سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۱۹۱۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
امیرعلی جوادیان از داوران دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ گفت: سردرها معرف محتوا و معنویتی است که در معماری فرهنگ ما وجود دارد.
سردرها معرف محتوا و معنویتی است که در معماری فرهنگ ما وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای گلستان امیرعلی جوادیان از داوران دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در پاسخ به سوال نقش سردرهای مذهبی در زندگی مردم و جامعه گفت: معماری ایران منهای بعد فرهنگی و رفاهی یک بُعد معنوی خاصی هم دارد که دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ خودش گویای نقشی از حضرت علی(ع) هست و نشان دهنده ارادت خاص مردم به ائمه معصومین(ع) است. سردرهایی که با بسم الله یا نام حضرت علی(ع) مزین شده، اتفاق خوبی هست که ما عکاسان را هدایت کنیم که به معماری ایران یک نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

شیشه رنگی‌ها و پنج‌دری‌هایی که در معماری سنتی ایران وجود دارد پویایی فرهنگ زیست محیطی ماست. محتوا و معنویتی که در معماری فرهنگ ما وجود دارد یکی از این سردرهاست که هر کسی بنا بر اعتقادات و علائق و سلیقه‌های خود می‌تواند اینها را در سردرهای خود نشان دهد. درهایی که در بافت‌های سنتی ما وجود دارد خودشان نوعی تابلو تلقی می‌شوند این جشنواره  باعث هدایت علاقه‌مندان به دیدن معماری‌های سنتی می‌شود تا معماری ایران را ‌ببینند و عکاسی کنند، این سردردها ویژگی‌هایشان باید ثبت شود.

ایشان در بخش دیگری از صحبت‌هایشان درباره تاثیر برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در احیاء استفاده از سردرها گفت: به هرحال فرهنگ‌سراها موظف هستند که به مسائل فرهنگی گوناگون در ابعاد مختلف بپردازند و چون بسیاری از این معماری‌های فرسوده ما به مرور زمان از بین می‌رود وظیفه عکاسان این است که اینها را ثبت کرده و برای آیندگان به یادگار نگه دارند اگر اینها نگهداری نشوند و جمع آوری نشوند از بین می‌روند و هیچ آثاری از آنها باقی نخواهد ماند واین جشنواره‌ها قطعاً کمک خواهند کرد که این سردردها ثبت شوند و این امر قطعاً کار بسیار خوبی هست. 

داور دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در ادامه درباره استانداردهای مهم یک عکس برای شرکت در جشنواره افزود: مولفه‌های اولیه عکس باید از نظر فنی، رنگ و ترکیب بندی از طرف عکاس قطعاً باید رعایت شود و این اولین ملاک برای قضاوت و داوری داوران است نوع نگاه و انتخاب عکاسان هم اهمیت بسزایی دارد رعایت مسائل فنی و ادیت عکس‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایشان در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدوم شهر یا استان می‌تواند باشد گفت: بعضی از شهرها بافت‌های فرسوده شان خیلی خوب نگهداری می‌شود مثلا یزد که مثل یک موزه معماری تلقی می‌شود خانه‌های قدیمی یزد به عنوان هتل استفاده می‌شود و بسیار استقبال می‌شود یا شهر کاشان این شهر چون در بافت کویری هستند و به علت آب و هوای کویری بافت شهرها نسبت به مناطق مرطوب سالم‌تر می‌ماند. 

شهرهای باستانی ظرفیت‌های خوبی دارند و به نظرم  آثار ارسالی ازاین شهرها بیشتر خواهد بود در عین حال هر چه اطلاع رسانی برای جشنواره بیشتر باشد شرکت کننده بیشتری جذب خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ تا چه اندازه می‌تواند مردم را تشویق به استفاده از این سردر های مذهبی کند گفتند: گرفتاری‌های اقتصادی خیلی وقت‌ها می‌تواند فرهنگ را به حاشیه ببرد بسیاری از اوقات گرفتاری‌های اقتصادی باعث حذف فعالیت‌های فرهنگی فرد می‌شود برگزاری این جشنواره‌ها از طرف هنرمندان و فرهنگیان در حقیقت یک نوع یادآوری است به اینکه مردم حواستان به این چیزهایی که در زندگی وجود دارد هم باشد. البته مسئولین هم با دیدن این جشنواره‌ها می‌توانند راهکارهایی را پیدا کنند و این راهکارها باید به صورتی باشد که برای مردم قابل پذیرش باشد چون فرهنگ یک اتفاق بخشنامه‌ ای نیست و باید به باور مردم تبدیل شود.

ایشان در خصوص بهتر برگزارشدن این جشنواره در سال‌های آتی گفت: برای بهتر برگزار شدن جشنواره به نظرم ابتدا باید با دعوت از اساتید مجرب کلاس‌های توجیهی برگزار شود یا تورهای عکاسی برگزار شود و در همه شهرها باید این ظرفیت ایجاد شود.

تورهای یکروزه در شهرهای سنتی و باستانی مانند یزد،کاشان ،شیراز و.. می تواند بسیار در جمع آوری آثارکمک کننده باشد.

ایشان در پایان درباره شیوه استفاده مناسب و نگهداری از آثار ارسالی به جشنواره گفت: به نظرم برای ماندگاری آثار نیاز به یک دبیرخانه دائمی است و تدارم برگزاری این جشنواره ها  می‌تواند باعث ماندگاری آثار شود که بعدها شود آنها را مکتوب هم کرد و می‌شود در آینده بهره برداری مناسبی از آن کرد یا برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی که نشان دهنده معماری سنتی ماست و با مضامین امام علی (ع) و ائمه مزین شده است.

دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ به همت فرهنگ‌سرای گلستان و با موضوع سردرهایی با مضامین امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از مقررات جشنواره و ارسال آثار و همچنین جوایز و هیات داوران به نشانی اینترنتیhttp:// pelak110.farhangsara.ir   مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتربا شماره تلفن 77848888 تماس بگیرند.


مطالب مرتبط
نظر شما