شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۴
کد خبر: ۱۱۴۶۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
در مراسمی با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری
در آیین اختتامیه مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» که چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه به دبیری فرهنگ‌سرای اخلاق با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد، برگزیدگان این مسابقه معرفی شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در آستانه عید مبعث، فرهنگ‌سرای اخلاق آیین اختتامیه مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» را چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کامبیز مصطفی‌پور شهردار منطقه ۱۴ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار کرد. این مسابقه با همکاری فرهنگ سرای اخلاق، اداره کل حراست و مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

مرضیه خسروی بروجنی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و دبیر مسابقه مجازی «آبروداری هنر است» در این مراسم عنوان کرد: ایده مسابقه مجازی «آبروداری هنر است» در اتاق فکر کمیته محتوایی سازمان فرهنگی هنری به پیشنهاد اداره کل حراست سازمان فرهنگی هنری شکل گرفت و فرهنگ‌سرای اخلاق با توجه به مأموریت ذاتی‌اش در موضوع اخلاق، دبیری این مسابقه را عهده‌دار شد. 

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و پرهیز از تجمعات، اهمیت تولید محتوا درباره موضوعات ارزشی، دینی و اخلاقی در فضای مجازی خود را بیش از پیش نشان داد. شهروندان نیز استقبال خوبی از این مسابقه کردند و هزار و ۲۳۳ اثر شامل ۵۷۲ عکس‌نوشته، ۳۰۳ کلیپ و ۳۵۸ استوری‌موشن به دبیرخانه فرستادند. این آثار در دو مرحله داوری شد و هیئت داوران آثار برگزیده را انتخاب کردند.

رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در پایان گفت: تلاش کردیم مشارکت شهروندان در تولید اثر با موضوع آبروداری را در بیشترین اندازه ممکن جلب کنیم و خدا را شکر این اتفاق افتاد. امیدوارم در سال‌های آینده دوره‌های بعدی این مسابقه را نیز در دو بخش حرفه‌ای و آماتور و در رشته‌های هنری متنوع‌تری برگزار کنیم. 

رضا تاجیک مدیر کل حراست سازمان فرهنگی هنری نیز به عنوان نماینده هیئت داوران مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» عنوان کرد: از رییس سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم، چرا که ایده اولیه این برنامه متعلق به ایشان بود و دغدغه‌ای که در موضوع نهادینه کردن فرهنگ آبروداری در دستگاه‌های نظارتی دارند، قابل توجه است. امیدوارم نخستین دوره این مسابقه حسن مطلعی برای برگزاری برنامه‌های متنوع دیگر در زمینه آبروداری باشد. 

وی در ادامه بیانیه هیئت داوران مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» را برای حاضران قرائت کرد. 

تبیین پنج بحران فرهنگی جامعه امروز توسط رییس سازمان فرهنگی هنری

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی مراسم بود که با تبریک سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام در جایی ظهور کردند که شرایط اجتماعی بسیار نامناسبی داشت و در آن جامعه، برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شدند. خدا را شکر می‌کنم که در اختتامیه این مسابقه فاخر و ارزشمند حضور دارم و امیدوارم چنین برنامه‌هایی باعث رواج بیشتر ارزش‌های اخلاقی در سطوح مختلف جامعه شود.

وی در ادامه به پنج بحران فرهنگی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: اولین موضوع، بحران خانواده است. در چند سال اخیر آمار ازدواج و فرزندآوری رو به کاهش است و طلاق‌ها دارد رو به فزونی می‌گذارد. خانواده باید نخستین اولویت سازمان فرهنگی هنری قرار بگیرد و ابزار آن را نیز در اختیار داریم. با فکر کردن و پیدا کردن سخنان کوتاه و فصیح و بلیغ می‌توان این پیام را رساند و مسابقات و برنامه‌هایی مانند «آبروداری هنر است» آغاز این راه است. 

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه بحران عدم تناسب آموزش و پرورش دومین بحران ماست، افزود: در کتاب فارسی اول دبستان از همان آغاز به بچه یاد می‌دهیم که «بابا آب داد» و ذهن او را از اهمیت سعی و تلاش دور می‌کنیم. بسیاری از آموزش‌هایمان در مدارس اشتباه است و متاسفانه ما به کودکانمان زندگی کردن یاد نمی‌دهیم. دغدغه مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی با این نگاه قابل فهم است. دبستان ادبستان است و با توجه به وظیفه ذاتی و نامش، باید به بچه‌ها ادب بیاموزد.

وی اضافه کرد: بحران هویت نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنیم. شیطان گاهی از آستین دشمنانی مانند آمریکا، اسرائیل یا عربستان بیرون می‌آید، اما گاهی از آستین خودمان بیرون می‌آید و می‌خواهد هویت ملی، دینی، تمدنی و اخلاقی‌مان را از ما بگیرد. در حال حاضر به شدت دچار بحران هویت هستیم و چندان متوجه این هجمه‌ها نیستیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری فقر حرکتی را دیگر بحران امروز جامعه دانست و گفت: به اندازه کافی به اهمیت ورزش و تحرک دقت نداریم و باید در سازمان فرهنگی هنری به طور جدی به این موضوع بپردازیم. بحران پنجم نیز بحران رفتارهای نامناسب اخلاقی است. رذایل اخلاقی مانند دروغ، غیبت و... در جامعه زیاد دیده می‌شود و می‌توان به گونه‌ای کار ترویجی و اخلاقی کرد که افراد هر سال یک خصلت نیک را به ویژگی‌های خود بیفزایند. 

حجت‌الاسلام امرودی در پایان گفت: مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» با هدف الگو دادن برای تغییر رفتار اجرا شده و این راهبرد اصلی سازمان فرهنگی هنری است. با استفاده از تکرار، می‌توان بسیاری از پیام‌ها را به مخاطب منتقل کرد، به گونه‌ای که روی رفتار و سبک زندگی او اثر بگذارد. تک‌تک سلول‌های سازمان فرهنگی هنری باید یک حرف بزند تا در مخاطب تاثیرگذار باشد.

در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین مسابقه محصولات مجازی «آبروداری هنر است» معرفی شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

بخش عکس‌نوشته:

رتبه سوم: احسان عابدی

بخش کلیپ:

رتبه اول: جواد خدامردی
رتبه دوم: فاطمه ستوده پورمند
رتبه سوم: مریم منوچهری
شایسته تقدیر: مرتضی محمد قاسمی
شایسته تقدیر: شیوا علی‌عسکری

بخش استوری‌موشن:

رتبه اول: سید اسماعیل جعفرپور
رتبه دوم: شیوا زیودار
رتبه سوم: فریبا یوسف‌زاده خوئی
شایسته تقدیر: محمد ابهریان
شایسته تقدیر: مریم نیکنام
شایسته تقدیر: فاطمه رحمانی

شعرخوانی قاسم صرافان، اجرای نمایشنامه‌خوانی «آیینه» از تولیدات گروه نمایش رادیو دراما و پخش آثار برگزیده مسابقه دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مطالب مرتبط
نظر شما