شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۲۳۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
«سنت‌ها به ماه خدا، رنگ می‌دهند» ویژه برنامه فرهنگسرای سرو به مناسبت ماه رمضان است که به آداب و رسوم اقوام ایرانی پرداخته است.

روایتی تصویری از آداب و رسوم اقوام ایرانی در ماه رمضان منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای سرو با ویژه برنامه «سنت‌ها به ماه خدا رنگ می‌دهند» به استقبال ماه مبارک رمضان رفته است. در این برنامه آداب و رسوم رایج در اقوام ایرانی در ماه مبارک رمضان در قالب ویدئوکلیپ روایت شده و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

عادل علیزاده نویسنده و کارگردان این مجموعه با اشاره به فرهنگ غنی نهفته در اقوام ایرانی گفت: اقوام ایرانی گنجینه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی‌اند که از جنبه‌های مختلف می‌توان به آنها پرداخت. لباس و نوع پوشش، فرهنگ غذا، شادی و عزاداری، موسیقی، آیین‌های سنتی و ... از جمله موضوعاتی است که به عنوان خرده فرهنگ‌ها شناخته می‌شوند و نمونه‌های متنوع آن را می‌توان در اقوام ایرانی مشاهده کرد.

وی با اشاره به سنت‌های دینی اقوام گفت: در موضوعات دینی نیز اقوام مختلف کشورمان آداب و رسوم منحصر به فردی دارند که نمونه آنها را می‌توان در شیوه‌ عزاداری برای شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام، ماه مبارک رمضان و ... مشاهده کرد. در مجموعه مستند «سنت‌ها به ماه خدا رنگ می‌دهند» سراغ آداب و رسوم اقوام ایرانی در ماه مبارک رمضان رفته و آنها را در قاب تصاویر پیش چشم مخاطبان قرار دادیم.

این کارگردان جزئیات بیشتری از این مجموعه را بیان کرد و گفت: برای مثال غذاهای خاصی در هر منطقه پخته می‌شود که برگرفته از نوع زیست مردم هر منطقه است. هم‌چنین عزاداری در شب‌های قدر در اقوام مختلف همراه با مراسمات آیینی و معنوی خاصی است که در این مستند بدان پرداخته شده است.

علیزاده درباره مناطقی از ایران که در این مجموعه روایت شده‌اند، گفت: از جمله شهرهایی که در این مجموعه تولیدات تصویری هدف قرار گرفته و آداب و رسوم آن معرفی شده است می‌توان به شهرهای تبریز، کرمانشاه، کرمان، یزد، مازندران، گیلان، فارس، اهواز، خوزستان ، آبادان، بوشهر و مشهد اشاره کرد.

براساس این گزارش، این مجموعه در 10 قسمت 7 دقیقه‌ای تولید شده و همزمان با ماه مبارک رمضان از اینستاگرام و آپارات فرهنگسرای سرو منتشر می‌شود.

عوامل تولید آن عبارتند از: تهیه‌کننده مریم تقوی، نویسنده و کارگردان عادل علیزاده و تصویربرداری دانیال خوش‌سیما می باشند.

علاقه‌مندان برای تماشای این مجموعه فوتوکلیپ می‌توانند به اینستاگرام فرهنگسرای سرو به آدرس farhangsara.srav و صفحه آپارات آن مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما