جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۳
کد خبر: ۹۹۲۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد
نشست کمیته‌های اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با هدف تبیین و برنامه‌ریزی فعالیت‌های این قرارگاه دوشنبه دوم مهر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست کمیته‌های اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با حضور سعید اوحدی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مجتبی امینی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نماینده‌های نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دوشنبه دوم مهر برگزار شد.

سعید اوحدی در این نشست گفت: اربعین سال ۱۳۹۲ اولین سالی بود که با سردار فضلی به مرز چذابه رفتیم و آنجا حتی یک موکب هم نبود. در مرز شلمچه تعدادی موکب بود که به صورت محلی و توسط عشایر و مردم روستاها بنا شده بود. در همان زمان جلسه‌ای تشکیل شد و بحث برداشتن خروجی مطرح شد که در ادامه این طرح تصویب و اجرایی نیز شد. در همان جلسه تصمیم گرفتیم ستاد را اربعین راه اندازی کنیم و ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت راه اندازی شد. ۲۰ کمیته و بیش از ۳۰ دستگاه در آن ستاد حضور داشتند. در سال ۹۴ بعد از فاجعه منا نیز تصمیم گرفته شد ستاد اربعین زیر نظر وزارت کشور باشد.

وی افزود: سال گذشته مسئولیتی با عنوان مسئول ستاد مردمی اربعین استان تهران به بنده واگذار شد. همچنین از اواخر اسفند ماه سال گذشته توفیق حضور در سازمان فرهنگی هنری را پیدا کردم. با حضور در سازمان فرهنگی هنری ایده‌ای مطرح شد که در کنار ستاد مردمی اربعین قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین را راه‌اندازی کنیم. افتتاح این قرارگاه نه به معنای انجام دادن کار موازی بلکه در طول سیاست‌های فعالیت‌های ستاد مردمی اربعین در حوزه فرهنگی است. با این نگاه وارد این فضا شدیم که در تراز کار اجرایی و زیرساختی در حوزه فرهنگی هنری فعالیتی صورت نگرفته است.

نشست کمیته‌های اجرایی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار شد

 رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: در جریان عظیمی که در اربعین حرکت می‌کنند، چقدر فعالیت در حوزه فیلم، عکس، هنرهای آیینی، تعزیه، موسیقی و هنرهای تجسمی آیینی انجام شده است؟ هدف قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین این است که یک کار جدید در حوزه فرهنگی اربعین را آغاز کند.

اوحدی گفت: امسال اربعین یک ویژگی بسیار مهم دارد و آن هم مصادف شدن اربعین سیدالشهدا با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. به همین خاطر بخشی از برنامه‌های فرهنگی اربعین باید با این رویکرد باشد و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی را در مرزهای خودمان با این اتفاق تاریخی پیوند بزنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به اینکه این نشست برای ارائه پیشنهاد‌های فرهنگی برای اربعین برگزار شده است، گفت: رویکرد کار فرهنگی مشترک با مردم عراق از جمله اهداف این قرارگاه است که از جمله کارهایی که دوستان پیشنهاد دادند، برگزاری چند سوگواره شعر آیینی مشترک با شاعران عراقی در موکب های ویژه، برگزاری تعزیه به صورت جدی در مرزها، برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم ایران و عراق، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مرزها و... است.
در ادامه مراسم نماینده‌های نهاد‌ها و سازمان‌ها پیشنهاد‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه انقلاب اسلامی، اطلاع رسانی فعالیت‌های فرهنگی در شبکه قرآن، جذب مخاطبان به حفظ و قرائت قرآن کریم، هماهنگی برای حضور دانش‌آموزان در پیاده‌روی اربعین، هماهنگی برای تسهیل رفت و آمدهای زائران و... ارائه کردند.

مطالب مرتبط
نظر شما