شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۲۵۳۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران، مناطق ۲۲ گانه، معاونت ها، شرکتهای تابعه و استارتاپها شرکت کردند ، و غرفه هایی از ۱۸ شهرخواهرخوانده خود را معرفی کردند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با معرفی فعالیت وخدمات فرهنگی هنری به مدت شش روز میزبان بازدید کنندگان بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر/مریم سادات صالحی:در مسیرخیابان کوی نصر وقتی که به  اتوبان چمران می رسید پرتابل هایی را مشاهده می کنید که نام نمایشگاه" شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری " برآن نوشته شده است بادنبال کردن فلش های راهنما درمسیر به بوستان گفتگو  و محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران خواهید رسید.

قبل از ورود به نمایشگاه در گوشه ای از محوطه آثار هنرمندان کاریکاتور در حوزه شهری به نمایش گذاشته شده است و با گذر از آن به درب اصلی نمایشگاه خواهید رسید.آنچه که در هنگام ورود توجه بازدید کنندگان را جلب می کند چیدمان رنگی یکسان و لوگوی شهرداری در غرفه آرایی هاست که در هرگوشه به چشم می خورد.

نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندسازی شهرداری///در حال تکمیل

حضوردر این فضا  آنچه برای شما مشخص می کند این است که شما به بازدید یک نمایشگاه تخصصی در حوزه شهرداری و کلان شهر تهران  آمدید.در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران، مناطق ۲۲ گانه، معاونتها، شرکتهای تابعه و استارتاپها دارای غرفه هستند. همچنین غرفه هایی از ۱۸ شهر خواهرخوانده در این نمایشگاه خود را معرفی می کنند.نمایشگاه در دوسالن و دو طبقه و فضای باز شامل ۶۰ غرفه به علاوه بخش های جانبی می باشد و ظرفیت های قابل اجرا و قابل سرمایه گذاری مدیریت شهری در یک جا به نمایش گذاشته شده است .

مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران سعی کرده است در مدت نمایشگاه با استفاده از ظرفیت و توان داخلی نیروهای شهرداری تعامل فی مابین مدیران داخلی و خارجی را برای تحقق شعار شهردار محترم تهران عملی کند. 
همانطور که قدم می زنید می توانید اسامی هر غرفه را بخوانید و با نگاهی به غرفه ها  از فعالیتهای آن آگاه شوید.هر یک از مناطق و سازمانهای وابسته به شهرداری  به معرفی مختصری از پروژه های شاخص انجام شده به روشهای مختلف تبلیغاتی و استفاده از لمینت ، بنر،بروشور، پخش کلیپ و...پرداخته اند و هر یک با نوع طراحی و چیدمان دکورغرفه ها سعی در جذب مراجعه کنندگان دارند.

غرفه زیباسازی شهرداری تهران با نمایش گذاشتن  تندیس های هنرمندان  پیشکسوت حس نوستالژی را در شما زنده می کند ،سازمان  آتش نشانی نیز با ماکت های  بزرگ از وسایل و تجهیزات آتش نشانی غرفه را تزیین کردند. 

نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندسازی شهرداری///در حال تکمیل

از غرفه های جذاب سازمان میوه و تره بار که دیسی بزرگ از میوه های هوس انگیز تابستانی را به نمایش گذاشته شده است تا غرفه شهر سالم که خدمات بینایی سنجی و فشار خون را برای بازدیدکنندگان در نظرگرفته هر کدام می خواهند بازدید کنندگان را متوجه فعالیت های خود کنند.
بخش پسماند و بخش توسعه پایدار با  تابلوهای «نه به پلاستیک»، و سیستم زباله سوز با قابلیت دریافت روزانه ۲۰۰ تن زباله و تولید ۳ مگا وات برق، از جذاب های این نمایشگاه است.
در طبقه پایین و سمت چپ سالن غرفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با گلدان های شمعدانی و استفاده از رنگ بندی جذاب  در فضایی مدرن اهالی فرهنگ و هنر را به سمت خود می آورد تا مدتی را فارغ از هیاهوی دیگر غرفه ها با فعالیت های این سازمان آشنا کند و این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که شهرداری در زمینه فرهنگ و هنر چه خدماتی می تواند به شهروندان ارائه دهد؟
در نگاهی کلی به دیواره های غرفه که نگاه می کنید قسمت اعظم فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را  می توانید در رنگ های تفکیک شده بخوانید از خدمات کارت منزلت گرفته تا فعالیت فرهنگسرا ، کتابخانه ها و خانه های فرهنگ شهر تهران، پردیس تهران و...  
وزمانی که اطلاعات بیشتر با جزِئیات می خواستید کتابچه ای از مشخصات کامل در اختیارشما قرار می گیرد چرا که نام و عنوان های برنامه ها و  فعالیت های سازمان آنقدر زیاداست که  در بنرها وبروشورها و تلویزیون شهری داخل غرفه نمی گنجد و بازدید کننده با در دست داشتن آن کتاب و با انتخاب منطقه و محله از امکانات و فضاهای فرهنگی آن منطقه شهری آگاه می شود.  
با حضور در غرفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می توانستید با فضا و مکان های سازمان و همچنین خدمات و فعالیت ها در دسته بندی های زیر آشنا شوید و به آنهادسترسی پیدا کنید.

فضاها و امکانات فرهنگی شهر سازمان فرهنگي هنري با در اختيار داشتن تعداد قابل توجهي مرکز فرهنگي شامل فرهنگسرا، خانه فرهنگ، نگارخانه و کتابخانه در سطح شهر تهران، جايگاه ممتازي را در ميزان اثرگذاري بر فرهنگ شهروندان تهراني به دست آورده  است. مأموريتهاي سازمان در مناطق 22 گانه و ستاد، در قالب اين مراکز دنبال مي شود.فرهنگسرا مکانی که در آن، فعالیتهاي فرهنگي انجام مي شود. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش، تولید محصولات گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین فعالیت در زمینه هنرهای مختلف  فراهم شده است. برخی از فرهنگسراها، کتابخانه و انتشارات ویژه خود را دارند. در شهر تهران تلاش شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ایجاد شود. فرهنگسراها به جز پوشش منطقه خود، بعضا به فعالیتهای فرامنطقه ای نیز می پردازند. فرهنگسرای تخصصی نيز  به فرهنگسراهايي گفته میشود که اقدام به فعالیت در یک حوزه تخصصی در سطح شهر تهران می کنند.

خانه های  فرهنگ که از نظر نوع فعاليتها، همان فعاليتهاي فرهنگسرا را در اندازهاي کوچک تر هستند و  از آنجا که خانه هاي فرهنگ در سطح محلات قرار دارند امکان دسترسي شهروندان به آنها سهل تر و بيشتر است. عمده فعاليتهاي فرهنگي خانه هاي فرهنگ، به گسترش و ارتقای سطح فرهنگ عمومي منجر مي شود.
 نگارخانه فضاهاي نگارخانه هابه منظور نمايش آثار و توليدات هنري و فرهنگي، به دو صورت مستقل و يا در ساختمانهاي فرهنگسراها و ساير مراکز فرهنگي، شكل گرفته است كتابخانه هاي سازمان با هدف ارايه کتاب به علاقه مندان در سطح شهر تهران و ارايه فضاي مناسبي براي مطالعه تأسيس شد. کتابخانه ها نيز يا مستقل بوده و يا در ساختمانهاي فرهنگسراها و ساير مراکز فرهنگي استقرار دارند و زير نظر آنها فعاليت مي کنند. راه اندازي کتابخانه های تخصصی نابینایان و کودکان از طرحهای جدید این مجموعه است.

 خانه های فرهنگ مشارکتی  فعاليتهاي عمومي اين خانه هاي فرهنگ شامل برگزاري دورههاي متنوع آموزشي، برپايي كارگاهها و اجراي مراسم است. خانه هاي فرهنگ مشاركتي، به ميزان محدود، سرمايه اوليه و امكاناتي را براي اجراي پروژه هاي منطبق با وظايف قانوني و برنامه هاي سالانه، از فرهنگسراها دريافت ميكنند. 
پردیس های سینمایی ترکیبی از مراکز فرهنگی ـ تجاری که با عنوان پردیسهای سینمایی ساخته شده است. در پردیسهای سینمایی علاوه بر سالن سینما، گالری، محل عرضه محصولات فرهنگی و رستوران،  فضاهای تجاری و در بخشی هم فضای ورزشی کودکان پیش بینی شده است. اماکن تفریحی و ورزشی این مجموعه ها معمولا نزدیک مکانهای اجتماعی فرهنگی تأسیس شده و برای رفاه حال شهروندان و خانواده هايشان مورد استفاده قرار می گیرد. از این امکانات می توان به شهربازی ها، سالنهای ورزشی، سینماهای چهار و پنج و شش بعدی و ... اشاره كرد. 

نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندسازی شهرداری///در حال تکمیل

فیلم های سینمایی 
  در گوشه ای از غرفه سازمان لوح های فشرده فیلم های سینمایی را مشاهده می کنید که مربوط به فیلمهای ساخته شده با مشارکت سازمانها و ارگان های مختلف است. موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که از اواخر سال ۱۳۸۳ به منظور ارائه خدمات فرهنگی هنری در حوزه فیلم و سینما و تولید؛ حمایت و مشارکت در ساخت آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی و در بخش های مختلف مستند، داستانی، انیمیشن و مدیریت و بهره برداری از پردیس های سینمایی شهرداری تهران کارخود را آغازکرده، توانسته است 20 فیلم سینمایی: میم مثل مادر، خون بازی، دعوت، آواز گنجشک ها، کارناوال مرگ،طهران تهران، طال و مس، نارنجی پوش، ابرهای ارغوانی، بوسیدن روی ماه، خسته نباشید،گهواره ای برای مادر، هیچ کجا هیچکس، گیتا، ایستگاه اتمسفر، پشت دیوار سکوت، سرو زیرآب،فیلشاه، ماجان و ماجرای نیمروز را به صورت مشارکتی تولید کند که فیلم سینمایی »بدون قرار قبلی« بیست ویکمین اثری است که در این فهرست قرار دارد.
 در طی این ۱4 سال فعالیت موسسه تصویر شهر و حضور در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر توانسته است ۱۳ سیمرغ بلورین را برای فیلم های آواز گنجشک ها، طال و مس، نارنجی پوش، سرو زیرآب، بوسیدن روی ماه و ماجرای نیمروزکسب کند.
فیلم سینمایی »بدون قرار قبلی« به کارگردانی بهروز شعیبی، تهیه کنندگی محمود بابایی و از تولیدات مشارکتی موسسه تصویر شهر- سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی بر اساس داستانی از مصطفی مستور و طرحی از بهروز شعیبی نوشته شده است.
 
آلبوم های موسیقی
مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کنار اجرای برنامه های موسیقی خود شامل نشست ماهانه هنرمندان موسیقی، بزرگداشت و تجلیل از استادان موسیقی، رونمایی، نقد و بررسی کتاب و آلبوم موسیقی، جلسات پژوهشی موسیقی، کارگاه های آموزشی و... آلبوم های موسیقی مناسبتی با موضوع های مذهبی و ملی و با به کارگیری هنرمندان ،خوانندگان  و نوازندگان تولید کرده است که علاقمندان می توانند با انتخاب هر کدام از این آلبوم ها آن را از امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دریافت کنند.

کتاب و محصولات فرهنگی کودک و نوجوان   
 موسسه آموزش شهر، با هدف تسهیل و توسعه دسترسی شهروندان به خدمات آموزشی، خدمات و محصولات متنوع آموزشی برای علاقمندان فراهم کرده است.
این موسسه علاوه بر دوره های آموزشی حضوری و و مجازی متنوع برای سلایق گوناگون، تهیه موشن های آموزشی و...در تهیه و تولید کتابهای گروه سنی کودک نقش دارد .موسسه آموزش شهر در حوزه کودک محصولاتی ویژه و تخصصی کودکان و نوجوانان را  عرضه می کند.

 همچنین برای استفاده در خانه کودک شهر شکوفه ها شامل کتاب ها و سی دی های آموزشی و کتاب های کار، چه روزی چه کاری و کتاب های شعر و داستان و کتاب های چرتکه و....تولید کرده است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است .

نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندسازی شهرداری///در حال تکمیل

محصولات فرهنگی 
اداره محصولات فرهنگی سازمان در راستای برنامه های ملی و میهنی در کشور محصولات متعددی را  درقالب کتاب، لوح فشرده ، بسته محصولات فرهنگی ، سربند و پرچم و...تولید و توزیع کرده است که در نمایشگاه خواهر خوانده تعدادی از آنها  برای نمونه به نمایش گذاشته شده است.انواع تندیس های نفیس برنامه های مهم سازمان که در غرفه به نمایش گذاشته شده است از محصولات فرهنگی است که توسط اداره محصولات سازمان تولید و به یادگار به افراد اهدا می شود.

محصولات فرهنگی سازمان غالیا یا در راستای تکمیل برنامه های مناطق سازمان و یا با موضوع های مناسبتی تولید می شود.از محصولات اخیر این اداره می توان به مجموعه محصول فرهنگی کودک،باغ مهربانی که به مناسبت  رحلت امام خمینی (ره)  تهیه شده است  و مجموعه نوزوز به مناسبت فرارسیدن نوروز، کتاب باغبان جنگل اشاره کرد .

قسمت اعظم فعالیت های سازمان درزمان شیوع کرونا در فضای مجازی ادامه داشت که منتخب محصولات فضای مجازی سازمان در تلویزیون شهری جنب غرفه سازمان برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده وهمچنین گزارش های هفتگی و ماهانه از فعالیت های  سازمان در قالب شماره های متعدد نشریه قاصدک برای اطلاع مخاطبان از برنامه های اجرا شده در مناطق ومراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرارداده شده بود.
این نمایشگاه از تاریخ 12 تا 17 تیرماه در بوستان گفتگو محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران برگزارشد.عکسهای بیشتر از این نمایشگاه را می تواند اینجا مشاهده کنید.

نظر شما