به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی صابونچی در دومین روز از برگزاری همایش تخصصی دین زاو با اشاره به سبک و سیاق بازیهای دهه ۶۰، اظهار داشت: بازیهایی که در دو دهه اخیر مورد استفاده قرار میگرفت بسیار ساده و فاقد سناریو از پیش طراحی شده بودند، اما امروز بازیهای یارانهای متعددی وجود دارند که علاوه بر ایجاد سرگرمی، تفکرات و خواستههای دشمن را به ذهن مخاطب القا میکنند.
وی در ادامه گفت: امروز مخاطبان با در اختیار داشتن تبلت، گوشیهای همراه و کامپیوتر به راحتی میتوانند در هر زمانی که بخواهند مشغول به بازیهای رایانهای شوند، و بدون اینکه متوجه شوند تحت تاثیر پیامدهای منفی این فضا قرار گیرند. به عنوان مثال در بسیاری از این بازیها ترویج خشونت صورت میگیرد که این احساس ناخودآگاه برای مخاطب، عادی جلوه داده می شود.
این کارشناس حوزه اسلام هراسی گفت: در گذشته خانوادهها نگران این بودند که فرزندانشان در کوچه به هنگام بازی با همبازیهای غیر موجهی معاشرت داشته باشند، اما با پیشرفت تکنولوژی و عرضه کامپیوتر به بازار خانوادهها نسخه درمان نگرانی خود را در تهیه کامپیوتر برای فرزندانشان جستجو کردند، آنها بر این باور بودند که فرزندشان در خانه در محیطی آرام مشغول بازی است، اما غافل از آنکه میتوانند در معرض خطرهای جدی از جمله اعتیاد به بازیهای رایانهای بود، قرار گیرند.
صابونچی با اشاره به سبک بازیهای رایانهای گفت: ایجاد احساس هیجان، ترس، مبارزه، ترویج خشونت، کشت و کشتار، از جمله موارد منفی است که طراحان این بازیها برای مخاطبان برنامهریزی کردهاند.
وی با توجه به اینکه پروژه اسلام هراسی در دستور کار دشمنان قرار دارد گفت: در بسیاری از این بازیها که در دسترس عموم قرار دارد نشانههایی از شیطنت و توطئه های دشمنان وجود دارد، در حقیقت آنهایی که دستشان به خون بسیاری از مردم مسلمان آغشته است می کوشند تا در قالب این بازی ها مسلمانان را جنایت کار ، تروریست و مخل نظم و امنیت جهان و آمریکایی ها را افرادی صلح طلب و مبارزه گر با ظلم و ستم معرفی کنند.
وی با اشاره به بازی حمله به اردوگاه، گفت: در این بازی که مبارزه با تروریست ها محور اصلی است کوشیده شده که در مناطقی که تروریست ها وجود دارند صدای اذان پخش شود و آیات قرآن روی دیوارها بهصورت معکوس نوشته شده است. بهطوری که مخاطب در حین بازی احساس کند که مسلمانان ترویست هستند.
وی در ادامه اظهار داشت: در این بازی که جنگ را در کشور لیبی طراحی کرده اند، در برخی از اماکن مذهبی در این کشور صدای اخبار ایران از رادیو پخش می شود، به این معنا که ایران حامی تروریست است.
صابونچی با توجه به اینکه اغلب بازی های اسلام ستیز بازی هایی با سبک اکشن و جنگجویانه هستند، بیان داشت: بطور مثال، در بازی «هیت من» که فردی آمریکایی برای خنثی کردن کلاهک هسته ای به ایران سفر کرده است، در فضای بازی مسجدهایی با معماری ایرانی نشان داده می شوند اما افرادی که از اماکن دفاع می کنند با ظاهری همانند افغان ها ملبس شده اند، و همچنین اسامی متبرک خداوند روی معابری که افراد از آن گذر می کنند هک شده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بازی های رایانه ای با توطئه دشمنان حتی قبل از اتفاقات یا جنگ ها ساخته و منتشر می شوند، گفت: یک ماه قبل از حمله آمریکا به افغانستان، بازی یارانه ای به نام دلتا فورس روانه بازار شد که حمله آمریکا به افغانستان را بازگو می کرد و افغانستان را کشوری تروریست جلوه می داد، بنابراین، زمانی که آمریکا به کشور افغانستان حمله کرد، این موضوع برای مردم آمریکا بسیار عادی و حتی ضروری جلوه کرد.
این منتقد بازی های رایانه ای با اشاره به اشغال سفارت ایران در انگلیس توسط صدام حسین در سال 1358، اظهار داشت: پس از رخ دادن این اتفاق بازی ای دقیقا با همین مضمون روانه بازار شد و المان هایی که در این بازی طراحی شده بود ایران را حامی تروریست نشان می داد.
وی در خاتمه گفت: خانواده ها و افراد جامعه ما باید بسیار محتاط تر از قبل عمل کرده و در انتخاب بازی های رایانه ای هوشیار باشند؛ چرا که دشمن نتواند به راحتی به ذهن قشر نوجوان ما نفوذ کرده و تمام افکار و نظرات آنها را به راحتی تحت سلطه خود در آورد.