جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۲۷۳۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
مسعود مرادی سرپرست گروه دف نوازی اخوان سنندج که در روز سوم جشنواره اجرا داشت گفت :جشنواره اقوام می تواند به صورت بین المللی برگزارشود تا جهانیان با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند.
جشنواره اقوام می تواند بصورت بین المللی برگزارشود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مسعود مرادی از سال 1365 بصورت حرفه ای کار هنری را آغاز کرده است و ازتاسیس کنندگان اولیه گروه دف نوازان در کشور بوده است.

او درباره سابقه اجراها  می گوید:گروه هنری اخوان  در جشنواره های موسیقی فجر، نوای رحمت و تکنوازان و تمامی جشنواره های که به ساز کوبه ای دف مربوط می شود شرکت کرده است و در 32 دوره حاثز مقام شده است ، همچنین در جشنواره بین المللی در عراق و ترکیه و امارات و فرانسه حضور فعال داشته است.
 
مرادی ادامه داد؛ گروه اصلی ما از 8 نفر با هنرمندی  پویا رحمانی ، سید پویا سلامیه، سید داوود دهقانی ، دکتر آروین حسن نژاد ، محمد مردادی و ابراهیم مرادی  تشکیل شده  است که  الیته بعضی از هنرمندان هم در اجرا به ما می پیوندند.
دف نوازی یکی از هنرهای موسیقی شهر سنندج است که برگرفته از موسیقی عرفانی و ملودی های خانقاهی و عرفانی  است .
موسیقی یکی از جنبه‌های مهم فرهنگی جهان امروز است موسیقی فقط یک هنر نیست و با روج انسان سر و کار دارد و ابزاری برای بیان و انتقال فرهنگ،تمدن و تاریخ یک ملت و اقوام است.
موسیقی هر قوم تبلور فرهنگ اصیل و روحیه هنرمندانه آن قوم محسوب می شودموسیقی پیام آرامش است و صلح و دوستی بین ملت ها و اقوام به ارمغان می آورد زیرا درک و حس موسیقی محدود به زبان ، نژاد و مذهب خاص در دنیا نیست بلکه درک احساسات انسانی است و تا مرز بشریت در جهان امتداد دارد.  
 سرپرست گروه هنری اخوان ادامه داد، به نظرمن  باید این  جشنواره ها  تداوم پیدا کند و فرهنگ و موسیقی های اقوام همواره در معرض دید مردم قرار گرفته شود  تا با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند تا مخاطبین بیشتری از موسیقی   غنی اقوام ایرانی  بهره ببرند و درک مناسبی ازفرهنگ اقوام ایرانی از طریق موسیقی و سازهای ایرانی داشته باشند.
وی ادامه داد در این جشنواره گروه موسیقی کرمانشاه هم حضور دارد که موسیقی آنجا هم  بسیارغنی است  و بسیار با موسیقی  کردستان عجین است . اگر موسیقی کردها  نبود  موسیقی ایران دارای خلا بزرگی  بود .پایه اصلی موسیقی سنتی و مقامی ایران کردها هستند . هنرمندان برای نوازندگی تلاش و تمرین بسیاری می کنند و نوازنده ای که  5 دقیقه برروی استیج هنرنمایی می کند  حاصل 30 سال تجربه و ممارست اوست .
وی در آخر تاکید کرد ، امیدوارم چنین جشنواره هایی را بسیار  گسترده تربرگزار شودو  حتی در سطح بین المللی برگزارشود  تا  دیگر کشورها  که طالب موسیقی اقوام  هستند و حتی برای آن  هزینه می کنند از آن بهره مند شوند.
علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به   دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.
مطالب مرتبط
نظر شما