يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۱۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
در آیین رونمایی از کتاب «مثل باران» در فرهنگ‌سرای گلستان مطرح شد
کتاب «مثل باران» نوشته فرزانه فراهانی پنجشنبه هفتم بهمن ماه با مشارکت انتشارات رود آبی در فرهنگ‌سرای گلستان رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «مثل باران» نوشته فرزانه فراهانی پنجشنبه هفتم بهمن ماه با مشارکت انتشارات رود آبی در فرهنگ‌سرای گلستان رونمایی شد. فرزانه فراهانی نویسنده این کتاب در ابتدای این مراسم گفت: از سال ۱۳۸۰ در زمینه کار کودک فعالیت دارم و حدود سه سال است که برای کودکان نویسندگی می‌کنم. برای نوشتن کتابم سعی کردم به صورت غیرمستقیم مفاهیم دینی را به کودکان آموزش دهم و مطالب در قالبی نو به کودکان آموزش داده شده است.

در نویسندگی برای کودک، متن و تصویر دو مؤلفه مهم یک کتاب است

سحر فرهاد روش تصویرگر کتاب کودک و نوجوان گفت: از کودکی به نقاشی علاقه داشتم و از سال ۸۲ کار حرفه‌ای خود را آغاز کردم و آخرین کارم با انتشارات رود آبی و کتاب «مثل باران» است. در زمینه تصویرگری کتاب، متن و تصویر دو مؤلفه مهم یک کتاب است و برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب بسیار تاثیرگذار است و یکی از نکات مهم در نگارش کتاب کودک، تعامل نویسنده و تصویرگر است.

ادبیات کودک و قصه‌گویی برای کودک یک هنر شفابخش است

در بخش دیگری از برنامه مرجان ریحانیان کارشناس برنامه درباره هنر نوشتن برای کودک گفت: برای تولید یک کتاب نویسنده و تصویرگر باید با هم همراه و همدل باشند. نکته‌ای که در بحث کودک و نوجوان مهم است، قصه‌گویی است. قصه گفتن یک هنر انسانی است و قلب و روح ما را به هم مرتبط می‌کند و کودک را بر بال خیال سوار می‌کند و با او همراه می‌شود. 

وی در ادامه گفت: قصه‌گویی یک هنر شفابخش است و هر والدی باید با این حیطه آشنا باشد. در یک کتاب چیزی که مهم است، ادبیات آن کتاب است. ادبیات کودک یک هنر است و باید ادبیت در آن وجود داشته باشد.

یکی از اتفاقات مهم در خواندن کتاب تاثیرات عاطفی آن است

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم در خواندن کتاب تاثیرات عاطفی آن است. وقتی کتابی می‌خوانیم باید خودآگاهی و روابط بین فردی ارتقا یابد و کتاب این مهارت‌ها را به صورت غیرمستقیم آموزش می‌دهد. معیار مهم در انتخاب کتاب، خوب لذت بردن از آن کتاب است. کودک با خواندن کتاب در دنیای خیال قرار می‌گیرد و خیال‌پردازی می‌کند و این باعث وقوع اتفاقات خوب در بزرگسالی می‌شود. این وظیفه نویسنده، معلم و والد است که کتاب خوب را در اختیار کودک قرار دهند تا فرزند ما بتواند به رشد فلسفی و منطقی برسد و تفکر انتقادی و فکرش رشد کند. ما با کتاب می‌توانیم فضای الهام‌بخشی ایجاد کنیم که کودک با خواندن آن فضای الان و بعدش متفاوت باشد.

ریحانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نویسنده باید مخاطب و ادبیات کودک را بشناسد و اینکه مخاطب با این کتاب چگونه سیراب می‌شود. تصویرگری کتاب کودک نکته مهم دیگری است که مهارت بسیار زیادی می‌طلبد. تصویرگری کتاب، حال خوب به مخاطب القا می‌کند و شناخت مناسب به کودک می‌دهد که در این کتاب این هماهنگی بین نویسنده و تصویرگر قوی عمل شده است. 

در پایان برنامه کتاب «مثل باران» با حضور نویسنده و تصویرگر، کارشناس برنامه و جمعی از ادب‌دوستان رونمایی شد.


نظر شما