چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۵
کد خبر: ۱۱۰۴۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
اولین تفسیر قرآن به شیوه پرسش و پاسخ شامل ۲۵ هزار نکته با عنوان تفسیر نفیس در ۱۹ جلد منتشر شد.
اولین تفسیر قرآن به شیوه پرسش و پاسخ منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، که طی  ۱۵ سال به تدوین تفسیر نفیس پرداخته، درباره ویژگی های این تفسیر به خبرنگار معارف ایرنا گفت: این کتاب تدوینی از تفاسیر مجمع البیان، المیزان، نمونه و نور است که این کتاب های تفسیری معمولا مورد توجه علمای شیعه است.

وی افزود: تفسیر کل قرآن به شیوه پرسش و پاسخ در ۱۹ جلد ارائه شده است که هر جلدی شامل حدود ۷۰۰ صفحه است. برخی مراجع تقلید نیز نظراتی درباره این کتاب ارائه کرده اند.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی طی تقریظی درباره این تفسیر نوشت: این مجموعه که به عنوان تفسیر نفیس جمع آوری و تدوین گردیده و برگرفته از تفاسیر مختلف می باشد، دارای ویژگی هایی همچون قلم ساده و روان است و به شکلی همه کس فهم نوشته شده، با طرح سوال و پاسخ جذابیت بیشتری پیدا کرده و با ذکر مدارک مطالب، راهنمای خوبی برای تفاسیر دیگر است.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی در مورد این تفسیر نوشت: تفسیر نفیس، به حق زیبا و شیواست. زیرا با مهارت خاصی عصاره و چکیده تفسیرهای ارزشمند و گرانبها را درخود جای داده است و در تنظیم مطالب کوشش نموده است که مسائل بلند و بالا در قالب پرسش و پاسخ مطرح شود و در حقیقت این تفسیر در عین نفاست، منتخب تفاسیر نیز می باشد.

طباطبایی نسب درباره علت انتخاب شیوه سوال و جواب در این تفسیر به ایرنا گفت: روش پرسش و پاسخ مخاطب را پای مطلب می نشاند و به آن توجه می کند. پرسش روش جذب مخاطب است و به همین دلیل این روش را برای جذب مخاطب برگزیدیم. مخاطب ما عموم مردم و بیشتر مبلغان، محققان، مربیان، معلمان و کسانی هستند که حوزه درس و بحث دارند و این تفسیر برای کسانی که می خواهند مفاهیم قرآنی را تبلیغ کنند یا تفسیر بگویند، می تواند بهترین روش برای ارائه مفاهیم باشد.

وی اضافه کرد: تفسیر نفیس را به گونه ای نوشتم که همه از جمله دانش آموزان و دانشجویان بتوانند از آن بهره ببرند ولی اساتید قرآنی می توانند بیشترین استفاده را داشته باشند.

مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه اظهار امیدواری کرد که در آینده یک نرم افزار از این تفسیر تهیه شود تا در فضای مجازی نیز قابل استفاده باشد.

طباطبایی نسب افزود: این تفسیر برای ائمه جمعه سراسر کشور، نخبگان و حوزه های علمیه فرستاده شده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است. چون این روش به عنوان یک روش کاربردی در برخی مراکز تدریس می شود.

وی به عنوان نمونه چند سوال را مطرح کرد و گفت: در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم ۱۴ سوال را مطرح کرده ایم. مثلا چرا در همه جا بسم الله می گوییم و نمی گوییم بسم الرزاق یا بسم الخالق؟ گفتن بسم الله در آغاز هر کار نشانه چیست؟ آیا بسم الله جزو سوره است؟ چرا در ابتدای بسم الله  با کلمه اسم روبرو می شویم؟ بسم الله چه اثری در کارها دارد؟ چرا بسم الله در شروع کارها تاکید شده است؟ آیا پیامبران هم بسم الله می گفتند؟ آیا اهل سنت بسم الله را جزو سوره می دانند؟ رحمان به چه معناست؟ معنای رحیم چیست؟ و مهمترین درس بسم الله چیست؟

طباطبایی نسب در پاسخ به این سوال که چرا گفتن بسم الله در شروع کارها تاکید شده، به بیان چند روایت پرداخت و گفت: پیامبر اعظم (ص) فرمود هر کار مهمی که بدون نام خدا شروع شود، ناتمام است و امام باقر (ع) فرمود سزاوار است هنگامی که کاری را چه کوچک و چه بزرگ شروع می کنیم بسم الله بگوییم تا پربرکت باشد و دلیل تاکید ائمه این است که پایداری و بقای عمل بسته به ارتباطی است که انسان با خدا دارد.

مرکز مشاوره قرآنی و روایی

مدیر موسسه فرهنگی نور الائمه به سایر آثار خود نیز گریزی زد و گفت: کتاب مصباح یک تالیف حدیثی است که جلد اول آن در واقع یک مرکز مشاوره قرآنی است. یعنی مرکز پرسش و پاسخ قرآنی است که هزار و ۱۰۰ سوال در آن مطرح شده است. در جلد دوم هزار و ۴۰۰ سوال روایی و حدیثی آمده و این کتاب نیز می تواند به عنوان یک مرکز مشاوره روایی محسوب شود. جلد سوم مصباح نیز به توقعات و انتظارات ائمه از ما اختصاص دارد و در جلد چهارم آسیب ها و نگرانی ها از دیدگاه ائمه مطرح شده و در جلد پنجم حکمت ها و پندها را ذکر کرده ام که شامل خطبه های اخلاق و رفتارشناسی در سیره ائمه است که ائمه چگونه برخورد می کردند.
منبع: ایرنا
نظر شما