چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۳۱۷۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
درنشست انس با کتاب فرهنگسرای اشراق مطرح شد
صغری دلداده بارانی مدیر کانون ادبی محراب قلم و نویسنده می‌گوید:اهمیت اعتماد به نفس در زندگی ما به اندازه‌ای است که اگر به آن توجهی نداشته باشیم از بسیاری از خواسته‌ها، آرزوها و اهداف خود باز می‌مانیم. زیرا لازم است برای انجام هر کاری در ابتدا به این باور برسیم که «ما می‌توانیم» و این باور تنها از طریق اعتماد به نفس ممکن می‌شود. بسیاری از دستاوردهایی که در زندگی فردی و اجتماعی به دست می‌آیند، نتیجه نبوغ و مهارت بالا نیستند، بلکه فقط از نوعی حالت سرزنده روحی سرچشمه می‌گیرند که آن را اعتماد به نفس می‌نامیم.
اعتماد به‌نفس از ملزومات زندگی روزمره استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، صغری دلداده بارانی مدیر کانون ادبی محراب قلم و نویسنده در نشست «انس با کتاب» که روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در کتابخانه فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود، درباره کتاب «اعتماد به نفس، کلید موفقیت» نوشته سید مجتبی حورایی گفت: این کتاب جلد نخست از مجموعه «موفقیت نامحدود» را تشکیل داده است و 40 نکته کاربردی برای پرورش اعتماد به نفس را در بردارد. مجتبی حورایی که طی سال‌های متمادی، به برگزاری کلاس‌های متعددی در زمینه اعتماد به نفس، مشغول بوده، حاصل تجربیات خود را در کنار تکنیک های علمی و معتبر در اختیار خوانندگان قرار داده تا بتوانند 40 نکته کاربردی برای پرورش اعتماد به نفس را که از دل هر کدام، چندین نکته دیگر هم استخراج می‌شود، برای بهبود اعتماد به نفس خود به کار ببرند.
او افزود: مهم‌ترین توصیه‌هایی که نویسنده در کتاب «اعتماد به نفس، کلید موفقیت» برای خوانندگان داشته، به پرورش احساسات خوب و مثبت رجوع دارد. عشق ورزیدن به خود، تشویق و ستایش خود، خوش رفتاری با جسم و حفظ سلامتی، پرهیز از فداکاری بیش از حد، پرورش احساس شایستگی، لذت بردن از موهبت‌های الهی، پرهیز از خودسرزنشی و ایجاد احساس گناه در خود، بیان مثبت در کنار ذهنیت مثبت، غلبه بر ترس، یادآوری و شکرگزاری برای نعمات، تلاش پیوسته در جهت کسب موفقیت، متبسم و خندان بودن، تمرین تنفس عمیق، تسلط بر خود، تقویت توکل و ارتباط با باری تعالی، یاری رساندن به دیگران، اجتناب از وابستگی به دیگران، تحول و دگرگونی، پرهیز از جلب رضایت همه و بحث کردن بی‌جا، بخشش و عشق ورزیدن به دیگران، دوری از تحقیر بقیه، احترام قائل شدن برای شخصیت خود، قدردانی و تشکر از دیگران، تفکر و تامل پیرامون اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری و پرهیز از بهانه تراشی و خواندن کتاب‌های الهام بخش نظیر همین کتاب، تنها بخشی از توصیه‌هایی است که در کتاب «اعتماد به نفس، کلید موفقیت» آمده است.
مدیر کانون ادبی محراب قلم با بیان اینکه یکی از موانع ذهنی برخی از ما برای ایجاد و پرورش اعتماد به نفس این است که گاهی کمان می‌کنیم خودباوری با خدا باوری در تقابل است اظهار کرد: ولی آیا به درستی چنین است؟ آیا اگر اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشیم، به ایمان و توکل مان به خداوند خللی وارد می شود؟ این سؤال از این جهت به ذهن برخی خطور می کند که یکی از ارکان آموزه‌های دینی ما این است که تمام امید و دلگرمی انسان باید به خداوند باشد و هرگز نباید به کسی یا چیزی غیر خدا تکیه کرد.
وی اضافه کرد: پاسخی که در کتاب داده می‌شود این است که همه خودباوری ما ناشی از خداباوری ماست.ما باور داریم که همه توانایی‌های بالقوه و بالفعل ما خدادادی است و هر چه که قادر به انجام آن هستیم، از لطف و عنایت و مرحمت پروردگار است و اوست که در تمام مسیر حرکتمان به سوی رشد و موفقیت یاری‌مان می‌کند. ما باور داریم بدون عنایت او، هیچ نیرو و توانی نداریم و همه ظرفیت‌های فکری و رفتاریمان در هر لحظه وابسته به اراده و مشیت اوست.
این نویسنده ادامه داد: باور داریم که اگر یاری او نباشد، ما حتی توان این را نداریم که حشره‌ای مزاحم را از خود دور کنیم. در واقع از آنجا که تکیه‌مان به خداوند است، باور داریم که می‌توانیم. در حقیقت «می‌توانم چون خدا با من است».
دلداده بارانی تاکید کرد: اهمیت اعتماد به نفس در زندگی ما به اندازه‌ای است که اگر به آن توجهی نداشته باشیم از بسیاری از خواسته‌ها، آرزوها و اهداف خود باز می‌مانیم. زیرا لازم است برای انجام هر کاری در ابتدا به این باور برسیم که «ما می‌توانیم» و این باور تنها از طریق اعتماد به نفس ممکن می‌شود. بسیاری از دستاوردهایی که در زندگی فردی و اجتماعی به دست می‌آیند، نتیجه نبوغ و مهارت بالا نیستند، بلکه فقط از نوعی حالت سرزنده روحی سرچشمه می‌گیرند که آن را اعتماد به نفس می‌نامیم.
وی با بیان اینکه اعتماد به نفس بیشتر به شما امکان می‌دهد تا از افکار منفی که در مورد خود دارید، رهایی یابید اضافه کرد: اعتماد به نفس بیشتر شما را ترغیب می‌کند که ریسک‌های هوشمندانه را بپذیرید و توانایی حرکت هوشمندانه در مسیر زندگیتان داشته باشید. اعتماد به نفس بیشتر یعنی داشتن آزادی بیشتر و خوشبخت بودن.
دلداده بارانی تاکید کرد: از مزایای داشتن اعتماد به نفس، برداشتن گام‌های کوچکی است که احساس موفقیت در آن ماندگار است. اگر تا به حال یک زبان یاد گرفته‌اید، یک مهارت را فرا گرفته‌اید، به یک هدف رسیده‌اید، یا در غیر این صورت بر شکست‌ها غلبه کرده‌اید تا به مکانی که می‌خواهید باشید برسید، یعنی اعتماد به نفس کافی برای انجام آن‌ها داشته‌اید.

نظر شما