يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۰۶۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
هیات مدیره انجمن نقد ادبی ایران، ۶ پژوهشگر را به عنوان نامزدهای دریافت دومین دوره جایزه‌ ملی دوسالانه‌ نقد زرین، یادنام دکتر عبدالحسین زرین‌کوب معرفی کرد.
نامزدهای دومین «نقد زرین» معرفی شدندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،از روابط عمومی انجمن علمی نقد ادبی ایران، هیات مدیره انجمن پس از بررسی و داوری‌های مقالات راه‌یافته به دور سوم جایزه، ۶ پژوهشگر را به این شرح به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی کرد:

زهرا صابری‌نیا و همکاران برای مقاله تاویل و نقد ماهیت آن در مثنوی معنوی با تکیه بر آرای پل ریکور

مصطفی صدیقی برای مقاله بوطیقای کلیله و دمنه: تحلیل سازوکارهای حاکم بر مقدمه‌ها و متن کلیله و دمنه

قدرت قاسمی‌پور برای‌ مقاله تبیین نظری شکل گیری ژانرها و مناسبات بین ژانرها و خلاقیت ادبی

سجاد ممبینی برای مقاله سمپتوم‌شناسی هرمنوتیک خود در مدرنیسم ادب

فواد مولودی برای مقاله نسبت اسطوره و داستان ایرانی از منظری فلسفی

رویا یدالهی شاه‌راه و همکاران برای مقاله فهم مسئله‌ی اصلی ادبیات نوجوان بر مبنای رویکرد روان‌شناسی اگزیستانسیال (ارنستو اسپینلی)

بر اساس اعلام، از بین ۶ نامزد یادشده سه پژوهشگر، جوایز اول تا سوم شامل تندیس، سپاسنامه و جایزه نقدی را در مراسم اختتامیه جایزه که در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ و در محل مؤسسه خانه کتاب برگزار خواهد شد، دریافت خواهند کرد.

ابراهیم خدایار رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دبیر دوسالانه نقد زرین، سیدعلی قاسم‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن و استاد دانشگاه بین‌المللی‌ امام خمینی(ره) قزوین، معاون علمی جایزه و حسن گوهرپور نویسنده، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و منتقد ادبی دبیر اجرایی دوسالانه نقد زرین هستند.

انجمن علمی نقد ادبی ایران و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار کنندگان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه لرستان، دانشگاه بین‌المللی‌ امام خمینی(ره) قزوین، مرکز لرستان‌شناسی و مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس از حامیان این جایزه هستند.

در توضیحی از روند برگزاری این جایزه آمده است: در گام نخست، ۲۰ تن از استادان دانشگاه‌های سراسر ایران با بررسی ۵۱ نشریه‌ ادبی و ۳۳۱۷ مقاله‌ی چاپ‌شده در طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ و حدود ۱۰۰ مقاله‌ی ارسال‌شده به دبیرخانه‌ی جایزه، ۶۲ مقاله را شایسته‌ی ارزیابی در مرحله‌ی دوم دانستند.

در این مرحله علیرضا نیکویی، عیسی‌امن‌خانی و هاشم صادقی محسن‌آباد مقالات را براساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی انجمن داوری و ۷ مقاله را برای مرحله‌ سوم برگزیدند.

در مرحله‌ سوم و نهایی مریم عاملی رضایی، حمیدرضا شعیری، سیدعلی قاسم‌زاده، مرتضی‌بابک معین و ابراهیم خدایار مقالات راه‌یافته به این مرحله را بررسی و در نهایت ۶ مقاله را نامزد دریافت دومین‌ دوره جایزه‌ ملی دوسالانه‌ نقد زرین معرفی کردند.
نظر شما