يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۷
کد خبر: ۱۳۱۵۳۵
|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
نمایشگاه‌هایی همچون «روایتِ تکرار»، «سیاه بازی»، «گسست»، «تلواسه هامون»، «ندای درون» هفته اول اردیبهشت در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت افتتاح می‌شود.
گالری‌گردی در اردیبهشت؛ «روایتِ تکرار» تا «گسست»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه‌هایی همچون «روایتِ تکرار»، «سیاه بازی»، «گسست»، «تلواسه هامون»، «ندای درون» و «عدن/عدم» هفته اول اردیبهشت در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران افتتاح می‌شوند، همچنین بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از ماه گذشته هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«عدن/عدم»

نمایشگاه انفرادی از آثار الله یار نجفی با عنوان «عدن/عدم» یکم تا ۲۲ اردیبشهت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اریدو بهشت برین سومریان بوده و دسترسی به آن ممنوع و تأویل متاخر آن،«باغِ عدن»، ارجاع به آغاز است، و عدمِ پایان. هر آنچه داشته و دانسته‌ایم و تمام آنچه خواهیم داشت و دانست در میان این دو مفهوم قرار دارد. مفاهیمی ابتدایی و پایه‌ای-شاید اولین مفاهیمی که ساختیم یا به یاد می‌آوریم-؛ اول و آخر، مرگ و زندگی، ازل و ابد و عدن و عدم. تمام موجودات، روی محوری که آغاز آن عدن و پایانش عدم است جای می‌گیرند؛ محوری که می‌توان آن را به شکل دایره تصور کرد که نقطه آغاز و پایان آن یکی‌ است. سر یا ته، پایین یا بالا، درون و بیرون پیدا نیست؛ بدان معنا که پس و پیش آن را نمی‌توان تصور کرد….»

«یادمان» در نگارخانه شفق

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «یادمان» به سرپرستی شهرام اسعدی از ۳۰ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست‌ویکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده برپاست.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه با استفاده از تکنیک‌های رنگ روغن، پاستل، ترکیب مواد و ... به موضوع طبیعت و پرتره اختصاص دارد. در این نمایشگاه آثار الهام عباسی‌فر، سارا اسدی، شیرین حکیم، مرضیه بیوک آقایی، بهاره خدمتی، ملیکا کریمی، ارغوان هاشمی، الهام باقری، سولماز لشگری، مرضیه عامدار، فاطمه زارعی، لیلا صبوحی، حسین زارعپور و حمید میرمغزی در معرض دید بازدیدکنندگان است.

«روایتِ تکرار» در گالری شَلمان

‎نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار غزال وزیری با عنوان ‎«روایتِ تکرار» جمعه (یکم اردیبهشت) ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ در گالری شَلمان به نشانی بلوار میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷، واحد یک افتتاح می‌شود و تا ششم اردیبهشت از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ برپاست.



«سیاه بازی» در سو


نمایشگاه انفرادی از آثار حجمی روزبه شریف با عنوان ‎«سیاه بازی» جمعه (یکم اردیبهشت) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مجموعه معاصر سو به نشانی خیابان نجات الهی (ویلا)، سمیه، پورموسی، پلاک ٣٠ افتتاح می‌شود و تا ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در این مجموعه برپاست. مجموعه معاصر سو شنبه‌ها تعطیل است.

«مبشران» در خانه عکاسان ایران


نمایشگاه عکس «مبشران» روایتی از فعالیت‌های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا از آثار سیدجواد میرحسینی عکاس گیلانی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ (به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها) در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ، میزبان بازدیدکنندگان است. این نمایشگاه شامل ۴۰ عکس در اندازه‌های ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر و یک عکس ۱.۵ در ۲.۵ متر است.

همچنین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، نمایشگاه‌های دیگری به همت حوزه هنری برپا شده است که «خاطرات ناتمام» منتخبی از آثار دهه ۶۰ و۷۰ مصطفی گودرزی در موزه دفینه مجموعه فرهنگی هنری سردار آسمانی و «تندیس‌های سرفراز» مرور آثار هنرمندان پیشکسوت مجسمه‌ساز؛ استادان نادر قشقایی، ملک دادیار گروسیان، قدرت‌الله معماریان، طاهر شیخ الحکماء، حسین عصمتی، حمید قدیریان، مینا صدری، فاطمه خزایی، عفت صلواتی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری از این جمله است.

«پراکسیس» در گالری شیدایی

نمایشگاه گروهی «پراکسیس» با آثار پریا فرخی، رامین حفیظی، فران فریدونی، نرگس رنجبر، دنیا رستمی و شکوفه کریمی ۲۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت، یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان بهارشیراز، میدان بهارشیراز، روبه روی موزه عکسخانه شهر برپاست.گالری شیدایی شنبه‌ها تعطیل است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم صدف کیانی آمده است: ««پراکسیس» واژه‌ای یونانی، و به معنی «عمل» و «کنِش متوجه هدف» است. اگر هیچ آگاهی در نوع انسان نبود، اگر در بن هر چیز تنها نیروی وحشی و عنان گسیخته‌ای نهفته بود که در هیجانات ظلمانی هر چیز بزرگ و بی‌مقدار را خلق می‌کرد، اگر در بنیاد همه‌چیز سیاهی بی انتها و سیری ناپذیری پنهان بود، زندگی دیگر جز نومیدی چه بود؟ زیستن چه سان تهی و بی‌ارزش بود اگر گذر نوع بشر از جهان همچون گذر بادی از شنزاران‌ بود، اگر «عمل» از انسان سلب می‌شد و اگر هیچ قهرمان، شاعر و هنرمندی پای به جهان نگذاشته بود.

آنگاه جهان عرصه‌ مایوسان بی‌عمل می‌شد. قهرمانان به میدان می‌روند، هنرمندان و شاعران خلق می‌کنند، وجود آنها عرصه‌ آشکارگی «حیات عمل ورزانه» است حتی اگر ابری مظلم آنها را از نظر دور کند باز هم عمل آنها پدیدار خواهد گشت. در آن دوران که سرنوشت بشری با پوچی و بیهودگی گره می‌خورد و آن لحظه که قهرمان تکیده و رنجور از میادین پرمخاطره بازمی‌گردد، هنرمند در مقام چاره‌اندیشی با نوایی گرفته همگان را به بودن و زیستن دعوت می‌کند.

‌آن‌ چیز که هنرمند به واسطه‌ی در جهان بودنش خلق می‌کند نه تنها حاصل تجربه‌ زیستن خودش، بلکه فراوده بودن تمام باشندگان‌ زیست جهان اوست، اکنون، اینجا ما در مواجهه با محصول زمان و جهان پر التهاب از سرگذرانده‌ خودمان هستیم که در فرم‌های مختلف به عرصه‌ ظهور درآمده‌اند و آینه‌ای از تجربیات پر فراز و نشیب همگان هستند.»


«عکس‌های مضحکه» در موزه عکسخانه شهر


نمایشگاه «عکس‌های مضحکه» عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار به انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تا ۱۴ اردیبهشت در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است.

۶ نمایشگاه تجسمی در خانه هنرمندان ایران

۶ نمایشگاه تجسمی،روز جمعه (اول اردیبهشت) ساعت ۱۷ در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شوند و تا یازدهم اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان هستند. این مجموعه روزهای شنبه تعطیل است و علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به گالری‌های این مجموعه مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های آناهید پیمان با عنوان «گسست» در گالری استاد ممیز افتتاح می‌شود. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «مجموعه‌ آثار آناهید پیمان گسست طبیعت را تداعی می‌کند. انتزاعی تلخ با پوسته‌ای رنگارنگ که پرسپکتیو زیست محیطی را در قالب تراژدی حقیقی سرنوشت آن به تصویر می‌کشد. اختلالات ویرانگری که آگاهانه و ناآگاهانه اکوسیستم زیستی گونه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

گالری زمستان نیز میزبان نمایشگاه فتوکلاژهای الناز راسخ با عنوان «آدمی بی‌زمان و زمان بی‌آدمی» است. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «بدون انسان هیچ زمانی وجود ندارد. ولی این «نه بدونِ آدمی» چه معنایی دارد؟ آدمی دهنده‌ی زمان است یا گیرنده‌ آن؟ آیا آدمی ابتدا آدمی است و سپس به طور اتفاقی، یعنی در زمانی یا در زمانی دیگر، زمان را دریافت می‌کند و خود را به آن پیوند می‌دهد؟ زمان راستین نزدیک‌بودگیِ حضور یافت از دل حاضر، گذشته و آینده است.»



نمایشگاه عکس‌های حامد غلامی با عنوان «تلواسه هامون» در گالری پاییز برگزار می‌شود، در توضیح این نمایشگاه آمده است: ««دشمن»، «دروغ» و «خشکسالی»، کهن‌ترین جادوهای سه‌گانه‌ بدسگال اهریمنی هستند، که تا بود؛ با سه‌گانه‌ نیکوسگالِ «دوستی»، «راستی» و «آبادانیِ» ایران زمین در کشمکش و ستیزه بودند. در هر روزگار، خردمند پهلوانان و توانمند دانایانِ پیشین، با کمندِ خرد و دانایی، سرِ جادوان را همیشه به بند می‌آورده‌اند.»

گالری استاد میرمیران نیز میزبان نمایشگاه عکس‌های زهرا خاوری با عنوان «نگاه» است. این نمایشگاه عکس‌هایی از چهره دختران و مادران مهاجر است که بر اساس روایت‌هایشان در قاب پرتره عکاسی شده‌اند. هر کدام از آنان روایتی شیرین و عمدتاً تلخ از مهاجرت اجباری داشتند.

همچنین نمایشگاه مجسمه‌های سنگی سیدرحیم حسینی با عنوان «تلاطم» در گالری تابستان افتتاح می‌شود. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «احساسات درونم مدام در تلاطم هستند. آنها گاهی خود را در تصویر می‌نمایند و گاهی در کلام و اینک در مجسمه. چه زیبا، سنگ‌های سخت این روزها در تنهایی‌هایم به کمک آمده‌اند تا احساساتم را به نمایش بگذارند.» گالری بهار نیز میزبان نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «دریای عشق» است.

«ندای درون» و «انعکاس» در گالری خط سفید


نمایشگاه انفرادی هنر مفهومی از آثار شادی آخوندی با عنوان «ندای درون»، یکم تا ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری خط سفید به نشانی بلوار نلسون ماندلا(جردن)، خیابان گلفام، پلاک۵۰، طبقه چهار، واحد هفت میزبان علاقه‌مندان است، همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار عسل قاسمپور با عنوان «انعکاس»، ۱۸ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت در این گالری دایر است. گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است

نمایشگاه گروهی «دیدار» با هنرمندان

خاطرات جمعی هنرمندان در سال‌های اخیر منحصر به بینال‌ها، نمایشگاه‌های گروهی و گردهمایی‌ها بوده است. مدت‌هاست که شرایط اجتماعی این مجال را از آنها دریغ کرده، گالری دیدار امیدوار است مجموعه نمایشگاه‌های «دیدار» با هنرمندان بهانه‌ای باشد برای تبادل افکار و تجربه‌ها، هم‌زیستی و عرضه آثار هنرمندان. این نمایشگاه در پی نخستین نشست با عنوان «دیدار» با هنرمندان ۲۵ فروردین تا هشتم اردیبهشت شنبه تا چهارشنبه و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دیدار به نشانی خیابان مفتح جنوبی، قبل از طالقانی، کوچه مبینی، پلاک ۱۰ برگزار می‌شود. گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است.

در این نمایشگاه آثار مهدی حسینی، همایون سلیمی، حسینعلی ذابحی، فرشته غازی راد، رضا افسری، رضا حسینی، رضوان صادق‌زاده، رضا خدادادی، همایون موسوی، رضا هدایت، سعید روان بخش، کیوان عسگری، بهنام کامرانی، جمال عرب‌زاده، یوسف شریف کاظمی، مهشید رحیم تبریزی، المیرا میرمیران، مریم فرشاد، حسین سعلبی فرد، مانلی منوچهری، مسعود مجذوبی، حمزه محمدی، لیدا معینی و یکتا ترکی به نمایش گذاشته شده است.



«بالتازار» در شم

نمایشگاه انفرادی عکاسی از آثار زهرا هوشیاری‌پور با عنوان «بالتازار»، ۲۵ فروردین تا هشتم اردیبهشت به جز پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شم به نشانی میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی(بهروز سابق)، بن بست یکم، پلاک هشت، طبقه اول، واحد۱۲ برپاست.

«توازن» در گالری با

نمایشگاه دوئت نقاشی «توازن» با آثاری از شهرزاد بیاتی و آناهیتا محبعلی با نمایشگاه‌گردانی نرگس سلیمان‌زاده ۲۵ فروردین تا هشتم اردیبهشت یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «با» به نشانی بلوار ارتش غرب، بعد از محلاتی، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک یک، ساختمان مدرن پلازا، طبقه ششم، واحد ۶۰۲ و ۶۰۳ برپاست. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم نرگس سلیمان‌زاده آمده است: «توازن وضعیتی است که در آن نیروهای متقابل با هم به تعادل می‌رسند. همزیستی پایدار تکه پاره‌هایی از پدیده‌ها و مفاهیم متناقض. نقطه آرامشی است در کشاکش طوفان؛ در تقابل دو فرم متخاصم یا همنشینی دو رنگ مکمل در یک تابلو نقاشی. در دل آشوب‌ها و بی‌قراری‌ها، در میانه‌ جنگ‌ها و ستیزها، در جایی میان عقل و احساس و زشت و زیبا، لحظه‌ای و مکانی‌ست که باید آن را جست چرا که چاره آنجاست. در توازنی که مانع از تلاشی ماست.»

«۱۱ شاهکار کوچک از ۱۱ هنرمند»

نمایشگاه «۱۱ شاهکار کوچک از ۱۱ هنرمند» با آثار داوود امدادیان، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، واحد خاکدان، حسینعلی ذابحی، جعفر روحبخش، علی‌اکبر صادقی، مسعود عربشاهی، فریده لاشایی و بهمن محصص از ۲۵ فروردین تا ششم اردیبهشت همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ برپاست. گالری یکشنبه‌ها تعطیل است.

«ماه بندگی» در نگارخانه معرفت

نمایشگاه معرق فلز مس با نام «ماه بندگی» با آثار نسرین رحیمی به مناسبت ماه مبارک رمضان از ۲۲ فروردین تا پنجم اردیبهشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۶ در نگارخانه فرهنگسرای معرفت واقع در شهران، بعد از زیر گذر شهید همت برپاست. این نمایشگاه شامل آثار خطی و مذهبی با پتینه آبی فیروزه‌ای است.

نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران


نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با ۲۲۱ اثر منتخب از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، طراحی نگارگری، گل و مرغ و نگارگری تا دهم اردیبهشت همه‌ روزه به جز روزهای یکم تا سوم اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موسسه صبای فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی برپاست.



«پدیدار سوم» در گالری شریف

نمایشگاه گروهی از آثار سها درخش و نیلوفر محمدی با عنوان «پدیدار سوم» با نمایشگاه‌گردانی صدف کیانی از ۲۵ فروردین تا هشتم اردیبهشت دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ دایر است. گالری شریف شنبه‌ها تعطیل است. بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم صدف کیانی آمده است: «اساس معنا دیالوگ است؛ باید وارد متن هر چیز شد و آن را واکاوی کرد. ایده برگزاری این نمایشگاه دوئت از آنجا شروع شد که با آثار دو هنرمند مواجه شدم هنرمندانی که در دو گوشه‌ این شهر بدون هیچ شناختی از یکدیگر آثاری را خلق کرده بودند که در متن یک جهان مشترک به گفت‌وگویی خاموش با یکدیگر نشسته بودند و من به عنوان ضلع سوم این گفت‌وگو در مواجهه با آثار این هنرمندان سعی کردم فضاهای تهی»، «دست نخورده»، «سکوت»ها و «همهمه‌های جهان آثارشان را کاوش کنم و در مواجه‌ این آثار ساحتی از گشایش مجدد نسبت به معنا یا دیگرگونه نگریستن به متن جهان آثار که نشانه‌ پدیدار شدن جوهر روح زمانه‌ کنونی است معنای سومی را بسازم تا وجوه دیگری از حقیقت در درون این آثار برملا شود.»

«گذرگاه» در گالری دوست

نمایشگاه آثار نقاشی فائزه حمامی با عنوان «گذرگاه»، به همراه منظومه شعر امین حدادی از ۱۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت از دوشنبه تا جمعه ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار برپاست.



نمایش «بنگر»

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بنگر» با آثار هنرمندان؛ علیرضا چمک، مهین منفرد، امیر شاهرخ‌ فریوسفی، پانته‌آ بیات مختاری، مانی مهرزاد، نگین عطائیه و سارا پویان‌فرد از ۱۵ فروردین تا پنجم اردیبهشت همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴ برپاست.

«ریسایز» در آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی، نقاشیخط، مجسمه با عنوان «ریسایز» با نگاهی دیگر به ارزش هنر و آثاری در ابعاد کوچک از هنرمندان پیشرو همچون سهراب سپهری، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، حسین محجوبی، جلال شباهنگی، ناصر اویسی، ابراهیم فرجی، علی اکبر صنعتی، منوچهر نیازی، حسین زنده رودی، هانیبال الخاص، اردشیر محصص، جمشید سماواتیان، احمد وکیلی، فرهاد گاوزن، یعقوب امامه پیچ، مهرداد ختایی، فرخ مهدوی، دنیا رستمی، علی ملک، محمدرضا خلجی، صادق ادهم و رامین جمشیدی از ۲۵ فروردین تا چهارم اردیبهشت به صورت آنلاین در گالری آرتیبیشن برپاست.

«چرخش» در گالری سیحون


‎نمایشگاه آثار حجم و نقاشی منصور نصرت نظامی نقاش و دانش‌آموخته‌ آکادمی هنرهای زیبای شهر نورنبرگ آلمان با عنوان «چرخش» ‎‏‎از ١٨ فروردین تا یکم اردیبهشت در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ١١ برپاست. بازدید هر روز با هماهنگی قبلی با شماره تماس ۰۹۳۵۳۵۰۸۵۳۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ امکانپذیر است. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
نظر شما