یادداشت
«خروج» و عجز در نمایش احساس محرومیت نسبی
محسن سلیمانی فاخر
فیلم «خروج» میخواهد تجلیگر مصداق «سینمای اعتراض، فیلمساز معترض» باشد، اما ابراهیم حاتمی کیا نتوانسته با مرور بینامتنی بین سینما، در بستر تحولات اجتماعی و سیاسی، موضوع اعتراض را از مدیوم سینما بررسی کند و نتیجه آن شده که آن قدر رادیکال و چشمبسته وارد «واقعیت» (نه حقیقت) شده که نکات و اشارات صحیح آن نیز ابتر و بیخاصیت شده است.
مخاطب در مواجهه با فیلم «خروج» با این سؤال مواجه خواهد شد که آیا حاتمی کیا همان فیلمساز معترض است؟ آیا هر فیلمی که نسبت به مسئلهای اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی نقطهنظری ارائه دهد، فیلمی معترض است؟ آیا اصولاً فیلمساز وظیفهای دارد تا اعتراض کند؟ یا وظیفه فیلمساز تنها ارائه سینماست، این پرسشهای فرامتنی میتواند به تحمل تماشای فیلم «خروج» کمک شگرفی کند.
واقعیت آن است که اولین مشکل فیلم این است که مملو از تناقض و ابهام است و نتوانسته روایتی قابل فهم را به مخاطب ارائه کند، اگر کشاورزان به دنبال حل مشکل خود هستند، چرا پیشنهاد فرماندار را نمیپذیرند! از این رو «خروج» بیشتر بهانهای است تا حاتمی کیا بیانیهاش را بخواند، بیانیهای که در ظاهر علیه رییسجمهور است و در باطن از این هم فراتر میرود و نسبت دادن این همه بیتدبیری به نظام، از فیلمسازی که خود را وابسته به نظام میخواند، جای تأمل دارد. فیلمی که دوست و دشمنش –مخالف و طرفدار- در درک منظور فیلمساز عاجزند.
پیش از این فیلم «آژانس شیشهای» همین فیلمساز مصداق موفقی برای «هنر اعتراضی» بود و تلاش شده بود با هنر عملگرا و هنر مقاومت، تبیین و تفهیم جایگاه و مقام فعالیت هنری نمود سزاواری در جامعه داشته باشد.
از سویی این پرسش مطرح است که آیا تفاوتی بین اعتراض هنرمند در زمان وقوع مسئله و دوران بعد از آن نیست؟ اینکه فیلمساز نظام در سال آخر دولت فیلمی به اصطلاح معترض میسازد و آن قدر شتابزده عمل میکند که ساختار و منطق دراماتیک به فراموشی سپرده میشود، میتواند پاسخ و نقطه تاملی برای این سؤال باشد. اگر چه پاسخ به این سؤال دشوار است، اما این سخن بدان معنی نیست که برای ساخت فیلم معترض باید مترصد زمان و مکان منفعتطلبانه و جهت وزش بادهای آینده بود.
بین سینمای معترض و جامعه یک رابطه بینامتنی وجود دارد و فیلمساز میتواند با نگاهی تاریخی و به واسطه استقبال از سینما توسط عموم مردم در جامعه، برای طرح مسائل اجتماعی همت گمارد و حاتمی کیا در فیلمهای دهه هفتاد و هشتادش از این فرصت پیش رو استفاده هدفمندی کرد. هم هوای مدیوم و ساختار سینما را داشت و هم سهم و قدر حضورش را در جامعه میشناخت و نتیجه درخور و قابل احترام بود.
لیکن «خروج» سینمای معترض نمایی است که نه سینماییها را اقناع میکند و نه توده مردم را و از روی عمد و یا سهو این مهم را که «هنر اعتراضی اگر چه در بطن جامعه شکل گرفته و ظهور مییابد اما نباید به هیچ وجه با هنر سیاسی یکی فرض شود» را نادیده میانگارد. فیلمساز شبه معترض برای نمونه اشارهای هم نمیکند که پسر کشاورز (رحمت) به کدام جبهه رفته و شهید شده است و چه کسانی و با چه هدفی آب شور را به مزارع کشاورزان میاندازند و زمینهایشان را شورهزار میکنند و اینجاست که هنر سیاسی قد علم میکند.
اهداف، روش و خط مشی «هنر سیاسی» عموماً با «هنر اعتراضی» متفاوت است و تشخیص هنر سیاسی به خصوص در جهان امروز که سیاست زدگی در پوشش فرهنگ عامهپسند بر مطالعات فرهنگی و اجتماعی سایه انداخته، مقولهای سخت پیچیده است. مشکل تشخیص مرز میان هنر سیاسی، هنر پروپاگاندا و هنر تاریخ پرداز تنها یکی از پیچیدگیهای تعریف هنر سیاسی است. ساخت اثر هنری در رابطه با یک فیگور سیاسی یا واقعهای سیاسی، محصول را در زمره سینما و فیلمساز معترض قرار نمیدهد.
فیلم «خروج» در صورتی میتوانست یدککش عنوان «سینمای معترض» باشد که در باب «هویت ملی»، «هویت قومی و احساس محرومیت نسبی» قدم بر میداشت. در مسیر بیطرفانه شخصیتها هدایت میشد و تعصبات و نگرشهای های افراطی از فیلم پنهان میشد و پیرنگ اصلی روایت در مسیری واقعگرا بنا میشد.
پیدایش «احساس محرومیت نسبی» پدیدهای جدید و ناشی از تغییر اجتماع بشری و خروج جامعه از لفافه ایستای سنتی است، احساسی که ممکن است منشأ ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی بسیاری باشد و همه اینها میتوانست دستمایه مناسبی برای سوار شدن پیرنگ داستان «خروج» باشد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
تجلیل از خانواده شهدای جنگ ۱۲ روزه در جشن بزرگ «ایران عزیز»
ویژهبرنامه «کارزار صمود» با حضور هنرمندان در جشن «ایران عزیز»
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمهسرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک میکند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانوادهها کمک بسیاری میکند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتیهای صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانههای کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایراننوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار میکند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامهها- سهشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمههای وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام