جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۵
کد خبر: ۶۷۶۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:

ماندلا به مردم آموخت که ببخشند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان این که نلسون ماندلا پس از فروپاشی نظام آپارتاید، اجازه نداد زیرساخت های آفریقای جنوبی با ایجاد هرج و مرج در این کشور از بین برود، گفت: وی مانع تسویه حساب‌های شخصی و روی کارآمدن تندروها شد و مردم را از اعمال خشونت دور کرد.

دکتر سیروس احمدی عضو هیات علمی و رئیس پیشین مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با تبیین ابعاد شخصیتی نلسون ماندلا و بیان تفاوت های این شخصیت با دیگر رهبران جهان، گفت: ماندلا به دلیل تأسیس شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا و مبارزات مسلحانه به اعدام سپس به حبس ابد محکوم شد و 27 سال از عمر خود را در زندان به سر برد اما همین فرد وقتی از زندان آزاد شد، در ادامه راه مبارزه خود اندیشه ای متفاوت در پیش گرفت و مردم را به بخشش و آشتی دعوت کرد که این مساله بیانگر تکاملی فکری در شخصیت نلسون ماندلا بود.

وی با اشاره به شرایط آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید و حکومت اقلیت سفید پوستان بر سیاه پوستان، اظهارداشت: در آن دوره سفیدپوستان،کوچکترین حقی برای سیاه پوستان قائل نبودند و مردم این کشور در بدترین وضعیت تبعیض قومی قرار داشتند.این تبعیض به نحوی بود که در ورودی مراکز تفریحی،خرید و .. نوشته می شد ورود سگ و سیاه پوستان ممنوع یا حتی کنار شیرهای آب خوری این گونه تابلوها نصب می شد.

احمدی تصریح کرد: بعد از اوج گیری نهضت آزادی بخش و فروپاشی رژیم آپارتاید، اگر خشونت در آفریقای جنوبی راه می افتاد و مردم دست به انتقام جویی و خشونت می زدند،به طورقطع وضعیت بحرانی و نابسامانی در این کشور ایجاد می شد. اما در آن زمان، نلسون ماندلا دست به اقدام ارزشمند و مهمی زد و با طرح شعار « من می بخشم اما فراموش نمی کنم» به مردم آموخت که ببخشند حتی افرادی که به آنها ظلم کرده اند.

وی افزود: وقتی رژیم آپارتاید فرو ریخت و ماندلا به ریاست جمهوری رسید، وی اجازه نداد زیرساخت های آفریقای جنوبی با ایجاد هرج و مرج در این کشور از بین برود. وی مانع تسویه حساب های شخصی و روی کارآمدن تندروها و هرج و مرج طلبان شد و مردم را از اعمال خشونت دور کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: مردمی که مورد ظلم قرار گرفته اند نوعی روحیه انتقام جویی و نفرت از ظالمان دارند و این روحیه خشونت‌طلبی در رفتار آنها دیده می شود اما نلسون ماندلا اجازه نداد این روحیه خشونت به صحنه جامعه کشیده شود و شرایط را کنترل کرد.

احمدی، اعلام عفو عمومی، پرهیز از اعدام و تشکیل «کمیته حقیقت یاب و آشتی» را از جمله اقدامات مهم نلسون ماندلا در ایجاد فضای آرامش و صلح در آفریقای جنوبی، عنوان کرد و افزود: ماندلا با این روش تغییر دیدگاهی در مردم کشورش ایجاد کرد و ظرفیت مغفول مانده سیاه پوستان را به توان سفیدپوستان اضافه کرد و این هم افزایی روند توسعه آفریقای جنوبی را شدت بخشید.

وی اظهارداشت: تفاوت نلسون ماندلا با دیگران رهبران کشورهایی انقلاب کرده اند، می توان در اینجا دید.فردی همانند رابرت موگابه در زیمباوه وقتی به حکومت رسید نه تنها کسی را نبخشید و فراموش نکرد، بلکه به تندروها و فرصت طلبان اجازه داد تا زیرساخت های این کشور را از بین ببرند، مراکز صنعتی و کشاورزی غارت و زمینهای سفیدپوستان تصاحب شد.

احمدی با بیان این که ماندلا پس از چهار سال ریاست جمهوری، دیگر کاندیدا نشد و قدرت را به بهانه کهولت سن به دیگران واگذارد اما فعالیتهای وی در عرصه بین المللی افزایش یافت، گفت: اما دیگر رهبران مانند موگابه هنوز هم قدرت را رها نمی کنند. با سیاستهای نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی پس از فروپاشی آپارتاید بلافاصله مسیر رشد و توسعه را در پیش گرفت و تبدیل به قدرت بلامنازع قاره‌ای و قدرت درجه دوم جهانی شد که عضو کشورهای بریکس می باشد. اما زیمبابوه تبدیل به یکی از فقیرترین کشورهای جهان با تورم بالای صدهزار درصد شد.

احمدی تصریح کرد: این ویژگی ها بود که باعث شد، نلسون ماندلا به عنوان الگویی برای دیگر رهبران جهان مطرح شود.این الگو و تجریه می تواند اکنون نیز در کشورهایی که انقلاب کرده اند و تغییراتی در حکومت‌شان ایجاد شده، به کار گرفته شود تا این نوع تحولات به گونه ای مسالمت آمیز انجام گیرد و خدشه ای در روند توسعه کشورها ایجاد نشود.

آیین بزرگداشت مرد صلح و آزادی ، نلسون ماندلا عصر دوشنبه اول مهر ساعت 16:30 در فرهنگسرای ارسباران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان فعال در عرصه های بین المللی برگزار می‌شود.


خبرهای مرتبط
نظر شما