جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۲۰۷۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
مراسم اختتامیه سوگواره عکس آیینی اربعین۱۴۰۰ با حضور اساتید پیشکسوت عکاسی، داوران و برگزیده‌ها، پنجشنبه ۱۸ آذر در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
آیین اختتامیه سوگواره «عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰» برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین اختتامیه سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰ با حضور اساتید پیشکسوت عکاسی، داوران و برگزیده‌ها، به همراه تجلیل از پیشکسوتان هنر عکاسی، داوران، اساتید کارگاه‌ها و برگزیده‌ها روز پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۰ در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی‌اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رییس فرهنگ‌سرای بهمن ضمن خیرمقدم گفت: این سوگواره فرصتی بود برای ما که در خدمت استادان عکاسی بنام دینی و آیینی کشورمان باشیم و بنا داریم شورای سیاستگذاری در رابطه با برگزاری رویدادهای مذهبی، فرهنگی و هنری را با ریاست افتخاری کمال‌الدین شاهرخ و با دبیری مهدی توکلیان و با حضور استادان عکاسی رسول اولیازاده، سیدعباس میرهاشمی، جاسم غضبان پور، محمدصادق حیدری و محمدرضا پویافر و دیگر اساتید این حوزه در فرهنگ‌سرای بهمن تشکیل دهیم و تمامی رویدادهای این حوزه را با حضور اساتید دانشگاهی هنری و بین رشته‌ای  بررسی و برنامه‌ها را برگزار کنیم.

مهدی توکلیان دبیر سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰ ضمن تشکر از حضور ارزشمند عکاسان در این سوگواره گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، مراسم عزاداری ایام اربعین به شکل محدودتری برگزار شد و از آنجاییکه اقوام گوناگون ایرانی با توجه به فرهنگ محلی و بومی در مناطق مختلف ايران اسلامی عزاداری می‌کنند این مسابقه در سطح ملی درنظر گرفته شد و هنرمندان از نقاط مختلف ایران توانستند در این مسابقه شرکت کنند و با ارايه آثار عكاسانه خود به معرفي مراسم‌ها و آيين‌های عزاداری اقوام ايرانی نيز بپردازند. 

وی افزود: تعداد ۱۲۹ نفر شرکت کننده در نخستین دوره سوگواره با تعداد ۶۸۱ اثرحضور داشتند که تعداد ۹۹ اثر و ۸ مجموعه عکس به بخش داوری راه پیدا کردند. آثار توسط داوران محمدصادق حیدری، ساتیار امامی، زهیر صیدانلو، ثریا بیات و سمیه غلامی و کیوان امجدیان انتخاب و داوری شدند. لازم بذکر است شرکت کنندگان از ۱۵ شهریور در این سوگواره شرکت کرده‌اند، همچنین در بخش نمایشگاه مجازی تعداد ۴۰ عکس توسط هیات داوران به این بخش راه یافت که این آثار در قالب کتاب و نمایشگاه محرم سال آینده رونمایی و برگزار خواهد شد.

توکلیان به رویکرد آموزشی این سوگواره تاکید کرد و به  بخش کارگاه‌های آموزشی تخصصی اشاره کرد، کارگاه‌هایی با عناوین لایه‌های آشکار و پنهان واقعیت اجتماعی اربعین، دریچه‌ای برای مشاهده مردم نگارانه مستند نگاری، آشنایی با آیین عزاداری اقوام ایرانی، چالش و شبهه‌های دینی با محوریت عزاداری برای حضرت امام حسین (ع)، آمادگی و بایدها و نبایدها در سفر برای عکاسان، عکس و سواد رسانه‌ای، نقش عکس در سواد رسانه‌ای امروز و نقش عکس‌های آیینی در تصویر و فضای گرافیکی با حضور استادان دانشگاهی در حوزه‌های رسانه، جامعه شناسی و مردم شناسی  توسط محمدرضا پویافر، محمد لسانی، حمید عابدی، کیوان امجدیان، زهرا طالبی و اینجانب برگزار شد.

وی بیان کرد: از آنجاییکه آرشیو کاملی از عکس‌های آیینی نداریم و همیشه این خلا وجود دارد، بایستی قدردانی کنیم از عکاسان آیینی که باعث ثبت لحظه‌ها می‌شوند، در راستای این سوگواره سعی کردیم از محضر اساتید جامعه شناسی، مردم شناسی و رسانه‌های مکتوب بهره ببریم تا نوع نگاه عکاسان را به بخش‌های دیگر بکشانیم. عکاسان اربعینی علیرغم تمام بایکوت‌های خبری که درخصوص رویدادهای اربعین صورت می‌گیرد توانسته‌اند رسالت خود را انجام داده و عکس رسانه‌ای است که توانسته است با زبان رسانگری در ثبت جهانی اربعین نقش آفرینی کند.

در ادامه مراسم محمدصادق حیدری به قرائت متن بیانیه پرداخت.

کمال‌الدین شاهرخ رییس افتخاری  سوگواره گفت: جمله زیبای «ما رایت الا جمیلا» در پوستر مراسم اختتامیه که دست اندرکاران انتخاب کرده‌اند برای هدایت عکاسانی است که همیشه با شور و اشتیاق و انرژی خاصی در صحنه‌های دینی و آیینی حضور پیدا می‌کنند و این مراسم را نیز غنا بخشیده است. از مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رییس فرهنگ‌سرای بهمن تشکر می‌کنم که این ظرفیت را برای این مناسبت عظیم بوجود آوردند و همجنین از داوران و اساتید کارگاه‌های آموزشی و اساتید پیشکسوت نیز تشکر می‌کنم، الحمدلله این ظرفیت را که شاهدش هستیم کمک می‌کند که قدم‌های خوبی در زمینه‌های مذهبی و آیینی برداشته شود. از هیات دواران برای داوری این سوگواره تشکر می‌کنم.

وی افزود؛ آثار در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس رسیده بود که در بخش مجموعه عکس فقط یک مجموعه عکس شرایط را داشت که مقام بیاورد و سوگواره در این بخش برگزیده دوم و سوم نداشت چون مجموعه عکس نیاز به برنامه‌ریزی و ساماندهی دارد که از کجا شروع شود و کجا خاتمه یابد در این صورت است که وزن کار در مجموعه سازی بهتر می‌شود و البته در تک عکس هم باید شرایطی فراهم باشد. در بخش تک عس نیز نفر اول شرایط احراز رتبه را نداشته و نفرات دوم و سوم انتخاب شدند. عکاس بایستی خودش و مجموعه عکس خودش را به مسیر درستی برساند. از تمامی شرکت کنندگان تشکر می‌کنم، امیدوارم در سالهای آینده آثار بهتری ارسال شود که با یک رقابت بهتری بتوانیم سوگواره را برگزار کنیم.

در پایان مراسم پس از تجلیل از اساتید پیشکسوت کمال‌الدین شاهرخ، رسول اولیازاده، سیدعباس میرهاشمی، جاسم غضبان پور و سامرالحسینی (عکاس آیین عتبات عالیات)، دبیر، داوران و اساتید کارگاه‌های آموزشی این سوگواره، از شرکت کنندگانی که حائز رتبه شده بودند و در مراسم حضور داشتند توسط پیشکسوتان و داوران سوگواره تقدیر شد. در بخش تک عکس برگزیده اول نداشت و از محمدرضا بهمرام از شهر تبریز برای کسب رتبه دوم، زهرا دمرچلی از شهر تهران و یاسر محمد خانی از شهر اراک برای کسب رتبه سوم و  همچنین امیر عنایتی، منیر حسین نظری و پویا ترابی در بخش شایسته تقدیر، تجلیل شد.

همچنین در بخش مجموعه عکس مهدی قانونی از شهر شیراز برای کسب رتبه اول و جمشید فرجوند فردا و محمدهادی خسروی در بخش شایسته تقدیر، تجلیل شد. سوگواره در بخش مجموعه عکس برگزیده دوم و سوم نداشت. از پنج نفر از هنرجویان مدرسه فضه به نام‌های سارینا غریبی، رومینا نیکخواه، اسما کرباسچی، حورا محمدیه و مریم قاینی که در این سوگواره شرکت کرده بودند نیز تقدیر شد.

آثار احمد تاجی، امیر عنایتی، امیرحسین کمالی، امیرحسین نظری، بهمن عزیزی، بهناز جوشن، پوریا ترابی، تهمینه رحمانی، جاوید خدمتی، حسین یاراحمدی، رضا رمضانی، زهرا دمرچلی، زینب کریمی خانقاه، سجاد مهربان نیا، سعید قاسمی، طاهره بابایی، علی ابک، علی تشکری، علی دهقان، مجید خالقی مقدم، محمدحسن اصلانی، محمدمهدی ورال، محمد بهمرام، محمودرضا شهبازیان، معصومه فریبرزی، مهدی ایمانی، مهدی طاهری، مهسا ربیعی، هادی برمندنژاد، هادی دهفان پور و یاسر محمدخانی با رای هیات داوران به بخش نمایشگاه مجازی راه یافت.


مطالب مرتبط
نظر شما