شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۲۲۵۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در پاسداری از میراث‌فرهنگی غیرمادی و ناملموس، مردم به‌عنوان حاملان اصلی این میراث، نقش بنیادی دارند و لازم است در همه برنامه‌های شناختی و حفاظتی رکن اصلی و تاثیرگذار باشند.
مردم در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس نقش بنیادی دارندبه‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز دوشنبه ۲۵ بهمن در پیامی به همایش ملی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تاکید کرد که میراث‌فرهنگی ناملموس دستاورد و یادگارهای غیرمادی بشر است که توسط افراد و جوامع در پاسخ به محیط طبیعی، اجتماعی و تاریخی خلق و قوام می‌یابد و حس هویت و استمرار را برای بشر و جوامع به ارمغان می‌آورد.

ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت میرات، گردشگری پیام  قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی را گزارش کرد: میراث ناملموس برآیندی از باورها، هنجارها، ارزش‌ها، دانش‌ها و هنرهای یک جامعه است که بر پایه تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری ماهیت یافته و گاه عینیت ملموس می‌یابد و در قالب دستاوردهای تاریخی بشر به عنوان آثار و فضاهای فرهنگی‌تاریخی نمود و گاه در قالب رسوم، آیین‌ها، نمایش‌ها، دانش‌ها و ... محمل می‌یابد.

دارابی اظهار داشت: خط سیر تاریخی حفاظت از میراث‌فرهنگی امروزه با عبور از مفاهیم کالبدی، معانی فراکالبدی را در برگرفته که مستقل یا مبتنی بر یک تبلور مادی، درصدد حفظ بنیان‌های فرهنگی جوامع است.

هویت و بقای مردمان هر سرزمین در گرو پاسداری و صیانت از ارزش‌های میراث معنوی

مهمترین چالش دنیای معاصر، سرگشتگی هویتی انسان امروزی است که در علت‌یابی آن عدم درک و معرفت از مولفه‌های فرهنگ بومی نمودی جدی می‌یابد و تلاش برای شناخت و بهره‌گیری از آن، عاملی مهم در کیفیت بخشی به زندگی امروز بشر است.امروزه شناسایی و بسترسازی مناسب برای حفظ میراث معنوی رکن تاثیرگذار بر قوام و دوام ملت‌هاست و هویت و بقای مردمان هر سرزمین که حاملان اصلی، آشکار و پنهان میراث ناملموس هستند در گرو پاسداری و صیانت از ارزش‌های میراث معنویشان است

دارابی در این پیام ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران همایش پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، تصریح کرد: برگزاری این همایش فرصت مغتنمی است برای گفت‌وگو، هم‌افزایی و تضارب آرای متخصصان، علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران بویژه در برهه‌ای از زمان که رویکرد این وزارتخانه شناخت و صیانت از مولفه‌های ارزشمند میراث ناملموس دینی، قومی و ملی است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی یادآور شد: در پاسداری از میراث‌فرهنگی غیرمادی و ناملموس، مردم به‌عنوان حاملان اصلی این میراث، نقش بنیادی دارند و لازم است در همه برنامه‌های شناختی و حفاظتی رکن اصلی و تاثیرگذار باشند. در برنامه‌های پاسداری به گونه‌ای باید عمل شود که مشارکت مردمانی که از دیرباز این سنت‌ها را نسل به نسل حفاظت و نگهداری کرده‌اند به‌طور جدی مطمع نظر قرار گیرد.

دارابی تصریح کرد: فرهنگ این سرزمین مشحون از سازوکارهای مردمی موفق در جهت پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس است که باید در رویکردهای مدیریتی نوین برای برنامه‌های پاسداری از میراث ناملموس مورد توجه جدی قرار گیرد. ایران عزیز، کشوری است با فرهنگی غنی که مظاهر مادی و معنوی آن مشحون از تجارب ارزشمند زیستی متعالی و کیفیت‌مند است.

همایش ملی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس با هدف آموزش و ارتقای توانمندی کارشناسان ادارات کل استانی با محوریت شیوه‌های آموزش، ترویج و مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در بندر ماهشهر خوزستان برگزار می‌شود.
نظر شما