در نشست «روز روشنایی» فرهنگسرای اخلاق عنوان شد:
امام خمینی (ره) به راهی که انتخاب کرده بود و به مردم باور داشت
در ششمین روز از دهه مبارک فجر، ویژهبرنامه «راه روشنایی» با موضوع «تبیین جایگاه انقلاب اسلامی در پیشرفت اخلاقی جامعه» با حضور دو کارشناس سیاسی و تاریخی، دکتر مرتضی میردار و دکتر رحیم نیکبخت روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه سالجاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که مبانی ارزشی و هنجاری انقلاب اسلامی و رابطه ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی بررسی شد به نیاز امروز مردم و جامعه به رفتارها و شیوه زندگی امام (ره) اشاره شد و عنوان شد اگر امروز دچار مشکلاتی هستیم به دلیل کم مهری نسبت به شناخت خصلتهای رفتاری و اخلاقی امام(ره) است.
مرتضی میردار در تبیین رفتار رضاشاه بر اساس نامه امام خمینی (ره) گفت: سلطنت رضا شاه در اوج خودخواهی، رذیلتهای اخلاقی و ظلم شکل گرفت و اداره املاک شاه توسط مباشران انجام میشد و مردم در فصل کشت و برداشت با حقوق ناچیز به اندازه نان شب به کار مشغول بودند به نحوی که ژاندارمری در آن زمان گزارش به دنیا آمدن پنج نفر را بر سر زمین اعلام میکند و این نشانه مظلومیت در آن دوره است که امام (ره) در نامه ترسیم کرده است.

معاون تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: امام به عنوان یک مصلح اجتماعی، نگاه و اطمینانش به خدا بود و مبارزات حضرت امام(ره) سنت الهی و ادای تکلیف بود و امام (ره) در جایگاه رهبر دینی تحولی ایجاد میکند که در آن زمان، جامعه در دو مسیر اولیا طاغوت و اولیا خدا تقسیم میشوند و امام(ره) تلاش میکند که جامعه در مسیر خدا سوق دهد و پس از اصلاح خود به اصلاح جامعه میپردازد به گونهای که اول خودش را ساخته و بعد به دنبال اصلاح جامعه بود.
وی افزود: زمانی که به تقاضای محمدرضا شاه کشورهای مختلف مانع ورود حضرت امام (ره) میشوند میتوان نگاه توحیدی ایشان را دریافت؛ و در نهایت با عزیمت به پاریس امام(ره) به فردی شناخته شده تبدیل میشود و این نشان دهنده این است که ایشان خداوند را مصدر زندگی خود قرار داده است.
رحیم نیکبخت تدوینگر اسناد و خاطرات انقلاب اسلامی نیز در این نشست به تبیین وضعیت اخلاقی جامعه در قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: رضا شاه، پس از به حکومت رسیدن، ابتدا با عوام فریبی و ظاهرسازی، مذهبیون را ساکت یا با خود همراه کرد اما بعد از سفر به ترکیه، تصمیم به تجددگرایی و نوگرایی در فرهنگ ایرانیان پرداخت و با تغییر لباس، حجاب، کلاه پهلوی و ... کشور را به غربگرایی سوق داد.
وی افزود: در این مسیر رضاشاه با مقاومت مردم بهخصوص در اصفهان، آذربایجان روبهرو بود؛ همچنین در ادامه واقعه قتل عام مردم در مسجد گوهرشاد که در اعتراض به تجددگرایی حکومت پهلوی شکل گرفت علما نیز شروع به فعالیتهای فرهنگی در کشور کردند، در نتیجه دوران مشروطیت آغاز شد و با ملی شدن صنعت نفت ادامه پیدا کرد و یکی از افرادی که در کانون فرهنگی آن زمان علیه غربگرایی فعال بود شیخ عبدالکریم حائری بود.
نیکبخت ادامه داد: در آن زمان که حکومت رضا شاه با ایجاد کانون بانوان، پخش مجلات، فیلمها و فرهنگسازی، افراد را به غربگرایی سوق میداد، طلاب با مبارزه فرهنگی با حکومت پهلوی مقابله کردند و از هویت ایرانی – اسلامی خود دفاع کردند به گونهای که مدارس اسلامی پس از شهریور ۱۳۲۰ شکل گرفت و حوزههای علمیه احیا شد.
به گفته این کارشناس، امام(ره) در زندگی شخصی و در هدایت نهضت انقلاب، قانونگرا بود و شروع نهضت امام(ره) از ابتدا برای نابودی حکومت پهلوی نبود اما بعد از اینکه قانون شکنیها در آن دوران شدت گرفت و پس از حوادث ۱۵ خرداد، ایشان خواستار دگرگونی سلطنت پهلوی شدند.
نیکبخت تصریح کرد: مبارزات حضرت امام (ره) بر اساس ادای تکلیف بود و برای موفقیت و عدم موفقیت قدمی برنداشتند و نهضت را بر مبنای خواسته مردم گذاشتند تا مردم، تغییر را بخواهند و انقلاب اسلامی به خواسته مردم پیروز شد و امام (ره) به خدا، به راهی که انتخاب کرده بود، به هدفش و مردم ایران ایمان داشت.
در پایان این نشست، کارشناسان به سئوالات مخاطبان در خصوص مبانی هنجاری انقلاب اسلامی پاسخ دادند و سپس کارشناسان سئوالاتی در این خصوص مطرح و به دو تن از شرکتکنندگان جوایزی اهدا کردند.
در ابتدای این نشست علاوه بر پخش کلیپی به مناسبت دهه فجر ساخته حامد معنوی، قاسم حاج محمدی عکاس پیشکسوت، به شرح و توصیف تعدادی از عکسهایی که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی گرفته بود پرداخت.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس