شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۰
کد خبر: ۹۹۸۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
درکارگاه داستان نویسی؛
هفتمین کارگاه «محفل داستان» در فصل پاییز با خواندن داستان «مصیبت کبک‌ها» نوشته احمد محمود در کتابخانه گلستان برگزار شد.
داستان «مصیبت کبک‌ها» خوانش شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ هفتمین اجرای ویژه برنامه «محفل داستان» کارگاه داستان نویسی در فصل پاییز با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی عصر روز سه‌شنبه ۲۲ آبان با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

در ابتدای جلسه تعدادی مخاطبان داستان‌های خود را خواندند .مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند.

در ادامه داستان «مصیبت کبک‌ها» نوشته احمد محمود خوانده شد و حضار درباره آن نظر دادند. سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان واقع‌گرای اجتماعی است و نقدی بر خرافات مردم در زمان رژیم پهلوی است. شرکتی که در یکی از استان‌های جنوبی است تعدادی از کارگران را اخراج کرده است و حالا شخضیت داستان تصور کرده که به دلیل شکار کبک این بلا سرشان آمده است.

در پایان مدرس کارگاه به مفهوم «صحنه» اشاره کرد و گفت: در توصیف مکان گاه غیاب یک شی معنای خاصی دارد مثل بخاری بی نفت، آشپزخانه بی هواکش که نشان می‌دهد این خانه به دلایلی خاص، این وسایل و ابزارها را ندارد. در داستان اشیا و حتی عناصر طبیعی مانند صخره، رود و درخت نکاتی را درباره انسان می‌گویند. هگل فیلسوف آلمانی گفته است: نباید وسایل مورد نیاز انسانها ابزاری بی روح برای مقاصد او باشد بلکه انسان در برخورد با اشیا هم لازم است حس همدلی و نزدیکی داشته باشد تا باعث شود آن اشیا، بیان کننده نکات روحی اوست و بیرون، درون را وصف می‌کند. 

این  جلسه با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید. 

نظر شما