يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۴
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوزی خبر داد:
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت که برای اخذ نمایه های بین المللی به غیر از درج محتوای علمی مناسب، روند انتشار و هیات تحریریه از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره نمایه سازی بین المللی مجلات علمی دانشگاه ها به سیناپرس گفت: یکی از برنامه های اصلی ما نمایه سازی بین المللی مجلات داخلی است وتنها مجلاتی نمایه می شود که بر اساس استانداردهای تبیین شده منتشر شود.

وی افزود: برنامه ما این است که سیاست های تشویقی مناسبی را در آیین نامه ارتقا پژوهش ها تدوین کنیم و به زودی پیشنهاداتی را برای به روز رسانی سیاست های تشویقی ارائه می دهیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سیستم ممیزی نظارت بر مجلات علمی دانشگاه ها نقش مهمی در نمایه سازی بین المللی  مجلات دارند؛ همواره ساز و کار و چارچوب های محتوای علمی تحت نظارت خود دانشگاه ها بوده است و سیستم نظارت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مواردی چون کیفیت انتشار، نظم در داوری و انتشار موضوع را مد نظر قرار می دهد.   

صالحی افزود: در کل برای اخذ نمایه های بین المللی به غیر از درج محتوای علمی مناسب، روند انتشار و هیات تحریریه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین اگر مجلات نتوانند خود را به استاندارد وزارت علوم برسانند از نمایه بین المللی باز می مانند و در صورت افت علمی قطع انتشار می شود.

وی گفت: تا حد ممکن از انتشار مجلات به صورت کاغذی خوداری می کنیم و انتشار مجلات الکترونیکی برای ما ارجعیت بیشتری دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست های تشویقی و حمایتی در نمایه سازی بین المللی مجلات گفت: سیاست های تشویقی بر اساس سطح مجلات صورت می گیرد که در شرایط فعلی مجلات در وزارت علوم چهار سطح دارند که هر کدام از طیف حمایتی گوناگونی برخوردار می شود.

صالحی افزود: قرار است همرسانی جامع تری با صنعت و جامعه از طریق پژوهش های انجام شده در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری شکل بگیرد؛ همچنین سامانه هایی برای برقراری پل ارتباطی با جامعه در حوزه های مختلف به ویژه علوم انسانی و اجتماعی و کاربردی تر کردن آن ایجاد می شود. 
نظر شما