شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۲۵۸۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
نود و نهمین نشست ادبی کانون گیومه با موضوع «رابطه بین شعر و تئاتر» در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رازی برپا شد.
نشست ادبی گیومه در مدیریت فرهنگی هنری منطقه11به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 و فرهنگسرای رازی، این برنامه با همکاری فصلنامه سکوی شعر و با حضور مجری کارشناس برنامه امید بیگدلی وکارشناس مهمان برنامه محمد هادی عطایی و تنی چند از شاعران روز دوشنبه 3 مردادماه1401 از ساعت 17الی30: 19 در سالن کنفرانس فرهنگسرای رازی برگزارشد.

در این نشست ابتدا امید بیگدلی کارشناس نشست های گیومه گفت: ما همواره به  موضوعات مهم و ضروری جامعه ادبی می پردازیم و در این گذر همیشه اتفافات خوبی می افتد.

در قسمت نقد شعر سه شاعر؛ حمید رضا فرجی، رویا قنبری، مهریماه طاهری  شعر خواندند که به صورت مفصل در مورد اشعار نقد های جدی انجام شد.

در قسمت بعدی امید بیگدلی در مورد موضوع جلسه اشاره کرد: شعر و تئاتر مادر هنرها هستند و این اساسی ترین اشتراک آنهاست.

وی افزود: باید بپذیریم که هنر در جایگاه اصلی خود همواره وامدار هنرهای مادر است. تئاتر و شعر هر کدامشان در وجوه هنری خودشان هنرهای مادر هستند و بسیار حائز اهمیت است. بیگدلی  اضافه کرد شعر و تئاتر در این روزگار برای به نمایش گذاشتن صحنه اصلی وهنری خود از کلان روایت ها به سمت روایت های خرد پیش رفته است.

زنده بودن و در آن اتفاق افتادن شعر و تئاتر موضوع دیگری بود که بیگدلی به آن اشاره کرد و گفت: عوامل تئاتر و عوامل شاعرانگی ( شاعر)  موقع ارائه اثر اگر اشتباهی رخ داده باشد نمی توانند به آن در اصطلاح کات بدهند و دوباره برگردند.

موجودیت شعر و تئاتر به در حال شدن همان لحظه هاست که زنده است و نمی تواند دستخوش تغییر در آن واحد باشد صحبت پیرامون شاعران نمایشنامه نویس، و نمایشنامه نویس شاعر به شکل امروز شعر و تئاتر و اشتراک آنها با مخاطب، مثال هایی در مورد افراد موفقی بودند که در هر دو حوزه فعال بوده  و میزان موفقیت های آنها و...  مواردی دیگری بودند که کارشناس جلسه به آن پرداخت.

در قسمت شعرخوانی، شاعران پیمان سلیمانی، سعیده هاشمی، مرتضا خدایگان، مسعود با نصیری، مهدی منصفی، زینب مولایی، عاطفه اسکندری، سمیه نظری، زهرا درختی، یوسف ابوطالبی، مرتضی عبدلی از خمین ، فرزاد حسین زاده، فرهاد نعمتی  به شعر خوانی پرداختند.


نظر شما