جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۴
کد خبر: ۷۲۲۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

چالش‌های انتقال پایتخت در مجلس

در جریان بررسی کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس، موافقان معتقد بودند که باید هر چه سریعتر برای انتقال پایتخت تصمیم گرفت و مخالفان نیز می‌گفتند که این طرح بدون پیش‌بینی منابع مالی مورد نیاز قابلیت اجرایی ندارد.
به گزارش شهر، کمال علیپور که به عنوان یکی از مخالفان کلیات این طرح سخن می‌گفت، اظهار داشت: اگر منظور از انتقال سیاسی، انتقال دولت، مجلس و وزارتخانه‌های امنیتی و ... است که از خطرات و تهدیدات مصون بمانند به نظر می‌رسد این طرح پاسخگو نیست.

وی افزود: اگر گفته می‌شود این طرح در ادامه طرح‌های سنواتی قبلی در خصوص انتقال پایتخت است باید در نظر داشت که وجه اصلی طرح‌های قبلی آلودگی هوا بوده است. امروز هم تا آلودگی و ترافیک افزایش می‌یابد ما به فکر انتقال پایتخت می‌افتیم و این منطقی نیست بلکه باید اعتبارات ویژه‌ای برای آلودگی کلان شهرها در نظر بگیریم.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با بیان اینکه این طرح برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: این طرح نیاز به اعتبارات مطالعاتی و جاری دارد و اگر منظور از این طرح، حل مشکلات فعلی تهران است باید در نظر داشته باشیم که مشکل ترافیک و آلودگی شهرهایی که انتقال پایتخت داشتند حل نشده است.

علیپور در پایان تاکید کرد که مجلس باید اجازه دهد دولت خودش لایحه‌ای در این رابطه ارائه کند و اعتبارات لازم را نیز در نظر بگیرد.

هدف تمرکززدایی از تهران است

علیرضا خسروی که به عنوان یکی از موافقان کلیات این طرح سخن می‌گفت، تصریح کرد: عمده ساختمان‌های وزارتخانه‌ها در محله‌های گران قیمتی واقع شده است که فروش آنها بخشی از هزینه‌های انتقال را جبران می‌کند.

وی هدف از طرح ساماندهی و انتقال پایتخت را تمرکززدایی از تهران دانست و افزود: در این طرح هیات فراقوه‌ای پیش‌بینی شده که ظرف دو سال انتقال پایتخت را به سرانجام برسانند.

نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه تهران 11 درصد جمعیت ایران و 25 درصد تولید ثروت در کشور را در اختیار دارد، گفت: با این روند تهران هر روز ثروتمندتر و شهرستان‌های دیگر هر روز فقیرتر می‌شوند. بودجه برخی شهرستان‌ها به اندازه پل صدر هم نیست.

خسروی با بیان اینکه سرانه سکونت در تهران برای هر شهروند از 55 متر مربع به 26 متر مربع رسیده، اضافه کرد: چهارده درصد پروانه‌های ساختمانی در کل کشور مربوط به تهران است و ما در آینده نزدیک حجم بالای ساخت و ساز را در پایتخت شاهد خواهیم بود و تهران هم به جمعیت شانزده میلیون نفر نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی و انتقال پایتخت بار مالی ندارد، گفت: ما می‌توانیم با انتقال پایتخت آرزوی مردم تهران برای داشتن هوای پاک را برآورده کنیم.

به جای فرار از مشکل، مساله را در خود تهران حل کنیم

موسی غضنفرآبادی نیز در ادامه به عنوان یکی از مخالفان کلیات این طرح، اظهار کرد: ما باید مشکلات موجود را حل کنیم و این طرح از این حیث مناسب نیست.

وی افزود: مشکلات تهران باید درون خودش حل شود در حالی که ما برای حل مشکل داریم از مشکلات تهران فرار می‌کنیم.

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه مکان مورد نظر برای پایتخت بعدی زیرساخت‌های لازم را ندارد و تامین این زیرساخت‌ها هزینه‌های زیادی خواهد داشت، تصریح کرد: برای تمرکززدایی بهتر است که در پی توزیع عادلانه امکانات باشیم.

غضنفرآبادی با اشاره به مهلت دو ساله این طرح به شورای ساماندهی پایتخت برای ارائه یک طرح جامع، اظهار کرد: این شورا فقط دو سال زمان نیاز دارد که مطالعات لازم را انجام دهد و من فکر می‌کنم جو نامناسبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

آلودگی هوا و محیط زیست نتیجه تمرکز شدید اداری و سیاسی در تهران

نقوی‌حسینی نیز در موافقت با کلیات این طرح، تصریح کرد: تهران در سال 1210 با جمعیت 30 هزار نفری پایتخت ایران شد و اکنون 13 میلیون جمعیت دارد. در آینده نیز این جمعیت به پانزده تا شانزده میلیون نفر افزایش خواهد یافت چرا که همه امکانات در تهران است.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به وجود امکانات نهادی، سازمانی و ارگانی و همچنین تمرکز شدید اداری و سیاسی در تهران، ادامه داد: کلیه کارگزاران نظام هم در تهران ساکن هستند پس نمی‌توانید امکانات را از پایتخت بیرون ببرید.

وی به تمرکز شدید اقتصادی و تجاری در تهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کلیه شبکه‌های بزرگ بانکی در تهران قرار دارند پس کارخانجات و مراکز تولیدی هم به تهران می‌آیند. اگر کارخانجات در تهران هم نباشند دفاتر مرکزی آنها در تهران قرار دارد. علاوه بر این تمرکز علمی و تمرکز مراکز خدماتی، درمانی، بهداشتی، آموزشی و تفریحی در تهران است لذا باید فکری برای این موضوع شود چرا که در نتیجه این تمرکزها شاهد آلودگی شدید هوا و محیط زیست هستیم.

وی در پایان از نمایندگان خواست به کلیات این طرح رای مثبت دهند تا شورای ساماندهی پایتخت تشکیل شود و برای انتقال پایتخت تصمیم‌گیری کند.

انتقال پایتخت نشدنی‌ست

جواد جهانگیرزاده نیز در مخالفت با کلیات این طرح، آن را نشدنی توصیف کرد و افزود: دولت بدنه کارشناسی بزرگی دارد اما در تدوین این طرح از آنها استفاده نشده است.

وی افزود: اگر بخواهید پایتخت سیاسی و اداری را از تهران بیرون ببرید ما شهر انبوه و پرازدحامی خواهیم داشت که پرمساله است. مردم خانه خودشان را رها نمی‌کنند و جای دیگری بروند بلکه باید امکان زیست برای آنها فراهم باشد.

نماینده مردم ارومیه با طرح این سوال که از نظر جغرافیایی کجا مناسب‌تر از تهران است، گفت: تهران در نقطه تلاقی دو اقلیم مهم قرار دارد. اگر ما به دنبال حل مشکل پایتخت هستیم باید بدانیم که مشکل با انتقال حل نمی‌شود بلکه باید زیرساخت‌های مطلوبی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مطالعه و بررسی ساماندهی پایتخت منعی ندارد، افزود: ما معتقدیم که این طرح برای دولت بار مالی دارد و باید در آن تجدیدنظر کرد.

تهران پارکینگ متحرک خودروها شده است

حامد قادرمرزی نیز در موافقت با کلیات این طرح با اشاره به سابقه 31 باره جابجایی پایتخت در ایران، افزود: روزانه سیزده تا چهارده میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود و آثار سوء آلایندگی بر سلامت مردم مشخص است. همین امر عامل کاهش متوسط عمر شهروندان شده است.

نماینده مردم قروه با بیان اینکه معابر تهران در طول روز به پارکینگ متحرک خودروها تبدیل شده، تصریح کرد: آلودگی هوا، اتلاف وقت شهروندان و ایجاد خستگی باعث کاهش بهره‌وری می‌شود. به تناسب جمعیت ساکن و شناور تهران، سرانه متوسط اتلاف وقت در پایتخت روزانه دوازده میلیون ساعت است.

قادرمرزی در پایان این طرح را برای همه کشور ضروری توصیف کرد و گفت که نمایندگان تهران نیز با آن موافق هستند.

موضوع اصلی ساماندهی پایتخت است نه انتقال

محمدجواد کولیوند نایب رییس کمیسیون شوراها نیز در توضیحاتی در این رابطه، گفت: متاسفانه در بررسی این طرح تنها به موضوع انتقال پایتخت توجه شده در حالیکه ساماندهی پایتخت موضوع اصلی مورد نظر ماست و ما معتقدیم اگر شورای ساماندهی پایتخت امروز کارش را شروع کند بهتر از فردا خواهد بود.

وی افزود: در این طرح دولت موظف می‌شود شورایی تشکیل دهد که آمایش سرزمینی کند و نظر رهبری را اخذ کند بنابراین این طرح عملا دولت را موظف به تشکیل شورایی با حضور تعدادی از وزرا خواهد کرد و نباید روی موضوع انتقال پایتخت متمرکز شویم.

کولیوند در پایان گفت که تمرکززدایی باید از قوه مجریه آغاز شود.

هزینه انتقال پایتخت یک قران و دو هزار نیست

پیش از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات این طرح، جواد جهانگیرزاده در اخطاری مستند به اصل 75 قانون اساسی، گفت: اینکه ما هزینه‌های انتقال پایتخت را به گردن دولت بیندازیم راحت‌ترین کار است و معتقدیم به افزایش هزینه‌های دولت می‌انجامد و با اصل 75 قانون اساسی مغایر است.

علی لاریجانی نیز این اخطار را وارد دانست و گفت: هزینه انتقال پایتخت یک قران و دو هزار نیست و اگرچه در این طرح آمده که دولت اعتبارات لازم را در لایحه بودجه بیاورد اما در واقع منبعی را برای اعتبار مشخص نکرده است.

رییس مجلس در ادامه این اخطار را به رای گذاشت اما نمایندگان با 101 رای موافق، 84 رای مخالف و 8 رای ممتنع آن را وارد ندانستند.

بنابراین گزارش،پس از اظهارات مخالفان و موافقان، نمایندگان با 110 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت رای دادند.
خبرهای مرتبط
نظر شما