جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۴
کد خبر: ۹۹۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
رییس سازمان فرهنگی هنری در برنامه حوالی امروز برنامه‌های بهار مهربانی را تشریح کرد
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه با حضور در برنامه حوالی امروز شبکه پنج سیما با دعوت از شهروندان تهرانی برای حضور در جشن‌های بهار مهربانی گفت: با برگزاری جشن‌ها در فضای باز و تنوع اجراها تلاش شده است که جشن‌ها به صورت خانواده‌محور برگزار شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز سه‌شنبه ۲۹ آبان با حضور در برنامه حوالی امروز شبکه پنج سیما با دعوت از شهروندان تهرانی برای حضور در جشن‌های بهار مهربانی در توصیح این جشن‌ها گفت: امسال با توجه به اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و اولین سالی که بدون حضور داعش، میلاد پیامبر اکرم(ص) را جشن می‌گیریم، باید به شور و نشاط و امیدی که حق مردم است توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در همین راستا موضوع برگزاری جشن‌های بهار مهربانی در هیئت دولت مطرح شد. آقای رییس جمهور هم تاکید کردند که باید بعد از این دوره‌هایی که داشتیم، یک فضای نشاط و سرور را برای مردم ایجاد کنیم. در نهایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ستادی را با عنوان «ستاد عالی برگزاری جشن‌های بهار مهربانی» تشکیل دادند که به مناسبت هفته وحدت، برنامه‌هایی در کشور برگزار شود.

اوحدی افزود: ما در مراسم‌های سوگواری که انصافا ظرفیت بسیار عظیمی است موفق بوده‌ایم و در مناسبت‌هایی مانند اربعین، محرم و عاشورا، مردم بهره بسیار بزرگی در جهت انسان‌سازی و کرامت انسانی برده‌اند. امسال در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از میدان امام حسین(ع) تا آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت خانوادگی حضور یافتند. این اتفاق به یک ظرفیت بین‌المللی تبدیل می‌شود. همان‌طور که در تورنتو، نیویورک و بسیاری از شهرهای جهان همین اتفاق افتاد. این ظرفیت‌ها در مناسبت‌های مذهبی سور و سرور هم وجود دارد. به نظر می‌آید تا امروز کمی غفلت کرده‌ایم، بنابراین امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای صالحی موضوع برگزاری این جشن‌ها را در شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد و این موضوع تصویب شد. در ادامه یک شورای سیاست‌گذاری با حضور وزارت ورزش و جوانان، سازمان صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. 

وی با اشاره به اینکه هدف آن است که رویکرد جشن‌ها مردمی باشد، گفت: هیچ بودجه دولتی‌ای برای این جشن‌ها در نظر گرفته نشده است و برای برگزاری آنها از ظرفیت‌ها و خدمات شهرداری تهران، وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، سازمان صدا و سیما، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و... استفاده شده است. همچنین با برگزاری جشن‌ها در فضای باز و تنوع اجراها تلاش شده است که جشن‌ها به صورت خانواده‌محور برگزار شود و به دنبال آن هستیم که امسال را آغازی برای جشن‌های بهار مهربانی در نظر بگیریم.  

اوحدی در توضیح برنامه‌ها گفت: اجرای برنامه‌ها از دیشب آغاز شده است که در مجموع حدود ۵۰۰ اجرا در حوزه‌های موسیقی، هنر، آفرینش‌های ادبی، نمایش‌های میدانی، سینما و... برگزار می‌شود. این برنامه‌ها در ۱۰ مرکز به عنوان ایستگاه مهربانی در میدان آزادی، فرهنگ‌سرای ملل، ایوان انتظار، فرهنگ‌سرای شفق، دریاچه شهدای خلیج فارس، فرهنگ‌سرای ولا، میدان آیینی امام حسین(ع)،  فرهنگ‌سرای قرآن و منطقه گردشگری و فرهنگی عباس‌آباد بعد از نماز مغرب و عشا هر شب به مدت دو ساعت برگزار می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه گفت: همچنین در جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی از پنج کشور همسایه خودمان آذربایجان، عراق، گرجستان، ترکیه و افغانستان موسیقی آیینی و قوالی داریم و هنرمندان اهل سنت از پنج استان کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، بوشهر و لرستان به اجرای برنامه می‌‌پردازند. در هر ایستگاه ۱۰ غرفه جشنواره غذا، ۱۰ غرفه صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نگارگری و کارگاه‌های تولیدی زنده را داریم. ۴۰ خودروی قدیمی و زیبا در باغ‌موزه قصر به عنوان آشپزخانه جشنواره غذای بهار مهربانی در نظر گرفته شده است و همچنین در برنامه چهل‌دف، ۴۰ هنرمند دف‌نواز به اجرای موسیقی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: ویژه‌برنامه «گذر مهربانی» برای ترویج فرهنگ زیبای صلوات در ایستگاه‌های مهربانی برگزار می‌شود تا شهروندان بتوانند خدمات صلواتی‌ای مانند آرایشگری، توزیع غذا، معاینه پزشکی، آموزش‌های هنری و... را ارائه دهند. در ویژه‌برنامه تلاوت باران شاعران آیینی حضور پیدا می‌کنند و به شعرخوانی می‌پردازند و همچنین هفت کلیپ از شعرخوانی آیینی شاعران در رسانه ملی پخش می‌شود.

اوحدی به حرکت کاروان گل در تهران اشاره کرد و گفت: کاروان گل دیشب از میدان خاوران تا میدان نبوت حرکت کرد و امشب این کاروان از مقبرةالشهدای شهرک شهید محلاتی تا امامزاده صالح(ع) حرکت می‌کند. این کاروان با حرکت در ۶ مسیر مشخص، به شهروندان تهرانی گل اهدا می‌کند. همچنین یک سکوی سیار همراه این کاروان گل است که مرشدخوانی، نمایش‌های خیابانی، سرود دانش‌آموزی‌ و... در آن اجرا می شود. همچنین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور توسط ۴۰ گروه سرود، ۴۰ اجرای برنامه خواهند داشت. 

وی افزود: برای نماز جمعه این هفته یعنی دوم آذر ماه که متقارن با هفته وحدت است، برگزیده‌ای از برنامه‌های جشن بهار مهربانی را در نماز جمعه تهران به نمازگزاران عرضه می‌کنیم. همچنین سه نمایشگاه بزرگ با ۴۰ اثر داریم. نمایشگاه مشق صلوات که در آن ۴۰ مشق زیبای صلوات از آثار استادان خوشنویسی کشور به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه پوستر ادیان توحیدی که در آن ۴۰ پوستر از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی وجود دارد که با حضور چهره‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و در آخر نمایشگاه تصویرسازی ادیان توحیدی که ۴۰ اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود.

اوحدی درباره مراسم اختتامیه جشن‌های بهار مهربانی گفت: منتخبی از این عظمت را برای مراسم اختتامیه نیز داریم. با همفکری‌ای که با دوستان رسانه ملی شد، پیشنهاد دادند حالا که محور این جشنواره مردمی است، یک اختتامیه کاملاً مردمی داشته باشیم. این مراسم اختتامیه با حضور مردم شنبه شب در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود. در آن شب ۱۴۴۰ فانوس در فرهنگ‌سرای بهمن توسط مردم به همراه دلنوشته‌هایشان به آسمان پرتاب می‌شود. همچنین در میدان آزادی هم که یکی از ایستگاه‌های مهربانی است، ۱۴۴۰ فانوس به آسمان پرتاب می‌شود. یک مراسم اختتامیه دیگر نیز روز یکشنبه چهارم آذر در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم نورافشانی در ایستگاه‌های مهربانی به مدت سه شب اجرا می‌شود که دیشب نخستین اجرای آن بود و جمعه و شنبه شب نیز در ۱۰ ایستگاه مهربانی اجرا خواهد شد. همچنین دیشب اجرای عروسک‌های غول‌پیکر و نمایش عروسکی در ایوان انتظار با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان بیان کرد: باز هم باید تاکید کنم همه این جشن‌ها با کمک رسانه ملی، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، پلیس راهور، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و وزارت ارشاد و... برگزار شده است که از همه آنها سپاسگزارم. 
نظر شما