پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۳۷۳۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

خوانش «لکه‌ها»، اثر زویا پیرزاد در «عصرانه با کتاب» فرهنگسرای فردوس

یازدهمین برنامه عصرانه با کتاب کتابخانه فردوس، با خوانش و بررسی داستان کوتاهی از زویا پیرزاد با عنوان «لکه‌ها» برگزار می‌شود.

خوانش «لکه‌ها»، اثر زویا پیرزاد در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوسبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ دهمین نشست برنامه‌ی «عصرانه با کتاب»، از ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۲، با خوانش و بررسی داستان کوتاه «لکه‌ها» از کتاب «طعم گس خرمالو» اثر زویا پیرزاد برگزار خواهد شد.

زویا پیرزاد، نویسنده و مترجم ارمنی تبار ایرانی، متولد سال ۱۳۳۱ در آبادان است که سال ۱۳۸۰ با رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» جوایزی همچون: بهترین رمان سال پکا، بهترین رمان سال بنیاد هوشنگ گلشیری، کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر جایزه ادبی یلدا را به دست آورد و با مجموعه داستان کوتاه «طعم گس خرمالو» یکی از برندگان جشنواره بیست سال ادبیات داستانی در سال ۱۳۷۶ و جایزه «کوریه انترناسیونال» در سال ۲۰۰۹ شد.

آثار پیرزاد شامل سه مجموعه داستان کوتاه با نامهای «طعم گس خرمالو»، «یک روز مانده به عید پاک» و «مثل همه عصرها»، دو رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» و «عادت می‌کنیم»، همچنین ترجمه «آلیس در سرزمین عجایب» از لوییس کارول و «آوای جهیدن غوک» مجموعه‌ای از هایکوهای ژاپنی است. سه مجموعه داستان کوتاه پیرزاد در سالهای اخیر در یک جلد با عنوان «سه کتاب» منتشر شده‌است.

«لکه‌ها» بيان روابط علی، ليلا و رویاست. نویسنده در روند ارتباط این سه نفر، لحظه‌هايی را برمی‌‌گزيند و با نظرگاهی عينی آنها را در كنار هم می‌گذارد. ليلا که درگير ازدواج با علی و تشکیل زندگی است، بر حسب اتفاق لكه‌ای قهوه‌ای روی شلوار سفيد علی می‌‌بيند و بعد... . ساختار داستانی «لكه‌ها» غیر منسجم، پاره‌پاره و پراكنده، از نوع داستان‌های کوتاه و متداول است. نویسنده با نشان دادن «لکه‌ها»، به طرح تباهی و ناروایی‌های اجتماعی با دید انتقادی می‌پردازد و به اعتراض بر ضد آن بر می‌خیزد.

«عصرانه با کتاب» چهارشنبه‌های هر دوهفته یک بار، از ساعت ۱۶:۳۰ در کتابخانه فردوس میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی خواهد بود و حضور برای عموم در آن آزاد است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به فرهنگسرای فردوس، در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی، کتابخانه فردوس مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن ۴۴۰۸۱۰۴۳ تماس بگیرید.

نظر شما