یادداشت
«خروج» و عجز در نمایش احساس محرومیت نسبی
محسن سلیمانی فاخر
فیلم «خروج» میخواهد تجلیگر مصداق «سینمای اعتراض، فیلمساز معترض» باشد، اما ابراهیم حاتمی کیا نتوانسته با مرور بینامتنی بین سینما، در بستر تحولات اجتماعی و سیاسی، موضوع اعتراض را از مدیوم سینما بررسی کند و نتیجه آن شده که آن قدر رادیکال و چشمبسته وارد «واقعیت» (نه حقیقت) شده که نکات و اشارات صحیح آن نیز ابتر و بیخاصیت شده است.
مخاطب در مواجهه با فیلم «خروج» با این سؤال مواجه خواهد شد که آیا حاتمی کیا همان فیلمساز معترض است؟ آیا هر فیلمی که نسبت به مسئلهای اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی نقطهنظری ارائه دهد، فیلمی معترض است؟ آیا اصولاً فیلمساز وظیفهای دارد تا اعتراض کند؟ یا وظیفه فیلمساز تنها ارائه سینماست، این پرسشهای فرامتنی میتواند به تحمل تماشای فیلم «خروج» کمک شگرفی کند.
واقعیت آن است که اولین مشکل فیلم این است که مملو از تناقض و ابهام است و نتوانسته روایتی قابل فهم را به مخاطب ارائه کند، اگر کشاورزان به دنبال حل مشکل خود هستند، چرا پیشنهاد فرماندار را نمیپذیرند! از این رو «خروج» بیشتر بهانهای است تا حاتمی کیا بیانیهاش را بخواند، بیانیهای که در ظاهر علیه رییسجمهور است و در باطن از این هم فراتر میرود و نسبت دادن این همه بیتدبیری به نظام، از فیلمسازی که خود را وابسته به نظام میخواند، جای تأمل دارد. فیلمی که دوست و دشمنش –مخالف و طرفدار- در درک منظور فیلمساز عاجزند.
پیش از این فیلم «آژانس شیشهای» همین فیلمساز مصداق موفقی برای «هنر اعتراضی» بود و تلاش شده بود با هنر عملگرا و هنر مقاومت، تبیین و تفهیم جایگاه و مقام فعالیت هنری نمود سزاواری در جامعه داشته باشد.
از سویی این پرسش مطرح است که آیا تفاوتی بین اعتراض هنرمند در زمان وقوع مسئله و دوران بعد از آن نیست؟ اینکه فیلمساز نظام در سال آخر دولت فیلمی به اصطلاح معترض میسازد و آن قدر شتابزده عمل میکند که ساختار و منطق دراماتیک به فراموشی سپرده میشود، میتواند پاسخ و نقطه تاملی برای این سؤال باشد. اگر چه پاسخ به این سؤال دشوار است، اما این سخن بدان معنی نیست که برای ساخت فیلم معترض باید مترصد زمان و مکان منفعتطلبانه و جهت وزش بادهای آینده بود.
بین سینمای معترض و جامعه یک رابطه بینامتنی وجود دارد و فیلمساز میتواند با نگاهی تاریخی و به واسطه استقبال از سینما توسط عموم مردم در جامعه، برای طرح مسائل اجتماعی همت گمارد و حاتمی کیا در فیلمهای دهه هفتاد و هشتادش از این فرصت پیش رو استفاده هدفمندی کرد. هم هوای مدیوم و ساختار سینما را داشت و هم سهم و قدر حضورش را در جامعه میشناخت و نتیجه درخور و قابل احترام بود.
لیکن «خروج» سینمای معترض نمایی است که نه سینماییها را اقناع میکند و نه توده مردم را و از روی عمد و یا سهو این مهم را که «هنر اعتراضی اگر چه در بطن جامعه شکل گرفته و ظهور مییابد اما نباید به هیچ وجه با هنر سیاسی یکی فرض شود» را نادیده میانگارد. فیلمساز شبه معترض برای نمونه اشارهای هم نمیکند که پسر کشاورز (رحمت) به کدام جبهه رفته و شهید شده است و چه کسانی و با چه هدفی آب شور را به مزارع کشاورزان میاندازند و زمینهایشان را شورهزار میکنند و اینجاست که هنر سیاسی قد علم میکند.
اهداف، روش و خط مشی «هنر سیاسی» عموماً با «هنر اعتراضی» متفاوت است و تشخیص هنر سیاسی به خصوص در جهان امروز که سیاست زدگی در پوشش فرهنگ عامهپسند بر مطالعات فرهنگی و اجتماعی سایه انداخته، مقولهای سخت پیچیده است. مشکل تشخیص مرز میان هنر سیاسی، هنر پروپاگاندا و هنر تاریخ پرداز تنها یکی از پیچیدگیهای تعریف هنر سیاسی است. ساخت اثر هنری در رابطه با یک فیگور سیاسی یا واقعهای سیاسی، محصول را در زمره سینما و فیلمساز معترض قرار نمیدهد.
فیلم «خروج» در صورتی میتوانست یدککش عنوان «سینمای معترض» باشد که در باب «هویت ملی»، «هویت قومی و احساس محرومیت نسبی» قدم بر میداشت. در مسیر بیطرفانه شخصیتها هدایت میشد و تعصبات و نگرشهای های افراطی از فیلم پنهان میشد و پیرنگ اصلی روایت در مسیری واقعگرا بنا میشد.
پیدایش «احساس محرومیت نسبی» پدیدهای جدید و ناشی از تغییر اجتماع بشری و خروج جامعه از لفافه ایستای سنتی است، احساسی که ممکن است منشأ ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی بسیاری باشد و همه اینها میتوانست دستمایه مناسبی برای سوار شدن پیرنگ داستان «خروج» باشد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس