چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۱۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
هفتاد و یکمین نشست ادبی «ترنم قلم» با نقد و بررسی کتاب «مدیر مدرسه» و «پنج داستان» اثر جلال آل‌احمد، سه‌شنبه هفت اسفند در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتاد و یکمین نشست ادبی «ترنم قلم» با نگاهی بر دو کتاب «مدیر مدرسه» و «پنج داستان» اثر جلا آل‌احمد با حضور حسن میرعابدینی، محمدرضا اصلانی و محمدرضا گودرزی، سه‌شنبه هفت اسفند در فرهنگ‌سرای گلستان نقد و بررسی می‌شود.

جلال آل‌احمد را باید یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های عصر معاصر ادبیات فارسی دانست که علیرغم عمر کوتاه ۴۵ ساله، آثار ماندگاری را در عرصه ادبیات کشور بر جای گذاشته است و بسیاری از نویسندگان، از وی تاثیر گرفته‌اند. توجه ویژه این نویسنده به مقوله‌های مهم نظیر جامعه ایرانی، زن در اجتماع، غرب ستیزی و ایران‌گرایی و ... شخصیتی ویژه به او داده است.
 
رمان «مدیر مدرسه» یکی از متفاوت‌ترین آثار جلال آل‌احمد است که در سال ۱۳۳۷ منتشر شده است. توصیف یک مدرسه روستایی با تمام جزئیات در کنار تمام مشکلاتی که در آن به وجود می‌آید، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این داستان بلند است. راوی این داستان که از آموزگاری به تنگ آمده‌ است، برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی‌دردسر به مدیری یک دبستان رو می‌آورد بی‌آنکه بداند چه دردسرهایی در پی خواهد داشت. او که خود را هیچکاره می‌داند و آمده تا در گوشه‌ای آرام، از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری رهایی پیدا کند، با دشواری سرپرستی یک ناظم، هفت معلم و ۲۳۵ شاگرد روبرو می‌شود. همچنین کتاب «پنج داستان»، پنج داستان کوتاه از زبان جلال است که در سال ۱۳۵۰ منتشر شده است. 

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند سه‌شنبه هفت اسفند ساعت ۱۷ به  فرهنگ‌سرای گستان واقع در نارمک، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان برگزار می‌شود.

نشست‌های «ترنم قلم»، مجموعه جلسه‌های نقد و بررسی کتاب است که به همت فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود و تاکنون بسیاری از نویسندگان نام‌آشنای کشور همراه با کتاب‌های خود در این نشست‌ها حضور پیدا کرده‌اند. 

نظر شما