حسین مهکام به بهانه مسابقه طرح اولیه سینمایی در جشنواره شهر:
فیلمنامهنویسی در سینمای شهری نیازمند انگیزه و حمایت است
حسین مهکام معتقد است برای برای غنیتر و پررونق شدن بخش طرح اولیه فیلمنامه سینمایی باید حمایت از سه اثر برتر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود زیرا در این صورت شرکت کنندگان زیاد و به نوعی وارد سینمای حرفهای میشوند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین مهکام درباره طرح اولیه فیلمنامه سینمایی در جشنواره فیلم شهر گفت: این کار میتواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد اما باید از کسانی که انتخاب میشوند حمایت کرد تا طرح و ایدهای را که ارائه میدهند تبدیل به فیلمنامه شود.
وی افزود: چنین بخشی در جشنوارههای خارجی هم وجود دارد به طور مشخص در جشنواره آسیاپاسفیک بخشی وجود دارد که شامل طرح جامع فیلمنامه است، ضمن اینکه این بخش هم به جایزه گذاشته میشود و برگزیده این بخش از کمکهای جشنواره برای به نتیجه رساندن ایده بهرهمند میشود.
این فیلمنامهنویس با بیان اینکه اگر چنین کاری تداوم داشته باشد اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه به دنبال خواهد داشت گفت: همانطور که میدانید مهمترین بخش ساخت یک فیلم، فیلمنامه است؛ بنابراین باید در برگزیدن داوران این بخش هم نهایت دقت را داشت تا از کارشناسان این حیطه استفاده کنند و از بین آثاری که ارائه میشود بهترین را انتخاب کنند.
مهکام برای غنیتر و پررونق شدن این بخش جشنواره پیشنهاد داد: برای بهتر نتیجه گرفتن طرح و ایده اولیه در فیلمنامهنویسی سینمایی باید حمایت از سه اثر برتر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود زیرا در این صورت شرکتکنندگان زیاد و به نوعی وارد سینمای حرفهای میشوند.
کارگردان «آزادی مشروط» افزود: زمانی که جشنواره فیلم شهر چنین طرحی را ارائه میدهد موجب میشود تا همان فیلمنامهنویس با اثرش که تبدیل به فیلم شده در دوره بعد در جشنواره شرکت کند. همچنین جشنواره فیلم شهر باید به فیلمنامهنویسانی که شرکت میکنند مجالی دهد تا برگزیدههای این بخش در دورههای بعدی نیاز به گزینش نداشته باشند زیرا این امر موجب میشود تا فیلمنامهنویسان برای کارهای بهتر انگیزهمند شوند.
وی درباره جایگاه فیلمنامهنویسی در سینمای ایران نیز گفت: همواره شاهدیم که بسیاری از اهالی سینما از ضعف فیلمنامهنویسی گلهمند هستند که عموما هم پیشکسوتها هستند. همانطور که میدانید در دهه ۶۰ مشکل فیلمنامه نویسی به پختگی امروز وجود نداشت ضمن اینکه ورود تجربیات و انتقال تجربیات فیلمنامه نویسی نیز محدود بود و برای اینکه آثار سینمایی خوب و بد را مقایسه کند منابع کمی برای بحثهای علمی فیلمنامه نویسی داشتیم اما امروز علاوه بر وسایل ارتباط جمعی، فضاهای آکادمیک در فیلمنامه نویسی وجود دارد ضمن اینکه تلقی نسل جدید از فیلمنامه نویس با پیش کسوتها متفاوت است.
مهکام در ادامه افزود: شاید در گذشته اهمیت علمی فیلمنامهنویسی برای عده محدودی جزو شاخصههایشان محسوب میشد اما امروز شاهدیم که سینمای کشور با فیلمنامه به مثابه یک علم برخورد میکند همانطور که در ماههای اخیر خانه سینما به طور دقیقی به فیلمنامهنویسی پرداخته است.
این نویسنده سینمایی همچنین گفت: معتقدم همه کسانی که به فیلمنامهنویسی علاقهمند هستند معیار تشخیص فیلمنامه خوب از بد را دارند زیرا امروز منابع علمی خوبی برای بحث فیلمنامه نویسی وجود دارد و علاوه بر آن آکادمی، کلاسهای اینترنتی و ترجمههای خوبی از اصول فیلمنامه نویسی وجود دارد.
وی بیان کرد: اصغر فرهادی نمونه خوبی از فیلمنامهنویسی ایران در جهان است که نشان داد در ایران هم فیلمنامه نویسانی وجود دارند که میتوانند فیلمنامههای استانداری را ارائه دهند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار