جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۱
کد خبر: ۹۸۸۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
قدیری ابیانه در همایش تخصصی دین زاو:
قدیری ابیانه با اشاره به اخبار ضدو نقیض در فضای گسترده رسانه ها گفت: سواد رسانه ای لازمه هر فرد جویای حقیقت در عرصه خبر است، در حقیقت نباید به آسانی به رسانه ها اعتماد کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد قدیری ابیانه پژوهشگر و استاد دانشگاه در سومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی دین زاو که در فرهنگ‌سرای اندیشه در حال برگزاری است،  با اشاره به نکاتی در خصوص آیین نگارش و خبر نویسی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه و بازگو کردن نکات آموزشی در حوزه خبر و خبر نویسی این نیست که شما در آینده شغل خبرنگاری را برای خود انتخاب کنید، اما باید باور داشته باشیم که همه ما به نحوی با خبر ارتباط تنگاتنگی داریم.
 
وی گفت: کسانی که در حوزه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری فعالیت کرده‌اند به خوبی می‌دانند که نقش رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی تا چه اندازه مهم و اساسی است بنابراین باید مطابق با فعالیت های گسترده رسانه ها سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهیم؛ چراکه عدم سواد رسانه ای بسیاری از کاربران شبکه های مجازی باعث شده تا دست اندرکاران در این حوزه افکار ما را به هر سمتی که می‌خواهند سوق دهند.
 
قدیری ابیانه با توجه به اینکه همه ما مطالب و اخبار مورد نظرمان را از طریق فضای مجازی به دست می‌آوریم، تصریح کرد: اینکه ما بدون کم‌ترین شناختی نسبت به صحت و سقم اخبار، مطالب دریافتی از طریق شبکه‌های مجازی را باور و با انتشار آنها، مهر تایید بر صحت آن‌ها میزنیم، در مسیری قدم گذاشته‌ایم که تحقق اهداف دست اندرکاران و سازندگان این پیام‌ها را تسهیل کرده‌ایم.
 
این پژوهشگر با بیان اینکه رسانه‌های معاند نظام و انقلاب اسلامی کشورمان اخبار غیرواقعی را برای مخاطبان خود برجسته می‌کنند، گفت: وظیفه اصلی رسانه بازگو کردن حقایق برای مخاطبان است که این روند در فعالیت‌های رسانه‌های بیگانه به هیچ وجه انجام پذیر نیست.
 
وی گفت: ما باید اخباری که به دستمان می‌رسد را از چندین فیلتر عبور دهیم تا اینکه صحت آن برای ما قابل روئیت شود، یکی از این فیلتر ها منبع خبر است. یعنی باید در نظر بگیریم که منبعی که از سوی آن خبر ارسال و به دست ما رسیده است معتبر است یا خیر؟! بدون شک اخباری که از  شبکه‌های فارسی زبان انگلیس و آمریکا به دست ما می‌رسد سندیت ندارند و هرگونه رجوع و اتکا به آنها خلاف واقع است.
 
این استاد دانشگاه گفت: وقتی که می‌خواهیم به خبری مهر تایید بزنیم باید قبل از این اقدام به سند و مستندات این خبر نگاه کنیم. به عنوان مثال وقتی که در فضای مجازی خبری مبنی بر توهین فردی نسبت به قومیت ایرانی منتشر می‌شود و در ذیل آن نیز میگویند سند این خبر موجود است، عده ای فراوانی بدون اینکه سند را مورد بررسی قرار دهند بلافاصله از خود واکنش نشان داده و موضع گیری می‌کنند، در صورتیکه بررسی سند لازمه پیش داوری خبر مورد نظر است.
 
وی در ادامه تاکید کرد که تکنیک هایی وجود دارند که رسانه ها با استفاده از آنها می توانند خبری را بدون اینکه دروغ گفته باشند، منفی یا مثبت جلوه دهند. بطور مثال، با استفاده از کلمات کاملا هم معنی اما با بار معنایی متفاوت می توانند یک تیتر بسیار منفی بسازند و در عین حال کاملا صحت داشته باشد.

وی گفت: به عنوان مثال، خبرگزاری ای تیتر اول خود را به موضوع ایران از چین گردشگر وارد می کند اختصاص می دهد و موضوع مثبت جذب گردشگر را کاملا برعکس جلوه می‌دهد. و یا برخی رسانه ها با شیطنت در خصوص مسائل ورزشی می نویسند ایران نایب قهرمان جهان شد، و همین تیتر را با بار منفی منتشر می کنند و می نویسند ایران طلا را از دست داد.
 
وی با اشاره به انتخابات سال 88 گفت: شبکه های فارسی زبان معاند ماه ها قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تلاش بودند تا به مردم القا کنند در انتخابات تقلب رخ خواهد داد و پیرامون این موضوع تیترهای گوناگون زدند؛ لذا هجمه های دشمنان می طلبد که ما سواد رسانه ای خود را به شدت افزایش دهیم.
نظر شما