کد خبر: ۱۲۰۹۲۷

کنکاش در عمیق‌ترین لحظه‌های محسوس حیات در «مستند ایستوود»

فیلم با روحی متفکر و با نیت بازنمایی وضعیت انسانی برای استشمام عشق،درد،ناکامی، کامیابی،لذت،اندوه گام بر میدارد تا با تزلزل مرزها؛باور ها و شکاف‌ها در دل سفر و حضر به کشف و عیان برسد و با تنفس و زایش ایده‌های تازه به یکی از ارکان و اهداف سینمای مستند نزدیک شود .

کنکاش در عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در «مستند ایستوود» پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر/جهان برای آنها که از آگاهی بت می سازند مخزن پاسخ ها و راه حل های مطلق نیست.ورود در عمیق ترین لحظه های محسوس حیات شاید برای تلنگر به آدمی پیشنهاد فلسفی هنرمندانه ای باشد.

یکی از بهترین اشکال سینمای مستند،درباره مردم‌شناسی و انسان شناسی است که در مستند«ایستوود»فیلمساز با روایتی غیر مستقیم به این مهم به شکلی پویا و داینامیک دست می یابد و با رسوخ بر زمان و مکان یک جغرافیای خاص درون لاک روزمره و قواعد مردم می رود تا با ماجراجویی دیوانه وار خویش در جستجوی مردی شبیه به کلینت ایستوود باشد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مردی  که در روزنامه ای که به مراسم تجلیل از باغداران سیرجان اختصاص دارد فیلمساز را انگیزه مند می کند که ایستوود سیرجانی را پیدا کند و به این بهانه جستجو گرانه، داستان کلینت ایستوود،را به عنوان قهرمانی نوستالوژیک به تصویر بکشد و آثار و کاراکترش را بازتعریف ‌کند .هدفی که اصل دغدغه و حساسیت این کنشگر هنری نیست.

«علیرضا رسولی‌نژاد»چونان پرسشگری کاونده از قهرمانی ایده ال و دست نیافتی به درون مردمی  در خطه کوچک می رود و ضمن برقراری پیوند معنایی در این واکاوی به شکلی ملموس عاری از اغراق،به مردم شناسی بومی و فرهنگ مدار سیرجان میپردازد و مسایل اختصاصی و مبتلا به و آسیب شناسانه این جغرافیا  را دردل داستان اصلی روایت می کند .

 دوربین فیلمساز به دنبال معنا دهی به زندگی و عمیق ترین لحظه های محسوس حیات است و حاوی یک کنکاش جامعه‌شناختی است که اخلاق،اسیب های اجتماعی ،مهاجرت،تنهایی ،هنر و حتی معضلات سینما در شهرستان ها را با روایتی روان به مخاطب بیان می کند.

فیلم با روحی متفکر و با نیت بازنمایی وضعیت انسانی برای استشمام عشق،درد،ناکامی، کامیابی،لذت،اندوه گام بر میدارد تا با  تزلزل مرزها؛باور ها و شکاف‌ها در دل سفر و حضر به کشف و عیان برسد و با تنفس و زایش ایده‌های تازه به یکی از ارکان و اهداف سینمای مستند نزدیک شود .
«ایستوود»با بیانی مجاز وار این مهم را بازنمایی می کند که ایا پیروزی،عشق ها،شکست ها،و نفرت هایمان واقع به چیزی می‌ارزد ؟آیا همه چیز مضحک است؟تلخی غم های عمیق تا کجاست ؟جرات اعتراف به همه شک و تردید ها و یافتن ها و نیافتن ها تا کجاست و چطور می‌شود تفاوت ها را اندازه گرفت.به راستی مرکز جهان انتخاب ها و لذت ها چگونه قابل بازیابی است ؟
محسن سلیمانی فاخر
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو