جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۸۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
سومین جشنواره «ضریح مهربانی» با حضور ۲۰۰ هنرمند نقاش چهارشنبه سوم مرداد برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سومین جشنواره نقاشی با عنوان «ضریح مهربانی» به مناسبت دهه کرامت همزمان با میلاد امام رضا (ع) چهارشنبه سوم مرداد ساعت ۹ تا ۱۷ در فرهنگ‌سرای بهاران برگزار شد.
 
در این برنامه ۲۰۰ هنرمند نقاش حضور داشتند که با تکنیک‌های مختلف همچون؛ رنگ روغن، پاستل، اکرلیک، سیاه قلم، آبرنگ و ...تصویری با موضوع ولادت امام رضا(ع) نقاشی می‌کردند.
 
این هنرمندان نقاش از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه بوم‌های نقاشی خود را در گوشه‌ای از سالن همایش‌ فرهنگی هنری بهاران کاشتند و تا ۵ بعد از ظهر تصویری با موضوع امام رضا(ع) را نقاشی کردند.
 
وقتی وارد سالن می‌شویم قبل از اینکه طرحی چشم‌هایمان را تسخیر کند بوی رنگ میزبان حضور ما می‌شود. هنرمندان کنار هم، هر فردی گوشه و کناری در میان جمعیت اما در خلوت خود با قلم و رنگ بازی می‌کند و آنقدر محو در کارشان هستند که گاهی متوجه حضور چند لحظه و چند دقیقه تو نمی‌شوند.
 
۲۰۰ هنرمند در دو طبقه مشغول نقاشی هستند. در بین آنها استادان دانشگاه هم حضور دارند. آنها هم نقاشی می‌کنند و هم به بقیه کمک می‌کنند. علاوه بر استادان مابقی هنرمندان حاضر در برنامه یا فارغ‌التحصیلان این رشته هستند یا دانشجو و فراگیرهایی که در کلاس‌های آزاد مشق نقاشی کرده‌اند. اما در این جمعیت چند هنرمند معلول به چشم می‌خورند که دو نفرشان کار سوخت چوب انجام می‌دهند. آنها اعضای انجمن آموزشی نیکوکاری «رعد» هستند که برای حضور در این برنامه دعوت شده‌اند. مریم یکی از این بچه‌هاست که همراه نامزد خود روی یک میز سوخت چوب انجام می‌دهند. از اینکه برای این برنامه انتخاب شده بسیار ذوق زده است و استرس دارد که نکند کارش خوب نشود. او می‌گوید «وقتی برای امام رضا کار می‌کنیم باید از تمام هنر خود استفاده کنیم. با عشق و بی منت»
  
در بین هنرمندان کسانی هم هستند که از خارج از تهران آمده‌اند. مثل مریم که با آبرنگ نقاشی می‌کند و مادرش هم کنار او نشسته است. مریم دانشجوی رشته گرافیک است و برای شرکت در این جشنواره با مادرش از قزوین به تهران آمده‌اند. اما شاید تنها کسی که بیشتر از همه توجه بازدید کننده را به خودش جلب کند، مینا ۷ ساله است که رو به روی یک بوم بزرگ نشسته است و طرحی از حرم امام رضا(ع) را با پاستل رنگ می‌کند و مادرش هم گاهی در انتخاب رنگ و دقت رنگ آمیزی کمکش می‌کند.

وقتی با این هنرمندان همکلام می‌شویم، لا به لای حرف‌هایشان مدام تاکید می‌کنند که حضورشان در این جشنواره مثل یک نذر می‌ماند و به انتخاب شدن اثرشان فکر نمی‌کنند. آنها حضورشان را به نوعی دعوت از سوی امام رضا(ع) می‌دانند.
 
یکی از بخش‌های این جشنواره حضور خادمان حرم امام رضا(ع) و چرخاندن پرچم حرم در بین هنرمندان بود.
 
سومین جشنواره «ضریح مهربانی» چهارشنبه سوم مرداد در مرکز همایش‌های فرهنگی هنری بهاران برگزار شد. در پایان این جشنواره، به آثار برتر جوایز نفیسی به رسم یادبود اهدا می‌شود و آثار هنرمندان شرکت‌کننده در صورت پذیرفته‌شدن در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نمایش گذاشته می‌شود.
نظر شما