جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۷۵۹۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
به بهانه برگزاری بزرگداشت ماندلا در تهران/

مادیبا؛ وکیلی در زندان، مرد الهام بخش افریقا

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ماندلا در طول 27 سال زندان الهام بخش همه مبارزات ضد استعماری بود و در این مدت کشورهای بسیاری با الهام از ماندلا مستقل شدند.

به گزارش خبرنگار شهر، ماندلا را در آفریقای جنوبی اغلب با عنوان مادیبا می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند. این عنوان دیگر مترادف با نام نلسون ماندلاست. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به‌نشانهٔ احترام وی را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه و افریقا در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در توصیف  نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی می گوید: اگرچه مبارزات ماندلا محدود شده به افریقای جنوبی و به خصوص با تبعیض نژادی آپارتاید مقابله کرد اما اثرات مبارزه اش بر همه افریقا تاثیر گذاشته و به خصوص در ارتقا سطح مبارزات سیاهان به عرصه مساوات طلبی نقش داشته است.

وی افزود: مبارزات افریقا بیش از اینکه در چارچوب عرضی و کشوری مطرح باشد مبارزاتی مساوات طلبانه بوده است و در کشورهای افریقایی سیاهان همواره خواستار این بودند که برخورد آنها مساوی سفیدها باشد و مبارزات آن‌ها بیشتر ضد نژادی بوده است.

قنادباشی با بیان اینکه ماندلا تحصیلاتش حقوق است و تنها یک رهبر بومی نبوده است گفت: او وکیل دادگستری بوده است و به خاطر مبارزه با تبعیض نژادی در عرصه حقوقی و بعدا مسلحانه به زندان رفته است.

ماندلا؛ وکیلی در زندان

وی با تاکید بر اینکه ماندلا انگیزه‌های بسیار زیادی را برای مبارزه برانگیخته افزود: در واقع ماندلا 27 سال از عمرش را به عنوان وکیل دادگستری در زندان بوده است.

ماندلا چرا محکوم شد؟

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ماندلا به دلیل اقدام مسلحانه به اعدام و سپس به زندان ابد محکوم شد گفت: ماندلا در دفاع از خودش اعلام می‌کند که به این نتیجه رسیده است که همه راه‌های اعتراض بسته بوده است. راه‌های قانونی و سیاسی بسته بود و چون هیچ راه دیگری نبود من اسلحه به دست گرفتم، جالب است که یکی از بخش های پنهان مانده مبارزات ماندلا همین به دست گرفتن اسلحه است.

وی با اشاره به اینکه در رسانه‌های ماندلا بیشتر به عنوان شخصی که مانند گاندی مبارزه کرده است معرفی می‌شود گفت: این بخش کاملا در رسانه‌های ایران  مخفی مانده است. اینکه چرا ماندلا زندان رفت و ماندلا ماندلا شد.

حبس در جزیره‌ای در اقیانوس اطلس

قنادباشی در بیان چرایی مبارزه مسلحانه ماندلا گفت: حزب کنگره افریقا جنوبی در سال 1912 ایجاد شد، حزب کنگره در افریقا جنوبی کارهای مسالمت آمیز می‌کرد. ماندلا پس از عضویت وقتی دید کارها از این راه پیش نمی رود شاخه ای به عنوان نیزه ملت یا شمشیر ملت ایجاد کرد. این شاخه نظامی کارش مبارزه مسلحانه در برابر دستگاه سفید پوستی بود به همین دلیل هم ماندلا دستگیر شد و ابتدا به اعدام محکوم و بعدا به حبس ابد محکوم شد و به جزیره‌ای در اقیانوس اطلس زندانی شد.

ماندلا دشمن تبعیض نژادی

این کارشناس سیاسی گفت: پس از اینکه ماندلا آزاد شد وی در تشکیل حکومت جدید سعی کرد تبعیض نژادی را کنار بگذارد و سفیدان هم را در تشکیلات حکومتی شرکت داد. که بیشتر این بخش از شخصیت ماندلا در رسانه های ما منعکس شده است.

ماندلا مرد الهام بخش افریقا

قنادباشی با اشاره به نقش ماندلا در مبارزات ضد استعماری افزود: ماندلا در طول مبارزاتی که در زندان بود انگیزه بخش همه مبارزات علیه استعمار با محوریت مبارزه برای مساوات طلبی بود. سیاهان احساس می کردند که نیاز دارند مساوی شمرده شوند و در این 27 سال کشورهای بسیاری مستقل شدند و بسیاری از آن‌ها از ماندلا الهام گرفتند.

وی با اشاره به پیرزوی ماندلا در سال 1993 و رییس جمهور شدن او گفت: ماندلا از آن زمان هم به افتخار افریقا کمک کرد. سازمان وحدت افریقا به اتحادیه افریقا تبدیل شد. کشورهای افریقایی هرجا که مناقشه داشتند افریقای جنوبی به عنوان میانجیگر وارد شد و سعی کرد مناقشات داخلی را کاهش دهد و به عکس مطالبات را نسبت به دنیای غرب افزایش دهد.

قنادباشی با تاکید بر اینکه بسیاری از مطالبات در زمان رییس جمهوری ماندلا دوباره زنده شد گفت: آن ها اصل برده داری را مطرح کردند و زیان‌هایی که افریقا در برده داری متحمل شد را علیه غرب مطرح کردند و مسائل مالی و حقوقی مورد تاکید قرار دادند.

شناخت ماندلا چهره استعمار را آشکار می‌کند

این کارشناس مسائل افریقا در بیان اهمیت پرداختن به شخصیت ماندلا افزود: زندگی ماندلا چهره استعمار و اینکه استعمار چه نقشی در ظلم به ملت ها و عقب نگه داشتن ملت ها داشته است را کاملا آشکار می‌کند. سیاهان ادعایی نداشتند اما چون زیر پایشان طلا و الماس بود به آن ها ظلم شد. آنچه در افریقای جنوبی اتفاق افتاد و ماندلا به زندان رفت و غرب نیز همکاری کرد چهره استعمار را برای ما آشکار می‌کند.

وی افزود: دومین مساله اینکه خود مبارزه است، هرجا سخن از مبارزه با ظلم است برای انسان الهام بخش است. وقتی بر عاشورا تاکید می‌شود نیز همین ویژگی‌ها مدنظر است. الگوهای جدیدی داریم غیر از ائمه که می‌توانند برای ما الهام بخش باشند برای مبارزه مقاومت و پیروز شدن. صبر ماندلا در مبارزه قابل ستایش است.

ماندلا مرد وحدت بخش

قنادباشی در بیان سومین نکته گفت: پس از تشکیل حکومت توسط ماندلا، سیاهان دسته های مختلفی بودند ، 8 فرقه مختلف سیاه پوستی در افریقا جنوبی هستند ماندلا، حتی رنگین پوستان و سفیدپوستان هستند و ماندلا مجموعا فراتر از قومیت حرف زد و همه سخنش را پذیرفتند و توانست بین همه گروه‌ها وحدت ایجاد کند.

وی در پایان با اشاره به وضعیت ناخوشایند جسمی ماندلا گفت: اکنون ماندلا مورد احترام همه است که این موضوع هم بسیار مهم است، این موضوع غرق نشدن در زبان ها و قومیت ها و کنارگذاشتن گرایشات را نشان می‌دهد که بسیار الهام بخش است.

 آیین بزرگداشت مرد صلح و آزادی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، نلسون ماندلا با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان فعال در عرصه‌های بین المللی، روز دوشنبه اول مهر ماه ساعت 16:30 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

خبرهای مرتبط
نظر شما