شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۲۱۰۶۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
در نشست خبری مهرواره «هوای نو» مطرح شد
بیش از هزار هیأت و تشکل مذهبی در یک مهرواره بزرگ مشارکت کرده‌اند که قرار است بزرگ‌ترین رویداد ملی تشکل‌های دینی کشور باشد. این مهرواره با نام «هوای نو» و شعار «در هوای نوی هیئات نفسی تازه کنیم»، به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
هیئات ایران در ۱۷ رشته با هم رقابت می‌کنندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیش از هزار هیأت و تشکل مذهبی در یک مهرواره بزرگ مشارکت کرده‌اند که قرار است بزرگ‌ترین رویداد ملی تشکل‌های دینی کشور باشد. این مهرواره با نام «هوای نو» و شعار «در هوای نوی هیئات نفسی تازه کنیم»، به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود و رقابتی است برای انتخاب برگزیدگان سال هیئات و تشکل‌‌های دینی سال که با هدف ارتقای افق نگاه هیئت‌ها و تشکل‌های دینی طراحی شده است. روزنامه جام‌جم نوشت دیروز در نشست خبری این مهرواره، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید باباخانی مدیر‌کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، وحید ملتجی دبیر مهرواره و آبفروش مسؤول بخش هیات مهرواره هوای نو درباره برنامه‌ها و اهداف آن نکاتی را در جمع خبرنگاران مطرح کردند.

هیئات،‌ موتور پیشران در گام دوم انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به این‌که هیئات جلوه زیبایی از توسل به اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهند، توضیح داد: این توسل و استفاده از جریان‌های معرفتی یکی از پایه‌های پیروزی انقلاب اسلامی بوده‌است و در گام دوم انقلاب اسلامی با مسیری که رهبری برای ما روشن کردند، موتور پیشران جریان‌های فرهنگی، هیئات و تشکل‌های دینی هستند که براساس توسل به اهل‌بیت‌(ع) حرکت می‌کنند.

به گفته مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، بر خلاف تصور عموم مردم، فعالیت هیئت‌ها به دهه اول محرم و صرفا توسل به اهل‌بیت(ع) خلاصه نمی‌شود بلکه هیئت منشأ خدمات اجتماعی است و مردم کارکرد آن را در بحران‌ها و حوادث لمس کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بحران‌ها کارکرد هیئات و تشکل‌های دینی بر همگان ثابت شد که این ویژگی در دیگر کشورها نمایان نبوده است. علاوه بر آن هیئات و تشکل‌های دینی در مسائل اجتماعی و پیچیده همواره در کنار مردم حضور دارند و در فضای فرهنگی، اجتماعی و فکری جامعه گره از مشکلات مردم باز می کنند و هوای نو می‌خواهد نشان دهد که هیئت می‌تواند منشأ اثر باشد. از طرفی به هیئات مذهبی بگوییم که استانداردهای خود را بالا ببرند و بر اساس معیارهای لازم فعالیت‌هایشان را تقویت کنند.

باباخانی تاکید کرد: مهرواره هوای نو اولین و بزرگ‌ترین مهرواره‌ای است که تلاش می‌کند به طور خاص به هیئت‌ها و تشکل‌های دینی بپردازد و سعی دارد هم کارکرد هیئت‌ها و فعالیت آنها را ارتقا دهد و هم با معرفی فعالیت‌‌های موثر هیئت‌ها به عموم مردم، سبب بهتر دیده شدن هیئت‌ها در بین مردم و مسؤولان شود.

این مدیرکل، درباره اهداف و برنامه‌های مهرواره هوای نو، گفت: این مهرواره تلاش می‌کند همه مردم با هر سلیقه و نگاهی را در آغوش مطمئن و گرم خود جای دهد چرا که هیئت امن‌ترین و رشددهنده‌ترین فضای تربیتی برای خانواده، نوجوانان و جوانان است؛ به همین جهت مهرواره هوای نو در سال ۱۴۰۱ با تقدیر از کارآمدترین هیئت‌ها، فاخرترین مدیحه‌خوانی‌ها و عمیق‌ترین محتواها و کتب منتشر شده در حوزه هیئت این امکان را فراهم می‌کند تا مردم با استفاده از این ظرفیت اجتماعی بهترین نقش را برای تعالی ایران اسلامی ایفا کنند.

مهرواره چگونه خواهد بود
مهرواره در سه بخش اصلی برگزار می‌شود؛ ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام، بخش کتاب هیات و بخش هیئات. در بخش ستایشگران فقط آقایان ۲۰ تا ۳۵ ساله امکان شرکت در مهرواره را دارند. مداحانی که علاقه‌مند به شرکت در این مهرواره هستند می‌توانند آثارشان را در ۵ الی ۷ دقیقه به وبگاه این مهرواره به نشانی havayenoo.ir ارسال و در صورت هر ابهام به کانون مداحان استان خود مراجعه کنند.
در بخش کتاب هیئت، ناشران و پدیدآورندگان می‌توانند یک نسخه از آثار منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را به دبیرخانه مهرواره هوای نو بفرستند.
در بخش هیئت هم متولیان هیئت و تشکل‌های دینی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مهرواره، محور مورد نظرشان را انتخاب و برای شرکت در این رویداد ملی ثبت‌نام کنند.
مهرواره در شبکه‌های اجتماعی نیز با نشانی havayenoo@ در دسترس است و اطلاعات جامعی درباره بخش‌های مختلف را در قالب محتوای صوتی مکتوب یا موشن‌گرافیک در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که مراسم اختتامیه هوای نو با حضور فعالان هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی، جمعی از ستایشگران اهل‌بیت(ع)، اهالی کتاب، هنرمندان و مسؤولان ارشد نظام برگزار می شود، افزود: برگزیدگان مهرواره در بخش‌های مختلف معرفی خواهند شد و هیات داوران مهرواره هوای نو متشکل از افراد متخصص و خوشنام در هر بخش و رشته است که با تجزیه و تحلیل آثار شرکت‌کنندگان، برگزیدگان نهایی مهرواره را مشخص خواهند کرد.
وحید ملتجی دبیر مهرواره با بیان این‌که هوای نو جریانی رو به جلوست، گفت: این مهرواره دستی بر سنت دارد و دستی در حال و آینده و قرار است این دو فضا را به هم متصل کند و راه جدید را با کمک هیئات بازنمایی کند. محورهای ستایشگران اهل‌بیت(ع) شامل محور اصلی، مداحی، مدیحه خوانی و محور ویژه شامل تقدیر از نغمه‌سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج‌قاسم سلیمانی است.
۲۴۴۶ هیئت تا روز ۲۹ آذرماه برای شرکت در این مهرواره و ۱۳۷۸۰ هزار رشته هیئت در سایت ثبت‌نام کرده‌اند‌. آبفروش، مسؤول بخش هیات مهرواره هوای نو درباره هیئت‌های شرکت‌کننده در این مراسم گفت: ما در این بخش تلاش داریم نشان دهیم که هیئت‌ها نه‌تنها در مناسبت‌های خاص بلکه در تمام ایام مامنی مطمئن برای خانواده‌ها هستند و این بخش از دو محور اصلی و محور ویژه تشکیل شده است. محور اصلی بخش هیئت از ۱۰ رشته شامل ساختار تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیئت، رسانه هیئت، تولیدات هیئت، هیئت و اقتصاد، هیئت و خدمات اجتماعی، هیئت و خانواده، هیئت و نوجوانان و هیئت و بانوان تشکیل شده است.
همچنین بر اساس توضیحات عباسی، مسؤول بخش کتاب مهرواره هوای نو، محور اصلی اول شامل هفت رشته پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت آثار هنری مکتوب است و محور اصلی دوم نیز شامل سه رشته مهارت‌های سخنوری و مداحی، کتاب ادعیه و دیگر موضوعات کاربردی مرتبط با هیئت می‌شود. همچنین در بخش متون آموزشی و پژوهشی هیئت از محتواهای پژوهشی و پایان‌نامه‌های مربوط به حوزه هیئت بررسی شده و مورد داوری قرار می‌گیرد.
برگزارکنندگان این مهرواره تاکید دارند که همه هیات‌ها و حتی هیات‌های کوچکی که شاید چند نوجوان متولی آن هستند، امکان شرکت در این مهرواره را دارند و در هر بخش هیات داورانی شامل ۳ تا ۵ کارشناس و متخصص حضور خواهند داشت که در چهار مرحله آثار را داوری خواهند کرد.
گفتنی است در اختتامیه این مراسم که اسفندماه امسال برگزار می‌شود، یک هیات به‌عنوان هیات برگزیده معرفی خواهد شد. برگزیدگان همه بخش‌های جشنواره علاوه بر جوایز متبرک و معنوی، جوایز نقدی هم دریافت خواهند کرد که شامل ۵۰ میلیون تومان برای هیئت‌ برگزیده و ۲۰ میلیون تومان برای هیئات‌ شایسته تقدیر است.
 همچنین وام ۲۵۰ میلیون تومانی برای طراحان برگزیده نیز در‌نظر گرفته شده است. یک جایزه شگفتانه نیز به نام سفر تجربه برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

برچسب ها: هییت
نظر شما