يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۳۱۶۵۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
نمایشگاه‌هایی همچون «سکرات کلمات»، «گذر عمر در چهار فصل»، «ماه دوم»، «صفای بی‌خبران» و «پاپ­ آرت» هفته دوم ادیبهشت در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.
گالری‌گردی در هفته دوم اردیبهشت؛ «گذر عمر در چهار فصل»به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ازایرنا، نمایشگاه‌هایی همچون «سکرات کلمات»، «نو نگاره‌های نستعلیق»، «گذر عمر در چهار فصل»، «ماه دوم»، «صفای بی‌خبران»، «حرف نخواهم زد»، «برهه»، «پاپ آرت» و «ضیافت در قعر» هفته دوم ادیبهشت در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت افتتاح می‌شوند و بعضی از گالری‌ها همچنان میزبان نمایشگاه‌هایی از ماه گذشته هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند.

«کتابت وحی» در موزه فلسطین

نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی» به همت مجموعه فرهنگی‌ هنری آسمان با همکاری دارالکتابه قرآن کریم هفتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۷۴ افتتاح می‌شود و تا ۲۰ اردیبهشت به‌ جز روزهای پنجشنبه و جمعه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه ۵۵ اثر خوشنویسی شامل کتابت قرآن و قطعه‌نویسی (قرآن کریم و احادیث) از هنرمندان شاخص این عرصه، استادان احمد عبدالرضایی، رضا بنی‌رضی، عذرا عبدالله‌پور، عباس اخوین، علیرضا فلاحت‌پیشه و دیگر خوشنویسان معاصر به نمایش گذاشته خواهد شد.

«از اندیشه تا خلق یک معنا» در برج آزادی


«از اندیشه تا خلق یک معنا» به سرپرستی اعظم باغبان و مشاوره هنری احسان الیاسی با ۴۰ اثر منتخب از سراسر ایران با گرایش‌های مختلف هشتم اردیبهشت در «کافه گالری» برج آزادی افتتاح می‌شود و تا ۱۵ اردیبهشت همه روزه به جز شنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار منتخب از ۴۰ هنرمند منتخب در قالب نقاشی با موضوع آزاد و در انواع گرایش‌ها و شیوه‌ها از رئال تا آبستره و سوررئال و هنر مفهومی است که از میان بیش از یکصد اثر، انتخاب و به نمایشگاه راه یافته است. صابر چایچی، احسان الیاسی، نرجس خلیلی، نرگس غنجور قصرالدشتی، کتایون نمازی، بیژن شفیقی شهری و فرهاد آغاجاری از هنرمندان و اساتید برجسته شرکت‌کننده در این رویداد هستند.

«سکرات کلمات»

نمایشگاه «سکرات کلمات» آثار خوشنویسی حسین حقانی هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در گالری شَلمان به نشانی بلوار میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷، واحد یک افتتاح می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: ««به ناز خرامید خنیای شعر، و شکوه قوس و انحنای نستعلیق را از دل شاعرانگی ادب به عالم بصر قیاس کرد؛ روحش را در اجزا و نسوج آن ممزوج گردانید و صراحی «نون» از اصطکاک و لغزش قلم پدید آمد. «فیبوناچی» از سرگشتگی موج رقص‌انگیزش، دست از قلم کشید و طومار شمارش و اعداد به آب حیرت بشست. «نسبت طلایی» خواست که آید به تماشاگه راز، که شاید به خنجر «رایی» گره از غموض و رازآلودگی این زلف آشفته بگشاید؛ بر لفافگی زلف افزود و بر سرگشتگی شیفتگان نیز هم.

«کشیده‌ای» چو یال توسن سیاه بر مرغزار قرطاس کشیده شد، که دیده از دگردیسی سکون و جنبشش عاجز گشته است. بت عیار در هر عصری به شکلی درآمد تا عاقبت به قالب تجرید از معنی کلمات منتزع گردید.....«سکرات کلمات»... روایت منست از نستعلیق.»


«نو نگاره‌های نستعلیق»


نمایشگاه «نو نگاره‌های نستعلیق» با آثاری از بنفشه مصری‌پور هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی هنری آسمان واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهیدفلاحی (زعفرانیه)، نبش فیروزکوه افتتاح می‌شود و تا ۱۶ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست.

این نمایشگاه که چهارمین نمایشگاه انفرادی مصری‌پور محسوب می‌شود شامل چهل اثر خوشنویسی است. علاقه‌مندان در این نمایشگاه می‌توانند تابلوهایی با خط نستعلیق و دانگ درشت را مشاهده کنند. موضوع تابلوها آیات قرآنی و اشعار حافظ و سبک آن نیز دارای گرافیک خاص و منحصر به فرد است.

‌پیش از این نیز مصری‌پور نمایشگاه‌های انفرادی نقاشی‌خط (آب حیات) را در فرهنگسرای نیاوران، نقاشی‌خط (چرا رفتی) را در گالری نقش و خط و خوشنویسی (ضیافت نستعلیق) را در گالری گویا در بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ برگزار کرده است. حضور در نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشی‌خط سال ۱۴۰۱ در گالری نوبل، اورنج کانتی، کالیفرنیا و برگزیده جشنواره ملی خوشنویسی از سوابق این هنرمند است.

نمایش قدیمی‌ترین نسخه‌های کتابت قرآن

گنجینه‌ای از تصاویر قرآن‌های خطی در دوره‌های مختلف تاریخی، به دو زبان عربی و فارسی به مناسبت عید فطر در ایستگاه مترو شهید بهشتی(ره) برپا شده و تا ۳۰ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه با مشارکت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهره‌برداری مترو، برای آشنایی مردم با تاریخ کتابت قرآن و سیر تطور و تکامل آن از عصر نزول تا زمان حاضر و آشنایی با علوم مرتبط با آن برپا شده است. در این مجموعه از میان قرآن‌های کتابت شده از قرن اول تا چهاردهم هجری به معرفی حدود ۷۰ مصحف پرداخته شده به گونه‌ای که برای هر قرن پنج نسخه قرآنی انتخاب و بررسی شده است این مصاحف از مشهورترین کتابخانه‌ها و موزه‌های دنیا و از شهرهای مهم جهان اسلام انتخاب و معرفی شده است.

«گذر عمر در چهار فصل»

نمایشگاه «گذر عمر در چهار فصل» آثار نقاشی نگار کلانتری هشتم اردیبهشت ساعت ۱۷ در گالری ریشه ۲۹ به نشانی خیابان الهیه، خیابان آقابزرگی، روبه روی بانک آینده، جنب بانک خاورمیانه، پلاک ۳۱ افتتاح می‌شود و تا ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۲ دایر است. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم پرویز کلانتری آمده است: «دخترم نگار نخستین بار در کتاب درسی با شعری از سهراب سپهری روبه رو شد که تا امروز چنان تحت تاثیر جهان شاعرانه سپهری قرار گرفت که در نقاشی‌هایش نمایان است. در نوجوانی همراه با موسیقی و نواختن پیانو رویکردی داشته به نقاشی و چنان شیفته نقاشی‌های خوان‌میرو شد که سرانجام برای دیدن موزه‌اش سر از بارسلون درآورد.

او با برخوردای از فرازهایی از شعر سپهری با چشم‌های آبی به پرواز رنگین پرنده می‌نگرد در آمریکا نزد هنرمند ژاپنی به نام Andy Chen نقاشی را به شیوه ژاپنی kawabi فراگرفت. خودش در این باره می‌گوید حالا می‌فهمم چرا سپهری به ژاپن رفت تا به شیوه ژاپنی با قلم موی نرم و رنگ‌های رقیق نقاشی کند. از همان موقع تا امروز در جهان شاعرانه و پر مهر سپهری سیر و سلوک دارد. نقاشی‌های او شیوه نقاشی ژاپنی با جهان‌بینی شاعرانه ایرانی درآمیخته است.»


نمایش نقاشی‌های حسینعلی ذابحی


نمایشگاه نقاشی‌های حسینعلی ذابحی هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ افتتاح می‌شود و تا ۲۹ اردیبهشت همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برپاست. شنبه‌ها نگارخانه تعطیل است‌.

در بیانیه نمایشگاه آمده است: «اسمی برای تابلوها گذاشته‌ام و این احساس من است. لازم نیست آن‌ها را بست بپذیرید، می‌توانید اسمی دیگر برای آن‌ها آرزو کنید. نقاشی به ‌واقع یک جادوست.»

دومین نمایشگاه «ماه دوم» در نگارخانه لاله

دومین نمایشگاه «ماه دوم» منتخبی از آثار نقاشان معاصر ایران با مشارکت ۲۹ هنرمند و نمایش ۳۰ اثر نقاشی هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله افتتاح می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۳ و جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه آثار الهام باقری، فیروزه بختیاری، کامبیز برنجی، توفیق نیکخواه بهرامی، مریم(سایه) ثقفی، سعید چاواری، مهدی حسینی، هادی خانی، مصطفی خزائی، منصور خیرخواه، پروانه رزاقی، نیلوفر رهرو، بهمن زارعیان، محمدعلی سعیدی، مریم سلمان، محمدرضا شیروانی‌زاده، مرضیه صالحی، محمدجواد طاهرخانی، فرشته غازی‌راد، لیلا فلاح، مینا قویدل، ستار کریمی، مهدی محب علی، محمد محمدزاده تیتکانلو، محمدعلی مشرفی، فاطمه سادات موسوی‌زاده، بهداد نجفی اسدالهی، جواد نوبهار و پروانه سادات نوربخش ارایه می‌شود که گویایی تلاش و واکاوری جمعی از هنرمندان نوگرای ایران است.

نقاشی ایران در دهه‌های بیست تا پنجاه هجری شمسی پا به عرصه جدیدی گذاشت که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت‌های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر برای شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. در این‌ گرایش‌ها، عناصر هنر با تجربیات هنر امروز به هم آمیخته گشته و تلاش شده‌ اثری نو پدید آید.

در این‌ نوع‌ گرایش‌ها، عناصر بارز هنر ایران با تجربیات هنر امروز به هم آمیخته گشته و تلاش شده‌ تا همان هم‌نهادی‌ای را که در دوره‌های گذشته بین‌ پدیده‌های‌ ملی‌ و بیگانه حاصل می‌شده به صورت‌ دیگر در دوران معاصر پدید آورد. این مساله، یعنی‌ کسب هویتی مستقل، در مورد تلاش‌های مستقل. با توجه به برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی ماه دوم در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و استقبال خوب هنرمندان شاخص و شهروندان، دومین نمایشگاه نقاشی ماه دوم اجرا برگزار می‌شود.

«صفای بی‌خبران»

نمایشگاه آثار نقاشی شیرین میرجمالی با عنوان «صفای بی‌خبران» هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ افتتاح می‌شود و تا ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است. نگارخانه والی شنبه‌ها تعطیل است.

«زمین آبستن روزی دیگر است»

نمایشگاه آثار نقاشی آهو حامدی با عنوان «زمین آبستن روزی دیگر است» هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، شماره هفت افتتاح می‌شود و تا ۲۵ اردیبهشت دایر است.

در بیانیه نمایشگاه به قلم کامران غبرایی آمده است: «مادران این زمین آبستن روزی نو و فردایی تازه‌اند. پلشتی و انسداد را می‌گیرند و حملش می‌کنند و بعد از این حاملگی، نوبت زاییدن روزی نوست. خرجش درد است اما جایزه‌اش مادر شدن، مادر روزگاری نو که مادرانش با دیگرانش برابرند.»

«حرف نخواهم زد»

نمایشگاه انفرادی نقاشی «حرف نخواهم زد» با آثار مهین منفرد هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول افتتاح می‌شود و تا ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در این گالری برپاست. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «گمان می‌کنم ذات طبیعت زنانه است، گاه زیبا، گاه عصیانگر، با زوایای پنهانی که سعی دارد تلاطم درونی و عصیان را دستمایه ماندن و ایستادگی کند. حال این منم، موجودیتی که در حصار از خودبیگانگی حبس شده و اکنون در تلاش است تا با عناصر درهم ریخته و لگدمال شده، فقدانِ بودن را نادیده بگیرد. از خویش می‌پرسم: آیا می‌توانم از پوچی عبور کنم و به شورش برسم تا عشق را تجربه کنم؟»



«برهه» در ایوان

نمایشگاه انفرادی نقاشی «برهه» از آثار علی زعیم هشتم اردیبهشت ساعت ۱۷ در گالری ایوان به نشانی خیابان الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه،کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک افتتاح می‌شود و تا ۲۲ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ دایر است. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

زعیم در بیانیه نمایشگاه نوشته است: «ریشه آگاهی است. نقاشی از عکس های مستند ابعاد ژرف اندیشانه تری از آگاهی جمعی را در اختیارمان قرار می دهد و همچنین دیدن تصویر مخاطب از خودش در درون اثر سبب می‌گردد که به درک رنج آگاه شویم و با شناخت آن به رهایی دست یابیم. آزادی یک منش است و حاصل این رهایی نسلی گرانبها خواهد بود. از هنرمند عکاس هنگامه گلستان که عکس‌های مستند را در اختیارم قرار دادند تا الهام‌بخش این مجموعه باشد سپاسگزارم.»

نمایش «بازی»

نمایشگاه انفرادی آثار محمدحسین ماهر نقاش، مجسمه‌ساز و مدرس هنر با عنوان «بازی» هشتم تا ۲۲ اردیبهشت جمعه‌ها ساعت ۱۳ تا ۲۰ و سایر روزها ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری ۲+ به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک هشت، طبقه دوم دایر است. گالری شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است.

«پاپ آرت» در گالری ملت

نمایشگاه گروهی «پاپ آرت» به کوشش و گردآوری سیمین قرقچیان هشتم اردیبهشت ساعت ۱۷ در گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبه روی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ افتتاح می‌شود و تا ۲۲ اردیبهشت همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ برپاست.

سیمین قرقچیان در این نمایشگاه به درهم تنیدگی تولیدات کارخانه‌ای در فرهنگ و زیست مردم پس از پنجاه سال از ظهور پاپ آرت پرداخته است. وی از ۱۰ هنرمند در شاخه‌های نقاشی، نگارگری، کولاژ و فوتومونتاژ خواسته است که هر کدام به نوشیدنی انرژیزا، به عنوان نمادی پیوند خورده با فرهنگ روزمره از زاویه دید خود بپردازند. از نفوذ در فرهنگ ایرانی-اسلامی تا نگاه از زاویه های اجتماعی و انسان‌شناسی.

پاپ آرت درباره روزگاری سخن می‌گوید که محصولات با انسان و عواطف و احساساتش، باورها و دیدگاه‌های اجتماعی‌اش پیوند خورده‌اند. نه مفعولی خودمحور که تنها به خود و ساختار و چگونگی‌اش ارجاع داشته باشد.

سیمین قرقچیان هنرمند بین‌المللی متولد ۱۳۷۲ در تهران است. وی فعالیت نمایشگاهی خود را از سال ۲۰۱۲ از لیون فرانسه آغاز کرد و تاکنون بیش از سی نمایشگاه انفرادی و گروهی در لیون، تهران، کلن، فرانکفورت، نیویورک، میشیگان، لس انجلس، شیکاگو، تایپه، بانکوک، لوزان، نروژ و... در کارنامه کاریش دارد.



نمایشگاه نقاشی هنرمندان ایران و افغانستان

نمایشگاه گروهی نقاشی «نقش هنر» آثار هنرمندان ایران و افغانستان به منظور همدلی و دوستی میان هنرمندان دو کشور با مشارکت کانون هنر و تجربه رسام هشتم اردیبهشت ساعت ۱۴ در نگارخانه فانوس فرهنگسرای رازی به نشانی میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی افتتاح می‌شود و تا ۲۲ اردیبهشت همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۶ دایر است.

در این نمایشگاه بیش از ۶۰ اثر در اندازه‌های متنوع با محوریت نگاهی هنرمندانه به انسان، طبیعت و اشیا با تکنیک‌های رنگ روغن، اکرلیک، آبرنگ، طراحی و سیاه قلم به نمایش گذاشته می‌شود.

«عجایب کوچک» در گالری گویه

نمایشگاه‌ گروهی نقاشی «عجایب کوچک» با آثاری از رایا بختیاری، حوری بنام، تبسم تهم، فرزانه خوشخو، آیدا روزبیانی، آیدا صراطی، فائزه فوادیان، پرستو کرمانی، مژگان مدنی، آرش مژگانلو، آرزو معرفاوی و نمایشگاه‌گردانی غزاله نقیبی با همکاری گالری آرتیبیشن هشتم اردیبهشت ساعت ۱۷ در گالری گویه به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان لطفی، تقاطع مشاهیر، پلاک ۳۹ افتتاح می‌شود و تا ۱۸ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

‎«عجایب کوچک» بر شگفت‌انگیزبودن خلق اثر هنری تأکید دارد و عجایب هم در این آثار، همان نمایش جهان بی‌انتهای فرم و معناست.

«ضیافت در قعر»

نمایش انفرادی نقاشی «ضیافت در قعر» با آثار مهدی راحمی هشتم تا ۱۷ اردیبهشت، همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به همت، خیابان گل نبی غرب، میدان احمدی روشن، خیابان ساسانی‌پور، کوچه قندی، پلاک ۶ میزبان علاقه‌مندان است. این نمایشگاه به صورت مجازی نیز برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «تجسم بخشیدن به یک وضعیت اجتماعی مشترک مسئله اصلی نقاشی‌هایم در چند دوره اخیر است. وضعیتی که در آن فرهنگ اندیشیدن و جست و جوگری جای خود را به مصرف و پذیرفتن هر آنچه رسانه می‌خواهد داده است. در مجموعه حاضر به بی‌تفاوتی و عادت کردن به وضعیت اکنون پرداخته شده است. کنار آمدن با آنچه که می‌دانیم پایان تباهی دارد، عجیب است که گویی در دل یک سیلاب مهلک ضیافتی برپاست؛ ضیافتی در قعر.»


«برخاستن»

نمایشگاه آثار نقاشی لیلا بانکی با عنوان «برخاستن» هشتم اردیبهشت ساعت ۱۶ در نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ افتتاح می‌شود و تا ۱۹ اردیبهشت دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست.

«سیاه بازی» در سو


نمایشگاه انفرادی از آثار حجمی روزبه شریف با عنوان ‎«سیاه بازی» یکم تا ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در مجموعه معاصر سو به نشانی خیابان نجات الهی (ویلا)، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ٣٠ دایر است. مجموعه معاصر سو شنبه‌ها تعطیل است.

«عدن/عدم»

نمایشگاه انفرادی از آثار الله یار نجفی با عنوان «عدن/عدم» یکم تا ۲۲ اردیبشهت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج برپاست.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اریدو بهشت برین سومریان بوده و دسترسی به آن ممنوع و تأویل متاخر آن،«باغِ عدن»، ارجاع به آغاز است، و عدمِ پایان. هر آنچه داشته و دانسته‌ایم و تمام آنچه خواهیم داشت و دانست در میان این دو مفهوم قرار دارد. مفاهیمی ابتدایی و پایه‌ای-شاید اولین مفاهیمی که ساختیم یا به یاد می‌آوریم-؛ اول و آخر، مرگ و زندگی، ازل و ابد و عدن و عدم. تمام موجودات، روی محوری که آغاز آن عدن و پایانش عدم است جای می‌گیرند؛ محوری که می‌توان آن را به شکل دایره تصور کرد که نقطه آغاز و پایان آن یکی‌ است. سر یا ته، پایین یا بالا، درون و بیرون پیدا نیست؛ بدان معنا که پس و پیش آن را نمی‌توان تصور کرد.»


«به تماشا رفتن مرغ مقلند»

نمایشگاه انفرادی از آثار یاسمن صفا با عنوان «به تماشا رفتن مرغ مقلند» یکم تا ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری دلگشا به نشانی خیابان مفتح جنوبی، خیابان سمیه، نبش رامسر، پلاک ۶۳ برپاست. گالری روزهای شنبه‌ و دوشنبه‌ تعطیل است.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه به قلم شباهنگ طیاری آمده است: «در مجموعه به تماشا رفتن مرغ مقلد یاسمن صفا به سوژه گل و مرغ پرداخته است. از نوع معمول این سوژه تاریخی در شعر و ادب و نقاشی ایرانی دوری کرده است و شاعرانگی گفت و گوی میان گل و پرنده را از میان برده. تمهید او نه با حذف کلی پرنده‌ها از پرده نقاشی بلکه در خالی نگه داشتن جای آنهاست.

حالا جای خالی و نیستی آنها بر روی بوم محل گفت و گوست و نه دردِ دِلشان با گل. اکنون بلبل به شکل استعاری دیگر برای بیان احساسات و عواطف ذهنیت ایرانی کارکردی ندارد. حجم تلخی و تاریکی بیش از اینهاست. صدای بلبل دیگر نقشی شبیه به نویز سفید را ایفا نمی‌کند که در خواب رفتنمان کمک‌مان کند.»


نمایشگاه نقاشی «گردش رنگ» در نگارخانه پردیسان

نمایشگاه نقاشی آبرنگ «گردش رنگ» مجموعه‌ای از آثار مریم نادری نقاش، نویسنده، مدرس و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، پنجم تا ۱۴ اردیبهشت‌ از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه پردیسان گالری یک فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهیدسلیمی جهرمی برپاست.

«خط وصل» در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه «خط وصل» شامل آثار خوشنویسی و نقاشیخط ابوالفضل امینی، پنجم تا ۱۴ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از تقاطع شهید ستاری، جنب شهر کتاب دایر است.

«رواق هنر» در نگارخانه معرفت

نمایشگاه نقاشی رنگ روغن و آبرنگ «رواق هنر» تا ۱۳ اردیبهشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای معرفت واقع در شهران، بعد از زیر گذر شهیدهمت برپاست. در این نمایشگاه ۲۷ اثر از آثار ویدا محق ارایه شده است.

«اسدالله» و «بازگشت قهرمان»

«اسدالله» نمایش اینستالیشن صدا از مهدی بهبودی و شایان سپهرمند و نمایش ویدئوآرت هنگامه حسینی با عنوان «بازگشت قهرمان» با همکاری پروژه‌های وتن با عنوان «مشاعات» یکم تا ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برگزار می‌شود. پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ شنبه‌ها تعطیل است.



«نویافته»

نمایشگاه گروهی «نویافته» یکم تا هشتم اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری یافته به نشانی دروس، خیابان یارمحمدی، بن بست طالقانی، پلاک هشت دایر است. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

«یادمان» در نگارخانه شفق

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «یادمان» با آثاری از الهام عباسی‌فر، سارا اسدی، شیرین حکیم، مرضیه بیوک آقایی، بهاره خدمتی، ملیکا کریمی، ارغوان هاشمی، الهام باقری، سولماز لشگری، مرضیه عامدار، فاطمه زارعی، لیلا صبوحی، حسین زارعپور و حمید میرمغزی به سرپرستی شهرام اسعدی، ۳۰ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست‌ویکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده برپاست.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه با استفاده از تکنیک‌های رنگ روغن، پاستل، ترکیب مواد و ... به موضوع طبیعت و پرتره اختصاص دارد.

«مبشران» در خانه عکاسان ایران


نمایشگاه عکس «مبشران» روایتی از فعالیت‌های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا از آثار سیدجواد میرحسینی عکاس گیلانی، ۲۰ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ دایر است. این نمایشگاه شامل ۴۰ عکس در اندازه‌های ۱۰۰ در ۷۰ سانتی‌متر و یک عکس ۱.۵ در ۲.۵ متر است.

«پراکسیس» در گالری شیدایی

نمایشگاه گروهی «پراکسیس» با آثار پریا فرخی، رامین حفیظی، فران فریدونی، نرگس رنجبر، دنیا رستمی و شکوفه کریمی ۲۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت، یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان بهارشیراز، میدان بهارشیراز، روبه روی موزه عکسخانه شهر برپاست. گالری شیدایی شنبه‌ها تعطیل است.



«عکس‌های مضحکه» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه «عکس‌های مضحکه» عکس‌های طنز و مضحکه دوران قاجار به انتخاب محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ عکاسی ایران و کیانوش معتقدی پژوهشگر و مترجم حوزه تاریخ هنر قاجار تا ۱۴ اردیبهشت در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است.

«ندای درون» و «انعکاس» در گالری خط سفید

نمایشگاه هنر مفهومی از آثار شادی آخوندی با عنوان «ندای درون»، یکم تا ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری خط سفید به نشانی بلوار نلسون ماندلا(جردن)، خیابان گلفام، پلاک۵۰، طبقه چهار، واحد هفت میزبان علاقه‌مندان است، همچنین نمایشگاه آثار نقاشی عسل قاسمپور با عنوان «انعکاس»، ۱۸ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت در این گالری دایر است. گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است.

میزبانی خانه هنرمندان ایران از ۶ نمایشگاه تجسمی


۶ نمایشگاه تجسمی؛ نقاشی‌های آناهید پیمان با عنوان «گسست»، فتوکلاژهای الناز راسخ با عنوان «آدمی بی‌زمان و زمان بی‌آدمی»، عکس‌های حامد غلامی با عنوان «تلواسه هامون»، عکس‌های زهرا خاوری با عنوان «نگاه»، مجسمه‌های سنگی سیدرحیم حسینی با عنوان «تلاطم» و نمایشگاه گروهی خوشنویسی با عنوان «دریای عشق»، یکم تا ۱۱ اردیبهشت به ترتیب در گالری‌های استاد ممیز، زمستان، پاییز، استاد میرمیران، تابستان و بهار خانه هنرمندان دایر است. این مجموعه روزهای شنبه تعطیل است و علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به گالری‌های این مجموعه واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.
نظر شما