يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۲۶۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
دبیر اجرایی شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه:
دبیر شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه درباره ماموریت‌های این شورا گفت: ایجاد یک جریان فرهنگی با محوریت کتاب نهج‌البلاغه و توجه به سبک زندگی از مهم‌ترین مأموریت‌های ماست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در تازه‌ترین شماره نشریه «قاصدک» همزمان با ایام ولادت حضرت علی(ع)، به شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه پرداختیم؛ شورایی که دبیرخانه آن در فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه قرار دارد و اعضای شناخته‌شده و متخصصی در آن حضور دارند. نسیم سلیم‌زاده رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه و دبیر اجرایی شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه است که با او درباره اهداف و مأموریت‏های این شورا گفت‌وگو کرده‌ایم. دبیرخانه شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری در دفتر ترویج سبک زندگی معاونت فرهنگی سازمان واقع شده است.

حضور امام‌جمعه موقت تهران به عنوان رییس شورا

سلیم‌زاده می‌گوید، نخستین نشست شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه در تیرماه ۱۳۹۹ برگزار شده و تا کنون پنج نشست با حضور اکثریت اعضای شورا تشکیل شده است. «این شورا در مجموع ۱۳ عضو دارد که هر یک از اعضا در زمینه غدیر و نهج‌البلاغه چهره‌های شناخته‌شده‌ای به حساب می‌آیند. آیت‌الله کاظم صدیقی، مجتهد و امام‌جمعه موقت تهران، ریاست شورا را بر عهده دارند. آیت‌الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا، حسین ظریف‌منش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر استاد حوزه و دانشگاه، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور نماینده ولی فقیه در بنیاد نهج‌البلاغه، محمود لولاچیان مدیرعامل بنیاد نیکوکاری ارشاد و رفاه امام صادق(ع) و حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی هم تعدادی از اعضا هستند.» رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه، تبادل اطلاعات درباره فعالیت‌های نهادهای گوناگون در زمینه نهج‌البلاغه را از دستاوردهای این شورا می‌داند و معتقد است این بحث‌ها می‌تواند باعث فراهم شدن زمینه‌های همکاری شود.

همگرایی و ایجاد انسجام بین نهادهای گوناگون فعال در زمینه نهج‌البلاغه

دبیر شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه می‌گوید، فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه تنها مرکز تخصصی مدیریت شهری در این حوزه است و برای اینکه بتواند طرح‌ها و مأموریت‏های خود را اجرا کند، فعالیت‌هایش را در سه حوزه جهادی، میدانی و مجازی تعریف کرده است. «مصوبات شورای اندیشه‌ورز هم دقیقاً در همین راستاست. برای مثال طرح «اطعام علوی» که در دسته‌بندی جهادی قرار می‌گیرد و از مصوبات شوراست، در حال برگزاری است و با کمک‌هایی که نیکوکاران انجام می‌دهند، در روزهای یکشنبه که متعلق به حضرت علی(ع) است، نیازمندان را اطعام می‌کنیم.» 
سلیم‌زاده همگرایی بین همه نهادها را در پرداخت درست به موضوع نهج‌البلاغه ضروری می‌داند. «در حوزه میدانی همه تلاشمان این است روشی را پایه‌گذاری کنیم که با وحدت رویه، انسجام و همکاری‌های جدی در بخش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و درونی، بتوانیم در خصوص کتاب جامع و ارزشمند نهج‌البلاغه فعالیت‌هایی را انجام دهیم. ما به عنوان فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه سعی داریم همگرایی همه نهادهای این حوزه را با تکیه بر شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه افزایش دهیم.»

اجرای برنامه‌های فرهنگی بر اساس مصوبات شورای اندیشه‌ورز

«در شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه تصمیم بر این شد که فعالیت در زمینه کتاب شریف نهج‌البلاغه را در ۶ حوزه تعریف کنیم: حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدیریت‌ها، خطبه‌های نماز جمعه، مساجد و فضای مجازی.» سلیم‌زاده معتقد است این دسته‌بندی تا حدی باعث شده فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه بتواند در این حوزه‌ها ارتباطات کاری مؤثر برقرار کند. او بسته‌برنامه دهه ولایت با عنوان «همیشه امیر» و مسابقه عکاسی از سردرهای منازل با عنوان «پلاک ۱۱۰» را از برنامه‌هایی می‌نامد که با نظرات اعضای شورای اندیشه‌ورز غدیر و نهج‌البلاغه طراحی و اجرا شد. «برنامه‌ای با عنوان «خانه‌های علوی» در دست اجرا داریم که به مناسبت ولادت امام علی(ع) سردر خانه‌ها را مزین به حدیث «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» خواهیم کرد. همچنین در برنامه «یکشنبه‌های علوی» کارت‌های گل همراه با جملاتی با مضمون ولایت امیرالمؤمنین(ع) تولید و در پنج نقطه شهر تهران توزیع می‌شود.»

حضور کارشناسان مناطق در میزهای تخصصی غدیر و نهج‌البلاغه

رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه می‌گوید، معرفی نهج‌البلاغه به مخاطبان در همه رده‌های سنی یکی از فعالیت‌های محوری این فرهنگ‌سراست. «ایجاد یک جریان فرهنگی با محوریت کتاب نهج‌البلاغه و توجه به سبک زندگی از مهم‌ترین مأموریت‌های ماست که برای تحقق آن، جملاتی از نهج‌البلاغه استخراج و در فضای مجازی منتشر می‌شود. برگزاری کلاس‌های آموزشی نهج‌البلاغه هم از دیگر اقدامات ماست که بخش‌هایی از این دوره‌ها در فضای مجازی نیز در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. راه‌اندازی میزهای تخصصی غدیر و نهج‌البلاغه در مناطق مختلف نیز دیگر اقدام شورای اندیشه‌ورز بوده که کارشناسان زیادی داوطلب حضور در این میزهای تخصصی بوده‌اند و وبینارهای آموزشی برای آنها برگزار خواهد شد.»

نظر شما