چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۱۸
کد خبر: ۱۲۷۹۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
در حاشیه جشنواره «ایران آینده» در باغ کتاب برگزار می‌شود
فرهنگ‌سرای امام(ره) در جشنواره «ایران آینده» در باغ کتاب تهران، برنامه‌ای با عنوان «قصه نوجوانی» برای گپ و گفت با نوجوانان برگزار می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جشنواره «ایران آینده» با برگزاری برنامه‌های متنوع برای نوجوانان در باغ کتاب تهران در حال برگزاری است. یکی از بخش‌های این جشنواره برنامه گپ و گفت با نوجوانان با عنوان «قصه نوجوانی» است که به همت فرهنگ‌سرای امام(ره) هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ رو به روی کتاب‌فروشی کودک و نوجوان باغ کتاب برگزار می‌شود. این برنامه برای دختران و پسران ۱۲ تا ۲۰ ساله پیش‌بینی شده است. 
حسین حق‌پناه تسهیلگر نشست‌های «قصه نوجوانی» درباره این برنامه گفت: تلاش می‌کنیم با نوجوانان درباره نوجوانی و مسائل گوناگون آن صحبت کنیم. بنابراین بیش از اینکه ما موضوع تعیین کنیم، به دنبال این هستیم که خود نوجوانان به ما موضوع بدهند و خودشان بگویند که دوست دارند درباره کدام یک از مسائل و چالش‌های دوره سنی نوجوانی صحبت کنند. 
وی ادامه داد: هدفمان این است که نوجوانان بتوانند در یک فضای امن، راحت و صریح دغدغه‌های خود را با بقیه نوجوانان به اشتراک بگذارند و درباره‌اش گفت‌وگو کنند. تا کنون با جمع‌بندی نظرات نوجوانان به ۲۳ موضوع مهم رسیده‌ایم که ترس از آینده، مورد قضاوت واقع شدن، تفاوت انتظارات والدین با انتظارات نوجوان از خود، آینده شغلی و درآمد و شنیده شدن، دیده شدن و درک شدن مهم‌ترین موضوعاتی بود که نوجوانان به آن اشاره کردند.
حق‌پناه درباره ضرورت برگزاری نشست‌هایی مانند «قصه نوجوانی» گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نوجوان بالاخره مهم شده است. اگر چه سال‌هاست که فعالان حوزه نوجوان سعی دارند توجه دهند که یک گروه سنی و نسلی خاص مانند نوجوان نیاز به دیده شدن و درک شدن بیشتر دارد. برای کودکان، جوانان و بزرگسالان برنامه‌های متعددی داریم، اما برای نوجوانان کمتر اهمیت قائل هستیم؛ چه برای رشدشان و چه برای حضورشان در فضاهای اجتماعی. این ضرورت الان حس شده است، اما هنوز برای خیلی از سیاست‌گذاران این سؤال باقی است که با نوجوان چه باید کرد؟ 
تسهیلگر نشست‌های «قصه نوجوانی» اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم گام اول و البته مهم‌ترین گام شنیدن نوجوان است و اینکه خود نوجوان آن‌قدر در گفت‌وگو توانمند است که خودش از خودش به ما بگوید. نوجوان می‌تواند بگوید که چه مسائلی دارد و چه باید کرد. ما فکر می‌کنیم مسئله اصلی نوجوان امروز این نیست که راه حل‌های مناسبی برای مسائلش نیست، بلکه ما اصلاً نمی‌دانیم مسائل نوجوان چه چیزهایی است. «قصه نوجوانی» فرصتی برای شنیده شدن نوجوان امروز و دغدغه‌هایش است. 
وی در پاسخ به این پرسش که تسهیلگر برنامه چه وظایفی بر عهده دارد گفت: کار من در این نشست‌ها ایجاد زمینه گفت‌وگو است. بسیاری از ما می‌خواهیم حرف بزنیم، اما چون حرف زدن را تمرین نکرده‌ایم، از آغاز گفت‌وگو هراس داریم. مخصوصاً جایی که اختلاف نظر وجود دارد و آدم‌ها همه مثل هم فکر نمی‌کنند، گفت‌وگو سخت‌تر می‌شود. کار اصلی من ایجاد زمینه گفت‌وگو و حفظ حریم گفت‌وگو است. اینکه نوجوانان بتوانند تمرین کنند بدون بی‌احترامی و توهین به یکدیگر و از هم پاشیدگی گروه، مسائلشان را صریح، مستقیم و شجاعانه بیان کنند. کار من مراقبت از این روند است.
حق‌پناه در پایان درباره استقبال از برنامه عنوان کرد: شب اول که این کار را شروع کردیم، اصلاً انتظار نداشتیم که به شب دوم برسد! خیلی‌ها گفتند نوجوانی که امکان حضور در بازی‌های مهیج و سرگرم‌کننده باغ کتاب را دارد، علاقه‌ای به شرکت در گفت‌وگوی جمعی نشان نمی‌دهد. اما حضور نوجوانان در «قصه نوجوانی» بی‌نظیر بود و مشخص شد اگر به دغدغه‌های نوجوانان توجه شود، از گفت‌وگو استقبال می‌کنند. 
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره «ایران آینده» را از ۱۱ تا ۲۰ آبان هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با برنامه‌های متنوع برای نوجوانان در باغ کتاب تهران برگزار می‌کند.


نظر شما