چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۹۸۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» به قلم رضا پورحسین (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در هشتمین نشست "خانواده با کتاب" روز یکشنبه 29 خرداد 1401 در فرهنگسرای خانواده رونمایی شد.
کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» در فرهنگسرای خانواده رونمایی شد
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر؛ در ابتدای این نشست شیوا مقدم رییس فر هنگسرای خانواده گفت: کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» بر موضوع خاص دیدگاه گیری که موضوع و نظریه جدیدی است با قلم روان رضا پورحسین تاکید دارد و مثال هایی که در کتاب توسط نویسنده ذکر شده است بسیار ارزشمند و به فهم بهتر و آسان کتاب کمک می کند.

مقدم در ادامه اظهار داشت: رضا پورحسین در این کتاب تلاش کرده تا عوامل گفت‌وگوی همدلانه و موانع تحقق آن را با نگاه روان‌شناختی و تجربیات رسانه‌ای که داشته و دارد، توصیف و تبیین کند وی در این کتاب «گوش دادن» با شنیدن را متفاوت می‌داند و می‌گوید کسانی می‌توانند نظرات دیگران را نقد کنند، که آن را به‌خوبی گوش کرده و در نقدشان از ورود قالب‌های شناختی و سوگیری‌های هیجانی جلوگیری کنند.

در ادامه بخش هایی از کتاب با موضوع دیدگاه گیری چیست ؟ آداب گفت و گو، روش دیدگاه گیری توسط شیوا مقدم مورد خوانش قرار گرفت.

رضا پورحسین نویسنده این کتاب درباره چرایی نوشتن این اثر گفت: در مراجعاتی که زوج ها داشتن تجربه زیستی و مذاکرات جدی در سطح ملی داشتم موضوعی را خیلی شاهد بودم چرا همه عصبانی می شوند چرا ارتباط چشمی برقرار نمی شود، چرا حرف هم متوجه نمی شویم، چرا انسان ها با هم همدلی هم احساسی ندارن والدین، بچه ها با والدین، مردم با هم و ... هیچ کدام حرف هم نمی شوند حتی زبان بدن نشان می دهد که منتظر حمله هستن همه جای دنیا هست هر چه هیجانات منفی بیشتر باشد در  بگو مگوها انسان بازنده تر می شود، داستان وقتی انسان با کسی نمی توانم گفت و گو کنم حقی برای طرف که وجود داره قائل نیستم حقی برای فکر کردن دیگری قائل نیستم پس درک دیگری خدشه دار شده و آدم ها اصالت برای دیگری قائل نیستن و سوگیری قالب های ذهنی از قبل رسوخ شده مثلاً قالب های شناختی یا سوگیری جنسیتی وجود دارد  این سوگیری با زبان بدن می‌آید و نقد و تحلیل امانت دارانه اتفاق نمی افتد من این موارد در مناظرات انتخاباتی دیدم.

نویسنده کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» تصریح کرد: کسی می تواند نظر دیگری را نقد کند که امانت دارانه نقل کند و کسی می تواند نقل کند که خوب گوش کرده باشد کسی خوب گوش می کند که حق و حرمتی برای طرف مقابلش قائل باشد او را به عنوان یک انسان مجزا و متمایز از خودش براش احترام قائل باشد حال به عنوان همسر فرزند به عنوان پدر مادر رییس مرئوس و ... یک هم احساسی بوجود می آید که مثالی را در این کتاب درباره پرستاران آوردم.

پورحسین گفت: چگونه می شود چیزی را توصیف کنم بدون هیجان که یک مهارت است یعنی کسی می تواند نقد کند که نقل کند و اگر کسی نقل امانت دارانه کند ما می‌گوییم که نقد بی رحمانه کند و کسی که این عادت را دارد سر بزنگاه می گوید از این حرف تو راضی شدم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: یک باور غلط در ذهن ها وجود دارد من اگر هیجان منفی و تحکم ایجاد کنم برگ برنده با من است غافل از اینکه به لحاظ علمی نفرات سوم یعنی دو نفر که با هم صحبت می کنند نفرات سوم به بعد تجربه علمی نشان می دهد که کسانی که هیجانات کمتری ایجاد کردن برنده تر وکاریزما بهتری در ذهن ایجاد می کنند در اینجا از یک مهارت های کمک می گیریم که هیجان هست اما هیجان مثبت هست و به همدلی کمک می کند : مثلاً طنز

وی در این زمینه اظهار داشت: طنز به معنای خوش سختی و فکاهی و زیبا سخن گفتن است بر این اساس تکنیک ها و مهارت های طنزی و هیجان در این کتاب آوردم که چطوری شخصی به ما حمله می کند چطور خودتان را نجات بدهید در اینجا از نحوه آرامش تا طرز نشستن نوع برانگیخته نبودن  بحث شده است؛ درصد بالایی از قتل هایی که اتفاق می افتد چسبیدن محرک و پاسخ است به همین دلیل نتیجه آن می شود یک گزاره تحت عنوان نفهمیدم چی شد؛ دست خودم نبود؛ ما این موارد در انسان نداریم ما مهارت نداریم هر انسانی مسئول و پاسخگو تمام رفتارهای خودش هست برای این کار مراحلی از جمله درک دیگری، گوش دادن، ارتباط چشمی، ارتباط حسی و نقل رای و اندیشه گذاشتیم.

رضا پورحسین در ادامه بیان کرد: جامعه همدلانه جامعه ای است نقد همدلانه در آن بالاست گفت و گوی بیشتر؛ همدلی بیشتر، همدلی بیشتر باعث گفت و گوی بهتر می شود این چرخه ادامه دارد این باید فرهنگ شود رسانه و آموزش پرورش باید وظیفه خود را در این باره انجام دهد گاهی یک حرکت زندگی افراد را دگرگون می کند این نتیجه تجربه گیری است؛ یعنی نشستن بر نگاه دیگری یعنی از منظر دیگری دیدن؛ خودمان را جای دیگری گذاشتن که در ادبیات همان شعر معروف است : اگر در دیده ی مجنون  نشینی / به غیر از خوبی لیلی نبینی

در پایان کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» به قلم رضا پورحسین (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) رونمایی شد و اجرای موسیقی از دیگر بخش های این برنامه بود.

کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» با زیرعنوان «دیدگاه‌گیری درک چشم‌انداز و دیدگاه دیگری» در ۲۰۷ صفحه توسط انتشارات جام جم در سال 1400 به چاپ رسیده است.

فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.
نظر شما