يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۷۱۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
در آستانه سالروز ازدواج پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر خانواده با عنوان «زیر یک سقف» معرفی شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر، آیین اختتامیه دومین کنگره ملی شعر خانواده با عنوان «زیر یک سقف» در آستانه سالروز ازدواج پیامبر اکرم اسلام(ص) و حضرت خدیجه پنجشنبه 14 مهرماه با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد.

 در این آیین که در فرهنگسرای ارسباران برگزاری شد، جمعی از برگزیدگان این کنگره از جمله مهدی خان محمدی، دکتر عباس احمدی، محمدجواد الهی پور، زهرا سپهکار، محمد حسین مهدویان اشعار خود را قرائت کردند.

در بخشی از این آیین عاطفه جوشقانیان، دبیر این کنگره گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در دومین کنگره ملی شعرخانواده را قرائت کرد.

وی در ابتدا خاطر نشان کرد: خانواده و خصوصا زن،  محور تحولات اجتماعی و حل مسئله بحران جمعیت است از طرفی نقش انکارناپذیر هنر در جریان سازی فرهنگی و ماندگاری آن بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این مسائل، بر آن شدیم تا با زبان لطیف شعر به امر مهم و  مغفول زن، خانواده و جمعیت بپردازیم .

عاطفه جوشقانیان ، دبیر کنگره ملی شعر زیر یک سقف  در ادامه گفت : دومین دوره کنگره ملی شعر خانواده با عنوان «زیر یک سقف » در دو بخش عمومی و ویژه برگزار شد. در بخش عمومی از  شاعران دعوت  شد در موضوعاتی همچون سیره خانوادگی اهل بیت (ع)، نقش زن به عنوان همسر، مادر و دختر در جامعه، سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی با محوریت خانواده، عاشقانه های خانوادگی، ارتباط والدین و فرزندان و ارتباط فرزندان با یکدیگر، سروده های خود را برای دبیرخانه کنگره ارسال کنند. کنگره در بخش ویژه نیز پذیرای آثار تران ه با موضوع آشتی و  عذرخواهی همسران بود .آثار در قالب شعر کلاسیک، شعر کودک ونوجوان، ترانه، طنز و آزاد بررسی شدند.

وی درباره مشارکت کنندگان در برگزاری این کنگره خاطر نشان کرد این آیین به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت نهاد کتابخان ههای عمومی سراسر کشور، حوزه هنری،  مجمع ملی فعالان جمعیت و ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

فراخوان کنگره شعر خانواده و سبک زندگی، زیر یک سقف» هر سال در سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) اعلام و اختتامیه آن  در سالروز ازدواج پیامبر ص برگزار می شود.

 در دوره اول کنگره به دلیل کیفیت و کمیت بالای آثار، 20 اثر مورد تقدیر قرار گرفتند .

 امسال در جهت اهداف کنگره ، بین افتتاحیه تا اختتامیه این نشست ها برگزار شد؛

_ محفل  شعر یک لقمه زندگی با شعرخوانی مادران شاعر در تهران

_ محفل  شعر بیت عاشقانه با شعرخوانی زوج های شاعر در قم

_ محفل شعرتکیه خانه با محوریت سبک زندگی عاشورایی در بیت الزهرای کرمان

_محفل شعر یک و بیست دقیقه با محوریت مکتب سلیمانی در گلزار شهدای کرمان (در سر مزار سردار سلیمانی )  

از برنامه های دیگر دومین کنگره زیر یک سقف، رصد، جمع آوری و فراهم کردن بستر مناسب جهت انتشاراشعار  سطح بالا با موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت بود که به حدود 50 اثر رسیدیم که از این تعداد 20 اثر مورد تقدیر قرار می گیرند.

از دیگر توفیقات این دوره از کنگره این بود که سه شعر از اشعار جمعیت در بخش بین الملل و اشعاری به  زبان انگلیسی، عربی و اردو است.  همین مسئله، نشان دهنده جریان سازی و اهمیت این کنگره است.    

وی درباره تعداد آثار رسیده به این کنگره یادآور شد: تعداد اثر رسیده به دبیرخانه کنگره ملی شعر خانواده 600 اثر بود که از این عداد حدود 400 اثر به مرحله دوم داوری و حدود 100 اثر در 5 بخش به مرحله داوری نهایی راه یافت. داوران مرحله نهایی کنگره، محمود حبیبی کسبی، علی داوودی، فریبا یوسفی، عباس محمدی، ناصر فیض، کمال شفیعی، مهدی  مظفری ساوجی، محمدحسن جمشیدی بودند.

آمار برگزیدگان این مسابقه به این شرح است:

در بخش شعر کلاسیک 6 اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر

در بخش شعر طنز چهار اثربرگزیده

در بخش شعر سپید دو نفر شایسته تقدیر

در بخش شعر کودک و نوجوان یک نفر برگزیده و دو اثر شایسته تقدیر

در ادامه حسین حقیقی، خواننده که بیشتر آثار وی درحوزه خانواده است سه قطعه را برای شرکت کنندگان اجرا کرد. وی از تولید قطعه ای با یکی از ترانه های برگزیده این کنگره با همکاری حوزه هنری خبر داد. لازم به ذکر است در یکی از جلسات شورای اندیشه ورز این کنگره ضمن دعوت از حسین حقیقی طرح تولید آثار موسیقی در حوزه خانواده  مطرح شده بود و  بخش ویژه این کنگره به ترانه های عاشقانه خانوادگی و عذرخواهی همسران اختصاص یافت.

در بخش دیگری از این آیین کلیپی از سخنان استاد محسن عباسی ولدی نگارنده کتاب های تربیتی من دیگر ما و از اعضای شورای اندیشه ورز کنگره ملی شعر خانواده پخش شد. وی در این کلیپ به طرح اهمیت شعر خانواده و کنگره زیر یک سقف پرداخت و گفت برگزاری این کنگره آرزوی چندین و چند ساله من بود . 

در ادامه ، سید سلمان علوی از موسسان و اعضای هیات اندیشه ورز کنگره ملی در بخشی از این آیین به گفت و گو با نجم الدین شریعتی، مجری این برنامه پرداخت و  ضمن تاکید براینکه آثار تاثیر گذار در زمینه شعرخانواده بسیار کم است، مدیران فرهنگی را متوجه فرمایش مقام معظم رهبری کردند که اگر قرار باشد بودجه فرهنگی را صرفا در یک بخش هزینه کنیم آن بخش شعر است.

در پایان این آیین از برگزیدگان این کنگره تقدیر شد. البته دبیر و دبیر علمی این کنگره با توجه به حضور پدران شان در این آیین اهدای جوایز را به اعضای خانواده خود سپردند و تجلیل از برگزیدگان با حضور محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، سید سلمان علوی، حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه، حسن جوشقانیان، پدر دبیر کنگره و سیاوش جبه داری، پدر دبیر علمی کنگره صورت گرفت.

در بخش شعر کلاسیک، آثار محمد مهدی خانمحمدی ، حسین خزایی، جواد الهی پور، فاطمه عارف نژاد، زهرا سپهکار و محمد خادم برگزیده شناخته شد. همچنین در بخش اشعار کلاسیک از  حسین کردعلی، میثم داوودی، محمدعلی کعبی، لیلا علیزاده، حمیدرضا مداح، علیرضا نورعلیپور ، نرگس میرفیضی تقدیر شدند.  

در  بخش ویژه این کنگره ترانه محمد زارعی به عنوان اثر برگزیده و اثر مهدی کبیری شایسته تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کودک شعر دادیار حامدی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و آثار الهام فرجی و اکرم هاشمی سجزیی، قابل تقدیرشناخته شدند.

در بخش شعر سپید شعر زهرا شرفی و مصطفی توفیقی  شایسته تقدیر قرار گرفتند. این بخش اثر برگزیده نداشت.

در بخش شعر طنز از حسن حاتمی، محمدحسین مهدویان، عباس احمدی، احمد رفیعی وردنجانی برگزیده شناخته شدند.

در بخش رصد شعر جمعیت  و فرزندآوری از 20 اثر تقدیر شد که اسامی آنان به این شرح است:  پیوند فرهادی، سمیه تورجی، ریحانه نوری،مریم زرنشان، علی باباجانی، سمیه بابایی، اکرم سادات هاشمی پور، طیبه شامانی، محمدمهدی خانمحمدی، جواد الهی پور، نفیسه سادات موسوی، فاطمه عارف نژاد،  زهرا علیشاهی، فاطمه نانی زاد، محمدحسین مهدویان، مهدی پرنیان، عباس احمدی، سید احمد حسینی (شهریار)، ماجد منابی، پیوند فرهادی.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور از برگزیدگان بخش شعر طنز و شعر جمعیت تجلیل کرد. در پایان از سنا رضایی شاعر 9 ساله افغانستانی به دلیل شرکت در این کنگره تجلیل شد.

دومین کنگره ملی شعر خانواده به همت مدیریت آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی هنری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد راهبردی جمعیت حوزه های علمیه و مجمع ملی فعالان جمعیت برگزار شده است.
نظر شما