يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۲۵۴۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
حسین سلطان محمدی
ماجرای غدیر طوری است که غیر از یک روایت با موقعیت مکانی قبل و بعدش خیلی بحث ویژه‌ای در تاریخ نداریم، مگر این که بخواهیم در قالب مجموعه‌هایی مانند سریال «امام‌علی(ع)» از این جریان تاریخی بگوییم. این‌که قبل از شروع حج‌الوداع در راه بازگشت در محل چاه غدیرخم همه جمع شدند و در آنجا ماجرای ولایت حضرت‌علی(ع) اعلام گردید. همین موضوع را به جلو بیاییم به قضیه شهادت امام‌علی(ع) خواهیم رسید.اگر این نقطه خاص تاریخی را در نظر بگیریم و یک روایت داستانی مستقیم را تولید کنیم، می‌توانیم در کلیتش بحث‌های گوناگونی مطرح کنیم. بنابراین رسانه‌ملی می‌تواند به‌طور صریح بحث ولایت و امامت را در روایت‌هایش، داستان‌هایش، گزارش‌های خبری و هر چیزی که می‌تواند مردم را  با مفهوم ولایت درگیر کند، بپردازد.

 مسیر آغاز امامت

مفهوم ولایت صرفا با نوشتن چند حدیث یا پخش آگهی‌هایی درباره مثلا مدل امسال رسانه‌ملی (مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر) کفایت نمی‌کند و باید این مفهوم را در خیلی از روایت‌هایی که وجود دارد در قالب داستان‌های گوناگون، مجموعه‌ها و برنامه‌های متنوع بگنجاند و به‌صورتی باشد که برجستگی مفهوم ولایت و مسیر آغاز امامت که از ماجرای غدیر خم شروع می‌شود و تا حضرت حجت(عج) ادامه خواهد داشت را باید در هر برنامه‌ای ساری و جاری باشد و این مفهوم فراتر از اشاره یک مجری، نوشته‌های مختلف یا شعر و سرود ساده دیده شود. باید مفهوم ولایت را به‌طور صحیح در برنامه‌ها برایش مابه‌ازای گوناگون تولید کرد.

البته این مفهوم فقط بحث داستانی و بحث ولایت نیست و اگر امام حاضر و امامی که می‌تواند رهبری را به عهده بگیرد درست شناساند، می‌توان ماجرای ولایت را در آن قرار داد و بعد به زمانه کنونی و مفهوم ولایت‌فقیه خواهیم رسید که امتداد ولایت رسول‌ا...(ص) است. گفتاری که از امام‌خمینی(ره) داریم چنین مسیری را خواهیم دید. آن موقع مفهوم ولایت حضرت‌علی(ع) را مفهوم امامتی که در آن روز نقطه آغازش بود به معنای تخصصی‌تر یا عام‌تر در جامعه گسترش دهیم و در هر چیزی بتوانیم این معنا را جاری ببینیم. ما باید مفهوم ولایت را خیلی صریح و فراتر از گفتار و اشارات نوشتاری که چند سخنران بگویند، بپردازیم و دراین‌باره باید گفت تلویزیون ما کمتر به آن پرداخته است. در مجموعه امام‌علی(ع) که سال‌ها پیش تولید و پخش شد بیشتر به این قضیه رسیدیم که ماجرای فقدان امام‌علی(ع) را داشتیم و بیشتر از بعد تراژیک ماجرا را نگاه کردیم و موضوع امامت را در مجموعه خیلی پررنگ ندیدیم و هر وقت می‌خواهند بازپخش سریال امام‌علی(ع) را پخش کنند، موقعیت زمانیش طوری است که به ۱۹ و ۲۱ رمضان که ضربت‌خوردن و شهادت امام‌علی(ع) است می‌رسیم و پس از آن هم مجموعه امام‌حسن(ع) هم در امتداد مجموعه امام‌علی(ع) ساخته شد از زاویه بحث امامت نگاه نکرد و مجموعه‌ای تولید شد که بازهم به شهادت امام‌حسن(ع) می‌رسد و کمتر به این موضوع پرداختند که اگر با مفهوم جانشینی حضرت‌علی(ع) و امامت امام‌حسن(ع) و همه این موارد در داستان‌ها پررنگ‌تر برخورد کنیم آن‌گاه مسأله شهادت امام‌حسن(ع) بخشی از آن می‌شد. همچنین در سریال امام‌حسن(ع) کمتر مسأله ولایت و امامت را پررنگ داریم و این چیزی است که می‌شود به‌عنوان یک مطالبه مطرحش کرد.

 توسعه مفهوم ولایت

ما فراتر از این که نقل تاریخی کنیم، باید روی توزیع و توسعه مفهوم ولایت و امامت در طول تاریخ زندگی دینی خودمان کار کنیم و این مفهوم را توسعه دهیم. همین الان نمونه‌اش از بحث ولایت‌فقیه، خیلی فراتر از آنچه که در گفتارهای کارشناسان می‌بینیم یا در نوشته‌هایی که بعضا یاد می‌شود باید فراتر از این قضیه ببینیم و به امتداد ولایت‌پذیری در راستای امامت که به غدیرخم ربط پیدا می‌کند، حرفه‌ای بپردازیم. پرداختن به این موضوع نباید فقط در بخش‌هایی از مجموعه تاریخی «مختارنامه»  خلاصه شود. متاسفانه دراین‌باره مجموعه‌ای نداشتیم که به واقعه غدیرخم بپردازد.اکنون که تحت رهبری مقام معظم رهبری بعد از امامت امام‌خمینی(ره) هستیم، قدرت هدایت ولی‌فقیه که امتداد ولایت است مردم را با خود همراه کرده و این همراهی پشتوانه پیروزی انقلاب اسلامی است و درحال‌حاضر ایران به یک قدرت جهانی مطرح تبدیل شده است. همچنین در خبرها این موضوع منتشر شده که روسیه از ایران پهپاد می‌خرد که در بسیاری از محافل خبری جهان موجب حیرت شده که ایران تا این میزان صاحب قدرت گردیده و روسیه از او سلاح پیشرفته می‌خرد. همه این موارد به موضوع ولایت می‌رسد که ما باید به این موضوع به شکل درست بپردازیم.بنابراین باید تمام این موارد را به‌صورت مفهومی بازتر از جدل‌های سیاسی که برخی صاحب‌نظران موافق و مخالف ولایت‌فقیه طرح می‌کنند توسعه داد و در این مسیر حتی می‌توانیم ادامه دهیم که مدل‌های گوناگونی مانند همراهی حزب‌ا... لبنان، انصارا... یمن و خیلی چیزهای دیگر در سطح جامعه و منطقه خودمان برآمده از مفهوم ولایت‌پذیری است که ابتدایش غدیرخم بوده و انتهایش همچنان ادامه دارد تا به امامت حضرت حجت برسد. مدل پهپادفروشی به روسیه مدل سیاسی است ولی در این زمینه در خیلی جاها می‌توانیم پخش کنیم حتی از معنای برخورد با سرود «سلام‌فرمانده» غیر از نشان‌دادن سرود، کمتر توانستیم بزرگی این‌گونه چیزها را تحلیل کنیم و این جرقه‌ای بود که خدا در ذهن ما گذاشت و سرودی که ناخودآگاه از شهرستان لنگرود شروع شد به جایی رسید که حتی تصاویری داریم که مسلمانان در کانادا این سرود را بازخوانی کردند. این‌که این مفهوم توسعه پیدا کند همگی نیاز به تشریح و توضیح دارد و فراتر از مباحث سیاسی و توقف در چند مجموعه داستانی تاریخی این معنا بایستی توضیح داده شود و تلویزیون می‌تواند فراتر برخورد کند.

 مفاهیم باید در جان بنشیند

همچنین در برنامه‌هایی که ویژه ایام غدیر تولید می‌شود، چند نفر به‌عنوان کارشناس صحبت می‌کنند و چند حدیث و کار تصویری انجام می‌دهیم. درحالی‌که پخش احادیث تکراری و برنامه‌های کوتاه تاثیرگذار نیست. باید مفهوم ولایت به گونه‌ای پرداخت شود که در جان بنشیند و باید فراتر از مفهوم شیعه حرکت کنیم. به نظرم حتی مفهوم ولایت فقیه را در مفهوم سیاسی خودش حتی در داخل جامعه خودمان کمتر مطرح می‌کنیم و باید بیشتر پرداخت شود. گرچه علما دیدگاه‌های مختلف دارند و ممکن است یک مرجع تقلید برداشتی داشته باشد و یکی دیگر برداشت دیگر؛ ولی آنچه اهمیت دارد این است که بنیان جامعه ما بر محوریت ولایت‌فقیه شکل گرفته و ولایت‌فقیه در راستای این است و خیلی از توفیقات جامعه ما در پرتو هدایت عالی این امتداد ولایت است که باید بیشتر به این موارد پرداخت شود.به یاد دارم زمانی که به جبهه می‌رفتیم به ما می‌گفتند اطاعت از فرماندهی واجب است. لذا در مفهوم فرماندهی باید نظم، ترتیب و حساب باشد. خوشبختانه در کلیت جامعه ما قدرت به جایی رسیده که در عرف سیاسی یکی از قدرت‌های برجسته شناخته می‌شود و توسعه جغرافیایی بسیار بروز و نمود دارد. در جامعه خودمان دیدگاه‌ها مختلف است ولی به برآیند یکسانش می‌رسیم. بنابراین کار برنامه‌ساز این است که این مفاهیم عالی را در قالب میزگرد، مسابقات برای سطوح گوناگون یا فیلمنامه‌هایی که مفهوم نهایی‌شان مفهوم ولایت و امامت باشد، بیاورد.

جاری‌شدن مفهوم امامت در آثار مختلف

در تیتراژ انتهایی مجموعه تاریخی «مستوران» انواع کتاب‌های تاریخ ادبیات ما به ردیف آمده و نشان داده می‌شود که از همه این موارد مفهومی استخراج شده و یک داستان بی‌زمان و بی‌مکان به نام مستوران ساخته شده است. در ماجرای امامت و ولایت که از غدیر منشأ گرفته بسیاری از این چیزها می‌تواند شکل بگیرد، حتی اگر به منابعش اشاره نشود. روح امامت و ولایت را باید در داستان‌ها جاری و ساری کنیم به گونه‌ای که مورد توجه اقشار مختلف قرار بگیرد و باید این مفهوم را توسعه داد.
هر جامعه‌ای و هر چیز منظمی در جهان یک مدیر و هدایتگر دارد و این هم به مدیریت و هدایت الهی برمی‌گردد و خدا از آن بالا جهان را نظم داده که همه چیز در سامان خودش است و همین سلسله‌مراتب به فرستادگان خداوند یعنی به پیامبران می‌رسد و از اسلام هم به امامت می‌رسد و امامتی است که تا ظهور امام‌زمان(عج) ادامه دارد.
به نقل از جام جم   

برچسب ها: غدیرخم ، امامت ، رسانه ملی
نظر شما