاده است. ما از مجموعه منتقدین نیاز داریم که شرایط اهل هنر را درک کنند و اگر ایراداتی وجود دارد آن را به آرامی و در جای مناسب خود در گوش ما زمزمه کنند نه اینکه آن را فریاد بزنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر جای خانواده حاج رسول بودید او را می بخشیدید گفت: امروز امسال حاج رسول تا دلتان بخواهد هست اما من اگر جای برادر او بود، حاج رسول را می بخشیدم چون تصمیم گرفت جبران مافات کند. اگر دو نفر مانند حاج رسول متوجه اشتباه خود شوند و سعی در اصلاح امور داشته باشند ما به هدفمان رسیده ایم.
نظر شما